Beste Leon, de digitale revolutie

Wekelijks schrijven Leon en Peter elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige week was het de beurt aan Leon, die zijn liefde voor tv-series graag wilde delen met de lezers. Deze week schrijft Peter over de digitale revolutie!

Reactie op: Beste Peter, A Revolution in Vegas Beste Leon,

Afgelopen donderdag mocht ik in Parijs aantreden bij de Ubisoft Digital Days. Digital Days vraag je je af? Wat is dat? Nou, dat is een evenement van Ubisoft waarop ze al hun digitale games tonen aan de pers. Free2Play games, mobiele games en arcade games om precies te zijn en het is direct de allereerste keer dat wij op een evenement waren dat draaide om digitale titels. Noem ons ouderwets, maar GamersNET is voor en door gamers, die houden van lange AAA-titels die veelal gewoon in hoesje (of Steam) verkrijgbaar zijn in de winkels. Angry Birds is natuurlijk vermakelijk, maar niet te vergelijken met een Battlefield en wij richten ons voornamelijk op de laatste categorie. Zijn we daarmee extreem ouderwets of maken we simpelweg een duidelijke keuze.

Sinds het bezoek aan de Ubisoft Digital Days ben ik daar hard over aan het nadenken. Buiten Steam is het namelijk onontgonnen terrein voor GamersNET en misschien is het tijd om daar verandering in te brengen. Voor Ubisoft wordt het in ieder geval steeds belangrijker om te focussen op deze vorm van games. Gaan wij daarin mee? Misschien moeten we dat wel doen, alleen wordt ons journalistieke geweten wel steeds belangrijker. Want er komen zoveel kleine games uit, dat een selectie voor onze doelgroep steeds belangrijker wordt.

Neem Anno Online. The Settlers Online (Free2Play) is een goed voorbeeld van een game die het in Nederland fantastisch doet en met Anno Online wil Ubisoft die markt verder vergroten. In Parijs ben ik aan de slag gegaan met Anno Online en de conclusie kan niet anders zijn dan dat die game niet voor onze doelgroep bestemd is. Het is namelijk exact dezelfde game als Anno 1404 met drie verschillen. Ten eerste speelt het in de browser (en is het minder mooi), ten tweede is het optioneel gratis, maar belangrijker, het bouwen duurt vele malen langer dan in Anno 1404! De reden hiervoor is simpel, ontwikkelaar Blue Byte wil graag dat spelers hun geduld verliezen en via microtransacties de tijd versnellen. Iets dat spelers van Anno 1404 niet gaan waarderen in de gratis variant. Het is leuk voor de huismoeder of de zakenman, die tijdens het stofzuigen of managen even de browser openen om twee dingetjes in gang te zetten, om vervolgens weer verder te zuigen en te managen. Voor ons, gamers die een hele zaterdag Anno willen spelen, duurt dat simpelweg te lang.


Een voorbeeld van een game die wel voor onze doelgroep is, is Call of Juarez: Gunslinger. Dit kan een game worden in de trant van die andere downloadable shooter, Battlefied 1943. Een lekkere shooter die, in het geval van Gunslinger, niet teveel focus legt op een verhaal, maar qua gameplay een aantal toffe dingen probeert (te lezen in de preview). Als de game dan voor 15 euro te downloaden is, is dat een leuke shooter tussendoor, om gewoon even het Wilde Westen te verkennen tussen speelsessies van Assassin’s Creed III en Bioshock: Infinite.

Mijn game van de dag was echter Rayman: Jungle Run. Een titel voor de mobiele platformen (Android, iOS), die een geweldig Angry Birds-gevoel achterlaat. Rayman rent door kleurrijke levels en het is aan jou om op de goede momenten op het scherm te tikken om hem te laten springen. In latere levels dien je ook het scherm ingedrukt te houden (zweven) en op de andere kant van het scherm te tikken (slaan) om vijanden te verslaan. Het is de simpelheid van de besturing en de korte lengte van de levels die deze game ontzettend succesvol gaan maken. Met een prijspunt van tussen de twee en drie euro gaat Ubisoft een grote klapper maken met deze titel.


Gaan wij ons, met de komst van GamersNET V5, meer bezighouden met de kleinere titels binnen de industrie? Jazeker gaan we dat doen! Al moeten we ons bedenken dat we altijd voor onze eigen doelgroep blijven schrijven en deze doelgroep speelt (net als wij) hardcore games. Maar elke hardcore-gamer heeft af en toe zin in een kleine game tussendoor en als het goede games zijn, schrijven wij daar graag over. Alleen mag een uitgever nooit denken dat een game niet goed hoeft te zijn, simpelweg omdat het een stuk goedkoper is. Daarvoor zijn we echt te hardcore!

  1.   
    Phil's avatar

    De digitale revolutie komt pas echt goed van start als de OUYA uitkomt :D.

  2.   
    Fox's avatar

    Prbleem is met die kleine titles dat het best moeilijk is om de goede games te onderscheiden van de minderen, simple weg omdat er te veel zijn. Maar het lijkt me wel grappig om het op gamersnet te zien.