PlayStation All-Stars Battle Royale

Toen Sony PlayStation All-Stars Battle Royale aankondigde, kreeg het van veel gamers nogal wat hoon over zich heen. Een makkelijke rip-off van de Super Smash Bros.-games was de kritiek. En hoewel deze kritiek misschien niet helemaal ongegrond is, is PlayStation All-Stars Battle Royale vooral een leuke game én daar draait het uiteindelijk toch allemaal om?

Scoren!

In PlayStation All-Stars Battle Royale is het uiteraard de bedoeling om je tegenstander te doden en daarmee punten te vergaren. Voor iedere kill krijg je twee punten, ga je dood dan verlies je een punt. Je wint dus niet alleen door zoveel mogelijk opponenten te doden, het aantal keren dat je dood gaat dien je ook beperkt te houden. Kills maken gaat het echter niet zomaar, je kunt een tegenstander namelijk alleen doden met een superaanval. Voor deze supers heb je Attack Points (AP) nodig, welke je vergaart door je tegenstander met gewone aanvallen tot moes te slaan.

Er komt echter nog een complicatie om de hoek kijken, de superaanvallen kennen drie niveau’s. Een super van level één heeft slechts een kleine radius én kan geannuleerd worden door de tegenstander, mits deze op het juiste moment een counter plaatst. Deze super is dus vrij risicovol om te gebruiken, kills zijn immers niet gegarandeerd en voor je het weet heb je die AP’s voor niets opgespaard. Weet je hem echter wel op het juiste moment te plaatsen, kun je soms wel meer dan één tegenstander op een ‘goedkope’ wijze doden.

Een super van het tweede niveau heeft over het algemeen een groter bereik en kan niet geannuleerd worden, zodat je makkelijker meerdere tegenstanders kunt uitschakelen. Heb je voldoende AP gespaard om een superaanval van level drie te plaatsen, dan stopt de tijd en worden ofwel alle tegenstanders eenmaal opgeblazen of je kan opponenten op een andere wijze één of meerdere keren uitschakelen, waardoor de punten binnen zullen stromen.

All-Stars

Al deze supers, en ook de standaardaanvallen, zijn afhankelijk van het gekozen personage. Dit zijn uiteraard allemaal sterren uit het PlayStation-universum zoals Nathan Drake, Sackboy en Kratos, maar ook Big Daddy, Dante en Heihachi. De supers zijn uiteraard gebaseerd op de personages. Zo gooit Drake bij zijn super van level twee een pilaar om, kan je met Ratchet’s tweede super als Clank tegenstanders doden en loopt bij de derde super van Big Daddy het gehele level onderwater.

De gewone aanvallen van ieder karakter zijn ook gemodelleerd naar zijn/haar specialiteiten in de game waar hij/zij uit voortkomt. Zo moet Radec (Helghast uit Killzone) het voornamelijk hebben van aanvallen met wapens, waardoor hij goed op afstand kan opereren. Heihachi (Tekken) daarentegen is alleen inzetbaar in close combat met zijn vuisten en trappen. Alle twintig personages hebben zo hun eigen speelstijl, wat veel variatie biedt en zo is er voor elke speelstijl wel wat wils. Ieder karakter heeft uiteraard zijn eigen sterktes en zwaktes, al blijkt de balans (nog) niet optimaal. Met name bij Kratos lopen de AP wel heel gemakkelijk binnen. Een fenomeen dat ook al zichtbaar was in de open beta.

In je eentje

Je vaardigheden in het spel kun je uiteraard botvieren in de multiplayer, maar PlayStation All-Stars Battle Royale kent ook een uitgebreide singleplayermodus. Allereerst is er voor alle twintig personages een arcademodus gemaakt. Hierin is voor ieder personage een simpel verhaal verzonnen, zonder cutscènes, over het waarom zij ten strijde trekken tegen andere giganten uit de wereld van PlayStation. Na een aantal gevechten krijg je ook nog eens te maken met een opvallende eindbaas (hint: een oude mascotte van Sony). Per karakter ben je al snel zo’n dertig minuten bezig met deze modus, wat je dus een totale speeltijd oplevert van minstens tien uur.

Dit is echter nog niet alles, er zijn ook nog algemene en karakterspecifieke uitdagingen. Hierin moet je, in een beperkte tijd, bijvoorbeeld zoveel mogelijk tegenstanders doden terwijl je alleen AP ontvangt net nadat je een tegenstander weggeworpen hebt. Deze proeven kennen verschillende moeilijkheidsgraden welke je zeker wel even bezighouden. Daarnaast kan je je in een oefenmodus ook specialiseren in ieder karakter door zijn combo’s te leren. Er kan dus met recht gesteld worden dat de singleplayermodus heel wat uren vermaak oplevert en heerlijk uitgebreid is.

Multiplayer

De multiplayer van PlayStation All-Stars Battle Royale is uiteraard datgene waar het allemaal om draait. Het spel kent, evenals in de singleplayer, twee modi die je ranked of unranked kunt spelen. Allereerst is er de free-for-all, waarbij ieder voor zich zo veel mogelijk punten dient te halen. Daarnaast kun je in teams 2 vs. 2 spelen, waarbij de punten van jou en je teammaat bij elkaar worden opgeteld. Dit blijkt wat mij betreft de leukere modus van de twee, aangezien het om wat meer tactiek vraagt. Zo is het verstandig om jouw karakterkeuze af te stemmen op die van je partner en het gebruik van je supers op elkaar af te stemmen. In free-for-all daarentegen is het nogal eens een kwestie van simpelweg zoveel mogelijk inhakken op de zwakste speler om gemakkelijk aan AP, en dus superaanvallen te komen.

