ZombiU

De Nintendo Wii U heeft heel wat te bewijzen voor de vele hardcore gamers die teleurgesteld waren in de Wii. De nieuwe richting heeft Nintendo natuurlijk geen windeieren gelegd, maar nu het bedrijf zich meer wil focussen op de echte gamers, moet het zijn best doen om de harten terug te winnen. Een grote klus voor één bedrijf, maar gelukkig krijgen ze hulp. Ubisoft is bij de launch van het systeem op 30 november namelijk verantwoordelijk voor zes titels, waarvan ZombiU de meest in het oog springende exclusive is. De game brengt ouderwetse horror naar de Wii U en voor ouderwetse hardcore gamers moet dat als muziek in de oren klinken.

Dood is dood

We nemen je mee naar Londen op het moment dat daar een virus is losgebroken die alle mensen zombificeert (™). De stad is dus een rotzooi en jij kruipt in de huid van één van de overlevenden. Alhoewel één? ZombiU introduceert een zeer origineel systeem waarbij jij één persoon onder de knoppen krijgt tot het moment dat hij sterft. Ben je dodelijk geïnfecteerd, dan zal de camera je terugbrengen naar je schuilplaats om vervolgens in de huid te kruipen van een andere overlevende. Erg tof, want als nieuwe overlevende dien je de weg van je voorganger te vervolgen. Echter, je voorganger is inmiddels ook een zombie geworden en daarom zal je die eerst moeten omleggen. Je voorganger heeft immers al spullen verzameld en die nodig zullen zijn voor het vervolg van de missie. Dit betekent overigens niet dat doodgaan helemaal geen gevolgen meer heeft, want naast het feit dat je het stuk naar je voorganger opnieuw moet doorlopen, bouw je ook per personage ervaring op in verschillende wapens. Die ben je kwijt en ook dat proces moet opnieuw beginnen.

Naast deze originele insteek is ZombiU ook een hele ouderwetse zombie-game. Zombies rennen niet en alle actie gaat tergend langzaam. Ook actievolle momenten worden niet gezocht in cut-scenes of quick time events, zoals de Resident Evil-games wel doen tegenwoordig. Nee, alle actie is rustig en veel angst ligt in ZombiU juist in de momenten dat er geen tegenstanders in beeld zijn. Dit komt niet alleen door het geluid van bloeddorstige zombies in de verte, maar ook vanwege je radar, die niet alleen zombies toont, maar ook vogels, ratten en andere onschuldige dieren. Er zal bijna geen moment zijn dat je rustig en ontspannen zit te gamen, want dreiging is er constant en overal. Heerlijk!

Tergend langzaam en spannend

Dan het wapentuig, want natuurlijk ga je jezelf ook verdedigen in ZombiU. Wapens variëren van verschillend schietgerei tot stokken en mijn ervaring is dat vooral de handwapens erg nuttig zijn. Zombies eten kogels immers als ontbijt en daar is je munitie simpelweg te schaars voor. Wel krijg je andere mooie hulpmiddelen, zoals fakkels, waar de zombies, net zoals in Left 4 Dead, naartoe zullen rennen. Medische hulp is gelukkig ook aanwezig, maar de uitdaging van je gehele inventaris schuilt in het gebruik van de Wii U GamePad. Alles is namelijk toegankelijk via je rugzak, die grafisch weergegeven wordt op de controller. Echter, niet alles is binnen handbereik en soms dien je één en ander te herschikken. Dit doe je door je rugzak te openen, maar ook op het grote scherm ben je dan niet in staat te bewegen. Deze momenten zijn extreem spannend, want ook tijdens het managen van je inventaris kun je gewoon aangevallen worden. Daarnaast is je rugzak niet onbeperkt groot en dus ben je constant bezig met de spullen die je meeneemt.

De GamePad wordt niet alleen voor je inventaris gebruikt, want soms fungeert het apparaat ook als een loper, kun je deuren dichttimmeren voor extra bescherming, kun je zombies van je wegduwen door de GamePad van je af te duwen en kun je de GamePad ook gebruiken als scanner. Hiervoor dien je de GamePad voor je tv scherm te plaatsen, om vervolgens om je heen te kijken en te zoeken naar interessante voorwerpen. Deze kun je aantikken, zodat je een beter beeld krijgt van de omgeving. Voor sommige mensen zal het gebruik van de GamePad een beetje gimmicky aanvoelen, maar persoonlijk vind ik het een leuke manier van spelen, juist omdat het de snelheid uit de game haalt. Langzame zombiegames zijn schaars en ZombiU brengt het ouderwetse zombiegenre terug van weggeweest.

