Blade & Soul

NCsoft was op de Gamescom met een mooie Guild Wars 2-lounge aanwezig, maar behind closed doors zat de uitgever ook niet stil. Ze toonde niet de nieuwe Guild Wars, want die kwam immers kort na de beurs al uit. Nee, een klein groep pers mocht een geheel nieuwe MMO zien. Blade & Soul, een game die in juli in Korea is verschenen en nu ook de stap naar Europa gaat maken.

Achter Blade & Soul zit de interne NCsoft ontwikkelgroep Team Bloodlust. In dit team spelen twee bekende namen een grote rol. Executive Producer James Bae, onder andere bekend van de Lineage-games, zorgt voor de overkoepelende koers. Terwijl Hyung-tae Kim, bekend Manga-tekenaar, de look en feeling voor zijn rekening neemt. In technische termen gaat het in Korea prima met de game, want er zijn in het land constant meer dan 230.000 spelers online. In gewone taal kan de game qua spelers prima mee met de andere bekende MMO’s in Korea en het spel heeft dus een goede start te pakken. Jullie vraag is natuurlijk wat voor game dit is? Kortgezegd een redelijk unieke MMO, die ik in deze preview via drie ‘unique selling points’ zal bespreken.

#1: Een Aziatische wereld

In de meeste MMO’s bevinden spelers zich in fantasy-werelden die vaak veel met elkaar gemeen hebben. De overbekende orks, groene bossen en stenen steden kennen we nu wel. Daarom pakt Blade & Soul het in zijn fantasievolle wereld wat anders aan. De game heeft een erg Aziatische smaak en dat is iets wat minder vaak voorkomt. In de omgevingen vol Aziatische mythe en folklore bevechten zeer oude krachten van licht en duister elkaar. De speler gaat wraak nemen op de moordenaars van zijn meester en clan, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het spel ziet er erg mooi uit en heeft een gemixte stijl. Noem het een realistische cartoon, waarin de Manga invloeden van Hyung-Tae Kim duidelijk te zien zijn.

#2: Vechten als Jackie Chan

In een Aziatische wereld kan natuurlijk maar op één manier gevochten worden. Geen klapperende pistolen of gezwaai met een toverstok, nee martial arts speelt in Blade & Soul de hoofdrol. Neem martial arts-films als House of Flying Daggers en Crouching Tiger Hidden Dragon in je hoofd en stel je voor hoe daar gevochten wordt. Dit is precies hoe je in Blade & Soul je vijanden te grazen neemt. Veel close combat, snelle reflexen, grote wapens, harde actie en vette combo’s. Ook heb je door het zogenaamde Qing Gong-systeem extreem veel bewegingsvrijheid. Als een echte Jackie Chan kun je hoog springen, tegen muren oplopen, over water rennen en zelfs stukken zwevend in de lucht verplaatsen. Tijdens het spelen moet je je als een echte virtuele martial arts expert gaan voelen.

Binnen het martial arts spectrum zijn verschillende vechtstijlen die in de game als verschillende klassen terug komen. De Assassin vecht stilletjes, snel en stealthy, terwijl de Destroyer bruut met een grote bijl in het rond zwaait. De Blademaster is onverslaanbaar in een zwaardgevechten en de Summoner vecht met zijn gekke op te roepen maatjes nooit alleen. De Kung Fu Master maakt zijn vijanden met zijn Kung Fu moves van dichtbij een kopje kleiner en de Force Master gebruikt eeuwen oude magie om de overwinning te bereiken. Het zijn verschillende speelstijlen met allemaal unieke moves en combo’s.

#3: De Hollywood MMO

Team Bloodlust wil de combinatie van de Aziatische wereld en de door martial arts geïnspireerde gevechten combineren met een Hollywood-achtig gevoel. Cut-scenes zijn op een filmische manier gemaakt en moeten de speler in een emotionele achtbaan zetten. Gamers moeten, net zoals bij het kijken van een Hollywood film, echt het verhaal ingetrokken worden en mee gaan leven met de karakters. Waar de meeste MMO’s een breed verhaal hanteren die verschillende kanten op gaat, maar welke wel vaak wat leeg is of op simpele wijze verteld wordt, pakt Blade & Soul het anders aan. Er is één hoofdverhaal die op een intense wijze wordt verteld en de gamer echt op het puntje van zijn stoel moet laten zitten. Er zijn zat singleplayer games te noemen die hier in uitblinken en een MMO die dit goed aanpakt is zeker welkom.

