The Elder Scrolls V: Skyrim – Hearthfire review

Eind vorig jaar was het The Elder Scrolls V: Skyrim die de harten van vele gamers wist te veroveren. Gezamenlijk werden we opgeslokt in de prachtige wereld om te vechten met draken, het land te redden van de ondergang en een legende te worden bij de altijd strijdlustige Nords. Nu, een goede tien maanden later, zijn de meeste mensen wel uitgekeken op hetgeen wat Skyrim te bieden heeft. Daarom kwam Bethesda eerder al met de epische uitbreiding Dawnguard, die ons liet vechten met de meedogenloze Vampire Lords en ons zelfs stuurde naar een compleet nieuwe wereld. Afgelopen week was het weer zo ver en verrijkte Bethesda de wereld van Skyrim wederom met een nieuwe uitbreiding. Ditmaal geen downloadable content vol hevige gevechten met nieuwe vijanden, maar een unieke add-on die het mogelijk maakt om in alle rust je eigen huis te bouwen en een gezinnetje op te richten. Dit is de nieuwste uitbreiding voor The Elder Scrolls V: Skyrim, dit is Hearthfire.

Huisje, boompje, draakje

Als uitbreiding weet Hearthfire een aantal leuke nieuwe elementen naar Skyrim te brengen, voor het eerst is het namelijk mogelijk om je eigen huis te bouwen. Het was eerder natuurlijk al mogelijk om huizen te kopen en naar wens in te richten, maar met de komst van Hearthfire bouwen we nu dus, als een echte man, ons eigen huis. Zelf bepalen waar je persoonlijke paleisje komt te staan zit er echter niet in, je zult eerst aan een legale bouwplek moeten komen. Jawel hoor, ook de Dragonborn moet er aan geloven: verplichtingen. Over het afbetalen van hypotheken hoef je je gelukkig geen zorgen te maken, maar er zal toch zeker een officieel stuk land gekocht moeten worden. De drie Jarls van wie je eerder nog geen huis kon kopen in hun Hold, bieden na het installeren van Hearthfire een stuk land aan als ze bij je in het krijt staan. Voor de verleidelijke prijs van 5000 Gold koop je een stuk land in Hjaalmarch, The Pale of Falkreath en vanaf dan kun je direct aan de slag: even de goede plattegrond kiezen, materiaal inslaan en aan de bouw ermee!

It’s the inside that counts

Maar daar is waar het plots begint te knagen: echt zelf iets bouwen is niet aan de orde in Hearthfire. De game bepaalt waar het huis precies komt te staan en welke vorm het gaat aannemen. Als speler mag je beslissen of je een klein of een groot huis bouwt en welke vleugels je zoal in elkaar metselt, maar verder heb je weinig inspraak op het uiterlijk van je nieuwe onderkomen. In een groot huis is de voorste vleugel standaard je entree en kun je voor elk van de drie andere windrichtingen, drie verschillende type kamers kiezen. Je kunt je huis uitbreiden met een luxe keuken, extra slaapkamers of een botanische tuin, maar bijvoorbeeld ook met grote wapenkamer, een bibliotheek of een kamer om je trofeeën in op te stallen. Inderdaad een wat beperkt palet aan keuze (door alle drie de erven te kopen, kun je van elke soort vleugel al één exemplaar in Skyrim hebben staan), maar met een beetje inspiratie pakt het toch prima uit. Aan het interieur is namelijk veel meer te sleutelen. Welke stoelen, bedden en banken zet je wel en niet in elkaar en hoe richt je de gekozen vleugels precies in: daar wordt Hearthfire pas echt interessant. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je trofeeënkamer vol te zetten met opgezette dieren en monsters, kun je van je kelder een ruimte maken voor het smeden van wapens en dient je botanische tuintje als een kwekerij voor je favoriete ingrediënten van vergif en helende elixirs. De mogelijkheden om je huis in te richten zijn niet bepaald eindeloos, maar op deze manier kom je natuurlijk wel het dichtst bij het maken van je eigen, unieke droomhuis in Skyrim.

Koeien, koters en kabaal

Mocht je huis, zelfs met talloze opgezette beren en Draugr, wat leeg aanvoelen, dan kun je een lokale volger omdopen tot je ´Steward´. Je persoonlijke Steward helpt je met de bouw en inrichting van je huis en kan bovendien nog meer mensen en dieren in dienst nemen op jouw terrein. Je huis is zo uit te rusten met een eigen Bard, een paard op stal en zelfs een eigen koe voor de benodigde kwantiteit aan melk in de keuken. Zo breng je toch nog wat leven in het eens zo stille huis. Natuurlijk is het daarnaast ook mogelijk om het huis te betrekken met je echtgenoot of echtgenote om zodoende je huis te vullen met wat altijd gezonde liefde.

Mocht ook dat toch nog te eenzaam voor je zijn, dan kun je ervoor kiezen één of twee kinderen te adopteren en in te laten trekken in je knusse stulpje. Vrouwen bevruchten en kinderen baren lijkt vooralsnog geen onderdeel van ‘The Way of the Nords’, maar arme straatkinderen adopteren wordt wel mogelijk met Hearthfire. Kies simpelweg een koter uit de beruchte opvang in Riften om te adopteren of ga voor het avontuurlijke alternatief en pluk een arm weeskind van de straat, het is allebei mogelijk en er komt bijzonder weinig werk aan te pas. Kinderen zul je echter ook niet zien groeien en echt een significante bijdrage aan hun opvoeding kun je ook niet leveren, toch weten ze wel een leuke bijdrage te zijn voor je huis en het echte gezinsgevoel. De kinderen adoreren hun legendarische ouders, spelen in het rond en kunnen zelfs een aantal dieren mee naar huis nemen, waarna het eeuwige gesmeek van “Mag ik hem houdèèèn?” natuurlijke verplichte kost is. Ja, het is ditmaal Skyrim die mij er nog eens stevig aan herinnert dat zwangerschapspreventie een prachtige uitvinding is.

Conclusie

Met je partner, één of twee adoptiekinderen, je eigen interieur en je huispersoneel voelt een zelfgebouwd huis al erg snel als een echt ‘thuis’ in Skyrim. Dat terwijl het feit dat de huizen niet daadwerkelijk zelf te bouwen zijn, mij flink teleurstelde. Toch, je kijkt snel over zo’n missertje heen als je urenlang lekker bezig bent met het jagen op wilde dieren om op te zetten in je trofeeënkamer en materiaal verzamelt om je huisje mee te voorzien van meubilair. Het is weliswaar jammer dat er geen echte nieuwe queesten meegeleverd worden met Hearthfire, maar het bouwen van een eigen stulpje geeft de meeste spelers ongetwijfeld weer een nieuwe drijfveer om weer even lekker aan de slag te kunnen met Skyrim. En dat is die 400 Microsoft Points prima waard.

  1.   
    Daan's avatar

    Leuke review! 🙂

  2.   
    WesterW's avatar

    Hmm, ik zet mijn vraagtekens bij deze DLC, want echt heel veel lijkt het mijns inziens niet per se toe te voegen. Het is dan ook een klein pakketje, maar veel nieuws is er voor de avonturier in ieder geval niet onder de zon, lees ik zo.

  3.   
    Ariose's avatar

    Ik zie het dan ook meer als een plugin, echter wel eentje waar je leuk mee kan spelen en niet zoals de beruchte Horse Armor plugin voor Oblivion. 🙂

  4.   
    toqeer's avatar

    deze game was zo vet 🙂