De minpuntjes

Toch is er wel wat aan te merken op de game. Voor mensen die inmiddels gewend zijn aan de grafische kracht van pc’s en de huidige consoles, zal ZombiU niet verbazen op grafisch vlak. Sterker nog, dat de Wii U grafisch hetzelfde in zijn mars heeft als de Xbox 360 en PlayStation 3 is niet te zien in ZombiU en de game maakt gebruik van relatief lange laadtijden. Daarnaast ontbreekt bij mij een sterk verhaal. Het neerzetten van de setting, de reden dat Londen geïnfecteerd is en andere leuke achtergrondinformatie ontbreekt. Dat vind ik jammer. Het helpt mij enorm als games dit soort informatie wel bieden en het laat mij extra gemotiveerd spelen. En hoewel het systeem van “dood is dood” erg origineel is, frustreerde het mij af en toe wel.

Ook is de multiplayer in de game is niet heel sterk. Je kunt met twee spelers aan de slag, waarbij één persoon zombies kan sturen door middel van de GamePad en een andere persoon met de Wii Remote en Nunchuck moet overleven. Het is leuk bedacht, maar het beperkt zich tot twee spelers. Er is geen online ondersteuning en gezien het lekkere “ouderwetse” gevoel, was een split screen optie ook erg vet geweest.

Conclusie

ZombiU toont ballen. De game brengt namelijk een vergeten genre terug. Was het Left 4 Dead die zombies liet rennen en Resident Evil die alle spanning in cut-scenes legde, het is ZombiU die ouderwetse, langzame en tergend spannende momenten terugbrengt naar deze generatie. Die langzame spanning is mede te danken door het gebruik van de GamePad, die het managen van je inventaris een extreem spannende handeling maakt. Het systeem van “dood is dood” is enorm goed gevonden en het maakt sterven juist erger ten opzichte van andere games. Dat de game niet mooi is, lange laadtijden heeft en qua verhaallijn een beetje oppervlakkig blijft is jammer. Toch brengt ZombiU het ouderwetse horrorgenre terug en ik denk dat de vele mensen die daarnaar hebben gesnakt, heel veel mooie, angstige en plezierige momenten gaan beleven met deze game.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Lekker langzaam
  • Goed gebruik van GamePad
  • Tergend spannend

Wat is NOT

  • Grafisch niet top
  • Verhaallijn wat oppervlakkig
  • Laadtijden aan de lange kant

7

  1.   
    Fox's avatar

    Nieuwe console. Nog steeds slechte graphics.. Wow.

  2.   
    Ken2BE's avatar

    Lijkt mij echt een slecht spel, zeker geen spel om een wii u aan te schaffen.

  3.   
    Tom's avatar

    Toch jammer dat de game zo’n ‘net niet’ gevoel overdraagt. Dit was voor velen toch de reden om überhaupt geïnteresseerd te zijn in de Wii U als console.

  4.   
    lassieman's avatar

    Toch een teleurstellende score, dit leek mij juist een van de beste WiiU games te worden. Inderdaad jammer dat dit allemaal ‘niet niet’ is.,

  5.   
    Sympharion's avatar

    Verrassend hoe dit spel zulke uiteenlopende cijfers kan hebben. De ene site geeft het een 4,5 en de andere weer een 9,0. InsideGamer geeft het een 8,5 en jullie geven het een 7. Ik denk dat het aan het persoon ligt en aan de persoonlijke smaak of dit spel en genre je ligt.

  6.   
    DeAdSeYe's avatar

    Sympharion schreef, "Verrassend hoe dit spel zulke uiteenlopende cijfers kan hebben. De ene site geeft het een 4,5 en de andere weer een 9,0. InsideGamer geeft het een 8 en jullie geven het een 7. Ik denk dat het aan het persoon ligt en aan de persoonlijke smaak of dit spel en genre je ligt."

    Daar gaan de meeste reviewers de fout in, het moet meer als alleen een mening zijn! Je kunt ook iets niet leuk vinden en toch een goed cijfer geven. Als voorbeeld, de gameplay zit goed inelkaar, groot verhaallijn, lange game uren en mooie graphics alleen geen game voor mij en toch een 8 geven. En daar gaat de meeste reviewers de fout in, ze luisteren teveel naar hun eigen mening en als het hun game niet is geven ze het meestal een dikke onvoldoende.

    De gene wat een 4,5 heeft gegeven, kan misschien iemand zijn die geen één horror game leuk vind, of heeft gespeelt.

  7.   
    Daan's avatar

    Een 7 is toch een net cijfer? 🙂

  8.   
    lydia30's avatar

    Tja, smaken verschillen 8)