Gisteren mocht ik in Parijs de Ubisoft Digital Days bijwonen, waar de uitgever al zijn digitale titels voor het komende jaar toonde. Free to play games, Arcade games en mobiele titels werden ons getoond en tot mijn grote verbazing was ook Techland aanwezig, de ontwikkelaar van de Call of Juarez-reeks. Brengen zij hun games niet meer uit op disc? Blijkbaar niet, want de vierde Call of Juarez zal enkel downloadbaar worden aangeboden. Is dat een keiharde degradatie na het glansloos falen van Call of Juarez: The Cartel of herpakt de ontwikkelaar zich met Call of Juarez: Gunslinger? Wij kregen een eerste presentatie.
Een appeltje te schillen
Persoonlijk heb ik nog een klein appeltje te schillen met ontwikkelaar Techland, want waren zij niet de ontwikkelaar die hun Call of Juarez: The Cartel vergeleken met de beste tv-serie ooit gemaakt? Jawel, tijdens de eerste presentatie van The Cartel werd The Shield (pro-tip!) als inspiratiebron genoemd en dat doet mij na de slechte review van de game nog steeds een beetje pijn. Na het wegslikken van dat oude zeer besloot ik toch te luisteren naar het verhaal van Techland over hun nieuwe project, Call of Juarez: Gunslinger.
Het is voor te stellen dat er veel druk weg is bij Techland, want het ontwikkelen van een downloadbare game brengt veel voordelen met zich mee. Iets dat direct te zien was tijdens de presentatie. Allereerst hoeven ze met het verhaal niet heel erg de diepte in. In Gunslinger speel je een premiejager, die verschillende grootheden uit de Western-mythologie moet uitschakelen of helpen. Hierbij passeren grote namen de revue, als Jesse James, Billy the Kid, de Daltons, Butch Cassidy en Pat Garrett, wat een leuke en simpele insteek is. Het verhaal wordt daarbij ook nog eens erg sfeervol vertelt door middel van een comic, waarin de hoofdrolspeler terugblikt op zijn avonturen in het Wilde Westen. Nog origineler is het feit dat de verteller ook tijdens het spelen zijn verhaal vervolgt. Tijdens de spannende schietgevechten wordt er gelukkig weinig gesproken, maar als je hem hoort vertellen: “and there was Billy the Kid, stuck in a saloon”, weet je dat je binnen een paar seconden die saloon ook ziet in de game.
Originele toevoegingen
Techland is een ontwikkelaar die wat mij betreft vaak te groot denkt en een te groot verhaal wil vertellen. Door met een downloadtitel te komen (die niet groter mag zijn dan twee gb, red.) worden zij gedwongen een snel verhaal te vertellen en de insteek is wat mij betreft erg origineel bedacht en tot nu toe sterk uitgevoerd. Maar Call of Juarez: Gunslinger is en blijft natuurlijk een shooter, waarbij we in de eerste missie een reddingsactie mochten aanschouwen. Bovengenoemde Billy the Kid is omsingeld in een saloon en aan ons de taak om hem te redden van een zekere dood. Hierbij combineert Techland de bekende shooter-elementen van de franchise met RPG-elementen, die je punten laat verdienen per kill en die laat besteden in een heuse skill tree.
Allereerst het schieten, dat zeer vertrouwd aanvoelt met oude geweren, pistolen en zelfs shotguns uit die tijd, waarbij je uiteraard ook de mogelijkheid krijgt om twee pistolen tegelijk te gebruiken, zoals een echte koiboi betaamd. Tijdens het spelen vult ook een meter, waarna je willekeurig de Concentration Mode kan activeren, wat de game vertraagd tot slow motion om even rustig een aantal tegenstanders te voorzien van headshots, messteken en ander geweld. Een zeer originele toevoeging is Sence of Death, dat wordt geactiveerd als je bijna dood bent. Als dat gebeurt gaat het spel in slow motion verder en zie je een kogel op je af komen, waarna je naar links of naar rechts (afhankelijk van de situatie) moet drukken om hem te ontwijken. Erg tof om te zien.
Ook de skill tree draagt bij aan het vermaak, want je krijgt punten bij het neerschieten van tegenstanders. De puntentelling varieert afhankelijk van de plek waar je iemand raakt. Vervolgens ga je specialiseren in verschillende richtingen als Gunslinger (sneller herladen bijvoorbeeld) of Close Quarters (shotguns vrijspelen bv.).
Voorlopige conclusie
Wat we van de uiteindelijke game moeten verwachten is nog maar de vraag, maar de eerste presentatie van Call of Juarez: Gunslinger was een goede. De richting is gewoon veel duidelijker en simpeler en dat dwingt Techland tot originele oplossingen op het gebied van gameplay en story telling. De pre-alpha versie die we te zien kregen was nog niet heel erg mooi, maar wel enorm sfeervol, met een klein comic-sausje en lekker snelle actie. De game moet begin 2013 verschijnen voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC en zoals bij alle downloadbare titels is het wel even afwachten op een prijspunt en gameplaytijd. Als dat goed zit kan Call of Juarez: Gunslinger een hele toffe game worden, met zeer originele elementen.