XCOM: Enemy Unknown Multiplayer hands-on

Het was aan Tom de taak om op de E3 met de singleplayer van XCOM: Enemy Unknown aan de slag te gaan. Op de Gamescom heb ik deze ook gespeeld, maar veel interessanter was de multiplayer die aangekondigd werd en meteen voor het eerst speelbaar was. Ja, de aankomende strategische XCOM-game zal een multiplayer bevatten. De modus wordt niet super uitgebreid, maar is dit erg?

Hoe zit het in elkaar?

De multiplayer van XCOM: Enemy Unknown bevat alleen een deathmatch-modus waarin twee spelers met een squad elkaar bevechten. Iedere speler begint met een X aantal punten en kan hiermee een groep samenstellen. Alle wezens en karakters die in de singleplayer voorkomen kunnen aan een team worden toegevoegd. Dit is dan ook de eerste keer dat de aliens in een XCOM-game speelbaar zijn. Het vormen van een team kost punten en het is daarom moeilijk met de beschikbare punten een zo goed mogelijk team te maken. Het samenstellen van een team moet een ware kunst worden. Kies je voor een klein sterk team of juist een groot team met wat zwakkere leden. Welke karakters/wezens vullen elkaar goed aan en kan er geanticipeerd worden op de vijand? Het kiezen van een team is de eerste strategische keuze die je al voor het starten van een match maakt.

Tijdens de match komen de turn-based strategieën om de hoek kijken. Ieder team mag om de beurt enkele zetten doen. Het is hetzelfde principe als de singleplayer en herkenbaar uit de eerdere XCOM-games. Hoe je speelt en welke zetten je maakt is aan jou, maar het zal nooit simpel zijn. Doordat je nooit precies weet wat voor team de vijand heeft blijft het maken van een goede strategie altijd een keuze tussen, ontdekken, aanvallen, verdedigen en durven. Unranked matches geven de speler ruim de tijd om keuzes te maken, maar de ranked matches zijn voor de echte hardcore turn-based fanaten. Elke ronde is heb je maar 90 seconden de tijd om beslissingen te maken en geloof me, deze tijd is snel voorbij.

Klein maar fijn

Helaas was het in de korte tijd die op de Gamescom beschikbaar was moeilijk om de multiplayer echt goed te testen. Deze modus is namelijk niet bedoeld voor kekke ‘pickup and play’ gamers en het spelen van een match was dus leuk om te doen, maar ik had niet de know-how om echte strategieën te maken. Nee, je zal je moeten verdiepen in alle karakters/wezens die gekozen kunnen worden. Je gaat experimenteren met strategieën en teams. Deze multiplayer is dan ook echt bedoeld voor de hardcore fans van turn-based gevechten en helemaal leuk voor de die hard fans van de voorgaande XCOM-games.

Voorlopige conclusie

Ik sluit me sowieso aan bij Tom, die in zijn E3-preview aangaf dat XCOM: Enemy Unknown voor een niche is. Deze niche zal de kleine maar fijne multiplayermodus zeker waarderen. Ik verwacht dat een groep gamers zich zal gaan richten op de ranked matches en hier spannende momenten in gaat beleven. Of dit verder een echt levendige multiplayer gaat worden betwijfel ik. Het is goed dat ontwikkelaar Fraxis de groep die hier wel zin in hebben toch een stukje multiplayer biedt en de vorm waarin deze wordt geboden klopt. Het is een leuke gameplay-verlengde optie voor de echte fan.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren