De uitdaging van de Call of Duty: Black Ops 2 review

Morgen is het zover en dan verschijnt Call of Duty: Black Ops 2. Sterker nog, velen gaan vannacht al naar de winkel om hun gereserveerde exemplaar op te halen. Ook wij zullen vanavond verslag doen van de lancering van deze game in de HMH in Amsterdam, maar daarna is het al heel snel tijd voor de review. Om het wachten daarop iets draaglijker te maken gaan wij even terug in de tijd en bespreken we ook de moeilijkheid van het reviewen van een titel als Call of Duty: Black Ops 2…

ight

Opa vertelt

Zijn er hier mensen die nog weten hoe het allemaal begon? Negen jaar geleden verscheen de eerste Call of Duty voor de PC en het was direct een klapper. Niet dat Call of Duty de eerste WOII shooter was, want die eer was in het jaar 2000 al weggelegd voor de eerste Medal of Honor en in 2002 MoH: Allied Assault, waar Vince Zampella en Jason West aan werkten, alvorens zij Infinity Ward oprichtten. Dat zij nu terug zijn bij Electronic Arts geeft een Circle of Life-gevoel, maar de kracht van Call of Duty in 2003 was de heerlijke impact van wapens, de realistische setting van de Tweede Wereldoorlog, het feit dat je de oorlog door de ogen van meerdere geallieerde naties zag en natuurlijk de onvolprezen multiplayer, die tot op de dag van vandaag nog steeds gespeeld wordt. Het was de start van een uitermate succesvolle spelreeks, die maar weinig tegenslagen kende.

Infinity Ward zette het succes voort met Call of Duty 2, die ons voor het eerst naar Afrika bracht, waar de Britten hun strijd voerden met de Nazi’s. Ook deze game wordt vandaag de dag nog steeds online gespeeld. Dat de basis van Call of Duty door Infinity Ward is gelegd is duidelijk, maar op dit moment het is het Treyarch die met Call of Duty: Black Ops 2 gaat komen. Hun eerste Call of Duty was Call of Duty 3, de eerste Call of Duty in de reeks die door velen nog steeds als “matig” bestempeld wordt. Hun start was overduidelijk niet goed, want het was Call of Duty 4: Modern Warfare die de reeks uit de Tweede Wereldoorlog haalde (waar iedereen heel moe van was geworden!) en een nieuwe standaard neerzette voor het shootergenre in moderne setting. Waar de eerste Call of Duty duizenden PC-gamers aan de multiplayer kreeg, het was Modern Warfare die op de consoles hetzelfde teweeg bracht.

Zombiestyle!

Het was het laatste extreem grote succes van Infinity Ward. Niet dat Modern Warfare 2 en Modern Warfare 3 het niet goed hebben gedaan, maar de impact die Call of Duty 4 had qua vernieuwing is nooit meer geëvenaard, mede vanwege de problemen die Infinity Ward heeft gekregen ten tijde van Modern Warfare 2. De bazen van Infinity Ward stapten over naar EA en Treyarch kreeg de leiding over Call of Duty. Dat was een grote gok, want hoewel we dat nu vergeten zijn vanwege het succes van Black Ops, was het maar de vraag of Treyarch dit kon dragen. Zij hadden immers Call of Duty 3 en CoD: World at War gemaakt, volgens velen de twee “minste” delen.

Dat veranderde met Black Ops, want de Zombie-modus en het gebruik van voertuigen werd hun stempel op de franchise. Na settings als de Tweede Wereldoorlog en de moderne conflicten kozen zij voor een middenweg, namelijk de Vietnamoorlog en de Koude Oorlog. Dat Black Ops een groot succes was is duidelijk, maar de vernieuwing die Call of Duty 4: Modern Warfare gaf, is niet bereikt met een CoD-titel sindsdien.

De uitdaging van Leon

En dat is ook de grootste uitdaging van Leon (Stougie), de gelukkige die Call of Duty: Black Ops 2 van een review zal voorzien. Als je puur naar het plezier van de game kijkt, zal het wederom snor zitten met dit nieuwe deel, maar willen we inmiddels niet iets anders? Volgens vaste spelers zal dit wel meevallen, want de game is op een aantal plaatsen al volledig uitverkocht. Toch is het wel aan ons om te kijken wat een game aan vernieuwingen brengt. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor de industrie. We gaan de toekomst in met Black Ops 2 en dat geeft veel mogelijkheden met betrekking tot het verhaal, maar waar het echt om gaat is de multiplayer. Daar lijkt Treyarch belangrijke stappen te gaan maken. Een mooi voorbeeld daarvan is het samenvoegen van alle XP tot het “pick 10 systeem”, waarin je 10 verschillende dingen kunt meenemen in de mappen. Let wel, alles is één punt waard, dus ook je attachments, secundaire wapens en perks. Kies je er dus voor om zonder scope te schieten, dan kun je een extra perk inzetten. Dit nieuwe systeem word je de eerste tien levels aangeleerd door middel van Combat Training en dit moet ook de drempel voor singleplayer-spelers verlagen.

Bijna de voorlopige conclusie

Het zijn de subtiele verschillen waar op gelet moet worden in Call of Duty: Black Ops 2, want in basis blijft Call of Duty hetzelfde. Het is een succesformule waar wij, als gamepers, niet veel over te zeggen hebben. Het aantal consumenten dat elk deel koopt overstijgt namelijk het aantal hardcore gamers dat gamessites bezoekt. En de klant is koning en dat zal hij altijd blijven.

Check woensdag de site voor de Call of Duty: Black Ops 2 review en tot die tijd: game on!

1.

Kan niet wachten nog:

8 uur, 20 minuten and 44 seconden. 😛

2.
    gatemaster64's avatar

Gamer4Ever-NL schreef, "Kan niet wachten nog:
    8 uur, 20 minuten and 44 seconden. 😛 "

als je die aftelende klok in je hoofd zou hebben zitten ben je echt freak! 😛

maar ja ik ga morgen bo2 ook helemaal kapot spelen lol! 😆

3.
    IyanHarm's avatar

Ben benieuwd!

4.

Poeh, er rust een zware taak op mijn schouders. Anyway, mij hoor je niet klagen. 🙂 Toffe column. 🙂

5.
    Neolite's avatar

Met name dus ook kijken naar de stappen die de AI gemaakt heeft, grafische verbeteringen(ten op zichte van de huidige top zoals Crytek engine 3 en Frostbite 2.0, of het niet weer een deeltje zoveel is, maar echt een verbetering. 😉