PlayStation 3 of Vita?

Hoewel deze review geschreven is op basis van de PlayStation Vita-versie mag de vergelijking met de PlayStation 3-variant niet ontbreken. Het valt op dat de game op de Vita grafisch niet onderdoet voor zijn grote broer. Desalniettemin is de PlayStation 3-versie superieur. Allereerst omdat je hierop met meerdere personen tegelijk kan spelen en PlayStation All-Stars is nu net de ideale game om samen op de bank te spelen. Daarnaast krijg je bij aanschaf van de game voor de PlayStation 3 de Vita-versie gratis. Beschik je over beide consoles, dan lijkt de keuze dus snel gemaakt. Naast Cross-Buy maakt PlayStation All-Stars ook gebruik van Cross-Play en Save, wat betekent dat je op de Vita samen met PlayStation 3-bezitters kunt spelen.

Op het scherm van de PlayStation Vita wil het ook nog wel eens gebeuren dat je het overzicht verliest. Door de spectaculaire aanvallen, waarin je soms meters weg wordt gekatapulteerd raak je nogal eens het zicht over jouw personage kwijt, waardoor het spel in vlagen iets te chaotisch kan voelen. Met name als meerdere spelers voor hetzelfde personage gekozen hebben, is het soms lastig om je eigen karakter constant te volgen. Hoewel ieder personage dan net een iets ander kleurtje heeft, is het verschil niet altijd even snel duidelijk. Dit is een fenomeen dat zowel op de PlayStation 3 als Vita de kop opsteekt.

Conclusie

Hoewel PlayStation All-Stars Battle Royale misschien niet heel erg origineel is, is het wel een erg leuk spel. De game kent een uitgebreide en vermakelijk singleplayermodus en een zeer degelijke multiplayer. Het scoresysteem in combinatie met de supers vraagt ook om tactiek, wat een leuke twist geeft. Want spaar je door voor een super van level drie of heb je daar onvoldoende tijd voor? De verschillende karakters bieden daarnaast veel variatie. Uiteraard zijn er kleine punten van kritiek: de balans lijkt (nog) niet helemaal perfect en het spel kan soms wat te chaotisch aanvoelen. Dit neemt niet weg dat Superbot Entertainment met PlayStation All-Stars Battle Royale een game heeft ontwikkeld die voor heel wat uren plezier zal zorgen, of het nu in de trein of met wat vrienden op de bank is.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Uitgebreide singleplayermodus
  • Tactisch scoresysteem
  • Personages met diverse speelstijlen
  • Cross-Play/Buy

Wat is NOT

  • Balans (nog) niet optimaal
  • Soms iets te chaotisch

9

  1.   
    ChrisBoers's avatar

    Kan iemand mij even helpen herinneren… Waarom vechten alle PS karakters eigenlijk tegen elkaar, en niet tegen een gemeenschappelijke vijand? Ik weet het, het verhaal doet er eigenlijk niet toe, maar toch….

  2.   
    See4urSelf's avatar

    Het is een soort Super Smash Bros als ik het goed begrijp? Maar dan met Sony karakters dus.

  3.   
    Rijstekorrel's avatar

    See4urSelf schreef, "Het is een soort Super Smash Bros als ik het goed begrijp? Maar dan met Sony karakters dus."

    Klopt ik heb hem op me vita gespeeld en vond het best wel vet, Ik ga deze wel halen denk ik.

  4.   
    killingdj0's avatar

    kweet nog in een e3 chat dat iedereen zich kapot lachde over hoe playstation super smash brothers brawl hadden gecopy’d xD

  5.   
    lonestar's avatar

    weet iemand hoe het werkt met cross buy, krijg je de vita versie er alleen bij als je hem download in de store of krijg je ook een download code voor je vita bij je fysieke ps3 exemplaar?

  6.   
    Leon 2.0's avatar

    ChrisBoers schreef, "Kan iemand mij even helpen herinneren… Waarom vechten alle PS karakters eigenlijk tegen elkaar, en niet tegen een gemeenschappelijke vijand? Ik weet het, het verhaal doet er eigenlijk niet toe, maar toch…."

    Bij de arcademodus wordt voor ieder personage een drijfveer verteld, al is het allemaal wat simpeltjes. Komt er op neer dat de meeste willen bewijzen dat ze de beste zijn. Maar goed, je speelt dan ook geen vechtgame voor het verhaal. 🙂

    lonestar schreef, "weet iemand hoe het werkt met cross buy, krijg je de vita versie er alleen bij als je hem download in de store of krijg je ook een download code voor je vita bij je fysieke ps3 exemplaar?"

    Cross-buy werkt zowel bij een fysiek als digitaal exemplaar. Hoe het exact werkt weet ik niet, maar de gratis Vita-versie is account gebonden evenals de online pass, om te voorkomen dat je de Vita-code doorverkoopt. 😉

  7.   
    Hercules's avatar

    top game uren speel plezier naast mortal kombat leuk voor de vita!!

  8.   
    toqeer's avatar

    best wel een hoog cijfer had het niet zo verwacht 🙂