ShootMania Storm

Het was september toen wij voor het laatst een tussenstand te zien kregen van Shootmania: Storm (GN ON TOUR – 1:43). Helaas was er toen weinig nieuws onder de zon ten opzicht van de E3 en Gamescom, maar Ubisoft heeft dat nu goedgemaakt met een bezoek aan Parijs, dat volledig in het teken stond van ShootMania en zijn ontwikkelaar Nadeo. Hier kregen wij wél nieuwe informatie omtrent de game, waarbij de richting zeer duidelijk is geworden. Nadeo legt een grote focus op E-sports en dat is overal zichtbaar. Ook zijn er nieuwe bewegingen toegevoegd aan ShootMania, mochten we voor het eerst aan de slag met de map-editor en is ons duidelijk geworden hoeveel tactieken er te gebruiken zijn in de game.

Alles mooi in beeld

Het was 2003 toen Nadeo zijn vlaggenschip lanceerde. TrackMania verbaasde vriend en vijand, vooral vanwege zijn toegankelijke gameplay en heerlijke map-editor. Het is dit succes dat Nadeo graag wil voortzetten in andere disciplines, binnen hun online dienst ManiaPlanet. TrackMania 2 is inmiddels te spelen, ShootMania gaat heel snel verschijnen en QuestMania is in ontwikkeling. Volgens de makers ligt de kracht van de games in de E-sports en je voelt aan alles de liefde voor competitie als de makers spreken. Sterker nog, ShootMania: Storm wordt gemaakt met E-sports in het achterhoofd. Zo moet een potje leuk zijn om te kijken, zodat de Shoutcasters (commentatoren) gemakkelijk en spectaculair wedstrijden kunnen verslaan.

Maar ShootMania blijft natuurlijk een shooter, al is de game eigenlijk veel strategischer dan veel realistische shooters die wij vandaag de dag spelen. Drie keer raken is dood en een wapen heeft even de tijd nodig om te herladen voor een nieuwe kogel. Alhoewel kogel? Kogels gaan over het algemeen zo snel dat je ze niet kunt zien, maar in ShootMania schiet je met rakketten die langzamer gaan dan je wellicht gewend bent. Dit zorgt voor nog meer strategie, want je projectiel is gemakkelijk te volgen, waardoor het voorspellen waar deze terecht komt deel van de gameplay is. Overigens is het ook mogelijk om mijnen te plaatsen en zijn er een aantal nieuwe bewegingen aan het arsenaal toegevoegd. De Walljump kennen we natuurlijk van Mario, maar kunnen we in ShootMania voor het eerst in first person uitvoeren. Het is een zeer toffe beweging als je even snel naar boven wilt klimmen. De Hook wordt geïntroduceerd, waarmee je als Indiana Jones van A naar B kunt zwaaien, en de Slide-beweging laat je snel obstakels overwinnen door er onderdoor te glijden.

Duidelijke regels

Strategie, dat is het credo en dat is niet alleen te zien in de wapens en bewegingen, maar ook in de omgevingen van de game. Zo zullen de mogelijkheden voor een speler veranderen per plek op de map. Sta je buiten, dan heb je je gewone raketwerper om te gebruiken. Sta je echter binnen in een bunker, dan verandert je wapen automatisch naar een scherpschuttersgeweer. Hierin heb je als speler geen keuze, maar dat maakt het alleen maar strategischer. Je kiest namelijk zelf waar je gaat staan. Hetzelfde geldt voor bepaalde strips op de grond. Normaliter druk je op spatie om te springen, maar op deze strips druk je op spatie om te sprinten. De functionaliteiten veranderen per plek waar je bent. In gras ben je stiller, maar langzamer. In water verlies je je stamina en ga zo maar door.

Ook zijn we aan de slag gegaan met het bouwen van mappen en voor de mensen die ook TrackMania gespeeld hebben, is dit een zeer gemakkelijk proces. Alles werkt met blocks, wat het overzichtelijk en gemakkelijk maakt om te zien wat je precies aan het bouwen bent. Je kunt alles in vrolijke kleurtjes maken, maar ook een serieuze uitstraling kiezen, waarbij modders ook alle ruimte krijgen om zelf voorwerpen te maken en toe te voegen aan de game.

Toch blijft er wel één ding dat me dwars blijft zitten in de strategie van Nadeo en dat is ManiaPlanet. Het succes van de eerste TrackMania was niet te voorzien, maar mede te danken aan het feit dat iedereen het gemakkelijk kon spelen. ManiaPlanet is wéér een nieuwe online service, waarbinnen je de games kunt aanschaffen, spelen en uitbreiden. Niet via Steam, of Origin, of een andere online winkel. Nee, ManiaPlanet is de hub voor alle Mania-games. Daarnaast snap ik niet waarom de focus zo ligt op E-sports, want het lijkt een omgekeerde volgorde. Normaliter is een game zo tof, dat zoveel mensen het gaan spelen, waardoor het interessant wordt om professioneel te gaan beoefenen. Nadeo draait dat om door een game te bouwen die echt gericht is op E-sports. Maar is die markt niet heel erg klein? Schrikt het de massa niet juist af?

Voorlopige conclusie

Hoe het ook zij, ShootMania: Storm is wel erg vermakelijk. Het voelt alsof iedere beslissing die je neemt echt belangrijk aanvoelt, omdat je mogelijkheden veranderen naarmate je ergens anders staat. En omdat Nadeo eigen regels heeft bedacht met betrekking tot schietsnelheid en projectielen, voelt de game heel erg authentiek. De map-editor brengt heel veel mogelijkheden met zich mee voor nieuwe spelers en zorgt ervoor dat het potentieel van de game bijna oneindig is. Toegankelijkheid en gemak maakte van de eerste TrackMania een gigantisch succes en dat komt qua gameplay en functionaliteiten absoluut terug. Ik vraag me alleen af of de focus op E-sports de game niet juist minder toegankelijk maakt. Gelukkig kunnen we dat in december zelf ervaren, want dan begint de tweede bèta van de game.

  1.   
    WarfailZ's avatar

    Het is afwachten op de release, lijkt me veel belovend

  2.   
    Fox's avatar

    Heb er al een wedstrijd van gezien. Het is een soort counterstrike maar dan met minder weapons en heel veel tactics. Word dus interesant.

  3.   
    kik421's avatar

    Ziet er wel interessant uit 8)

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Een tijd geleden heb ik ShootMania Storm gespeelt. Toen was het geloof ik nog een Alpha versie, en kon me niet lang genoeg boeient houden, vele framedrops en lag.

    Na het zien van deze trailer zie ik toch een groot vooruit gang, misschien toch maar weer gaan proberen. Als mijn beta nog geldig is, want je kon namelijk niet de beta spelen wanneer je zelf wilde, er zat een bepaalde tijd aan!

    Toen zat er ook nog geen editor erbij.