De overige features

Naast de drie ‘unique selling points’ die ik net heb genoemd, wil ik ook graag nog even ingaan op de algemene werking van het spel. Blade & Soul zal voornamelijk een Player vs. Environment-game zijn (PvE) en dat past ook goed bij de focus op het verhaal, maar Player vs. Player (PvP) zal niet totaal afwezig zijn. Door je aan te melden bij een speciale clan is het mogelijk om ook echte spelers met jouw moves een kopje kleiner te maken. Team Bloodlust wil ook graag dat het duidelijk is dat dit geen MMO wordt waarin grinden nodig is. Koreaanse games staan hier wel om bekend, maar Blade & Soul houdt de speler juist bezig met het verhaal en het leren van krachten. Het ontwikkelteam heeft na de launch dan ook de intentie constant met nieuwe content te komen die de speler lang bezig moet houden. In deze extra content zal het verhaal een grote rol spelen. Het spel zal natuurlijk ook de bekende MMO-features als een crafting-systeem en sidequests bevatten, maar de laatste optie waar ik graag nog even op in ga is het downed-systeem. Net als in Guild Wars 2 komt een speler als de health opraakt in de downed-modus, hier kan gevochten worden voor leven of dood. Het is het laatste redmiddel voor de gamer om weer tot leven te komen en houdt de actie lekker snel en dynamisch.

Boeiend, maar we willen meer zien…

De Aziatische wereld en stijl van Blade & Soul is in het MMO-genre nieuw, maar lijkt goed toegankelijk voor het Westerse publiek te zijn. Ja, de karakters zijn duidelijk Aziatisch. Ja, de mythe en folklore zijn ons onbekend. Maar is dit juist niet positief? Het gaat niet zo ver dat Westerse gamers de stijl niet kunnen snappen. De mate van onbekendheid is voor de Europese markt juist interessant, want het is iets nieuws om te ontdekken. De keuze voor het vertellen van één intens verhaal is in de MMO-wereld ook iets wat niet vaak gedaan wordt en de Hollywood achtige cut-scenes en verhaalelementen die ik tot nu toe heb mogen zien zijn veel belovend. Het is duidelijk dat Team Bloodlust de game niet veranderd voor de Europese markt, maar ons juist iets nieuws wil bieden dat zich op de Koreaanse markt al heeft bewezen.

De game moet zich echter voor mij nog wel bewijzen. Wat ik heb mogen zien van de game zag er goed uit. Grafisch top, een unieke sfeer en qua schaal ook niet verkeerd. De echt vette martial arts moves, zoals recht tegen de muur oplopen en combo’s aan elkaar knopen, heb ik nog niet met eigen ogen gezien. Pas dan kan ik echt goed oordelen. Ook wordt het nog interessant welk businessmodel NCsoft voor de game kiest, want hier moet nog voor gekozen worden. Ik hoop op een model zoals Guild Wars 2. Mijn eerste gevoel zegt dat dit een MMO gaat worden die voor de gamers met een Aziatische voorliefde of ontdekkende instelling best wel eens interessant kan worden. Ook de verhalende singleplayer-gamer moet een oogje in het zeil houden, want Blade & Soul heeft de potentie door de focus op het verhaal erg interessant voor hen te zijn. NCsoft moet zich nog wel goed gaan bewijzen door de echte vette martial arts moves te tonen en de Hollywood toon duidelijk neer te zetten.

  1.   
    vlam12's avatar

    mooie preview ik wacht met smart op deze beta 😛

  2.   
    DeathTrap's avatar

    kan niet wachten tot de open beta begint 8)