Resident Evil 6

Resident Evil 4 wordt, ondanks de implementatie van meer actie en minder nadruk op angst, gezien als een van de allerbeste survival horror-titels ooit gemaakt. Het vijfde deel vervolgde de tour die het extreem populaire vierde deel had neergezet. Hoewel het later op de Nintendo 3DS verschenen Resident Evil: Revelations qua sfeer een aangenaam stapje terug in de tijd nam, is het jammer om te zien dat het zesde deel zich nauwelijks meer lijkt te richten op horror en we het maar moeten doen met veel actie.

Vaker lijken games veel meer op films. Los van het feit dat spellen er steeds mooier uit komen te zien, is het zo dat fragmenten die de speler eigenlijk niet in handen heeft een groter aandeel van games bepalen. Op de vorige generatie consoles begonnen verscheidene games quick time events te implementeren en deze ontwikkeling heeft zich alleen maar voortgezet op de huidige generatie. Ook Resident Evil lijkt hier duidelijk aan te moeten geloven, want de speelsessie met het zesde deel deed vermoeden dat de game diens survival horror-wortels achter zich heeft gelaten, om dit te vervangen met vooral veel blockbuster-actie.

All hope is lost

Resident Evil 6 laat drie verschillende personages aan bod komen: Leon S. Kennedy, Chris Redfield en nieuwkomer Jake Miller beleven samen met hun partners op diverse locaties hun eigen avontuur. De schaal van de game wordt dus erg breed getrokken, omdat het virus van deeltje zes een globaal probleem blijkt. Niet alleen de setting is echter anders, we vinden ook verandering terug in de gameplay. Geen stroef besturingssysteem meer, maar het is gewoon mogelijk om in Resident Evil 6 te lopen tijdens het richten. Hiermee gepaard zal het algehele tempo van de game flink zijn opgeschroefd. Op zich is een verandering qua richting in een reeks niet erg, want een serie kan zich langzaamaan ontwikkelen en innovatie is soms zeker nodig. Het probleem is alleen dat Resident Evil briljant was als survival horror-reeks, maar het zesde deel niet lijkt uit te blinken in het actiegenre.

Hoewel de omgevingen namelijk divers zijn, is de gameplay erg generiek. Ik diende bijvoorbeeld een stadje te bevrijden met een spec ops-team, maar als er geen vreemde wezens waren, had dit net zo goed in een gemiddelde shooter kunnen zitten. Tijdens de speelsessie werd bovendien al snel duidelijk dat gameplay geregeld wordt onderbroken door cutscenes. Het ergste was alleen dat de meeste spanningsopbouw en angstclimaxen zaten in de tussenfilmpjes en je niet tijdens het spelen de stuipen op het lijf wordt gejaagd. Dit is geen Resident Evil.

En toch is er hoop

Het spel vormt eigenlijk een drieluik doordat de verhalen van de drie protagonisten worden afgewisseld, maar toch een overkoepelend plot dienen. De figuren beleven heel andere avonturen, wat ook terug te zien is in de gameplay en sfeer van de verschillende stukken. In de speelsessie waren fragmenten van alle drie de personages te spelen, maar waar de stukken met Chris en Jake vooral gericht waren op actie, stemde Leon’s deel hoopvol. De vertrouwde survival horror-gameplay van de franchise, waarbij vertrouwd donkere gangetjes doorlopen moesten worden, lijkt hier namelijk nog wel intact.

Mocht Resident Evil 6 inderdaad een gemiddelde actiegame worden, dan moet wel gelijk gezegd worden dat het spel voor de liefhebber van de reeks alsnog een zekere charme bezit. Fanservice is namelijk erg aanwezig, want bijna het hele personagecanon van Resident Evil wordt uit de kast getrokken voor het zesde deel. Ashley maakt bijvoorbeeld haar opwachting, maar ook zullen we Ada Wong in de game kunnen verwachten. Bovendien lijkt het erop dat ook de nieuwe personages voldoende karakterdiepte kennen. Met de figuren waarmee je zult spelen lijkt dus weinig mis.

Voorlopige conclusie

Resident Evil 6 lijkt, als er een voorbarige conclusie getrokken moet worden naar aanleiding van de speelsessie, simpelweg een gemiddelde actiegame te worden en het ziet er voorlopig dan ook niet naar uit dat de game een waardige toevoeging aan de reeks vormt. Hoewel Leon’s fragment nog enige hoop bood, was de rest volledig opgevuld met cutscenes en vooral heel veel schieten. Survival horror is het in ieder geval niet. Het angstscenario dat Resident Evil 6 een dertien-in-een-dozijn shooter wordt, is voorlopig in ieder geval enger dan wat de speelsessie van Resident Evil bood.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Ik denk dat ik van Leon’s verhaal het meest ga genietevn omdat dat nog een beetje Resident Evil is.

  2.   
    GamerJaime's avatar

    Ik denk dat ik deze hoe dan ook ga halen omdat ik tot nu toe vanaf deel 2 ieder deel gespeeld heb, alleen haal ik hem dan wel voor een goedkopere prijs. Deeltje 5 vond ik by far de slechtste uit de reeks en dat kwam niet alleen door de actie maar ook door de vreselijke besturing. Gelukkig is de besturing nu in ieder geval al veel soepeler en ja de actie neem ik dan maar voor lief. Ik denk ook om precies dezelfde reden als Gamer4Ever-NL dat Leon zijn verhaal mijn favoriet wordt. Maar toch ga ik ze allemaal spelen omdat ik het wel tof vind om Leon en Chris in 1 game te zien, en ik vind het tof dat de verhaallijnen elkaar ook kruisen. En ik ben blij dat de good old zombies in Leon zijn verhaal weer terugkeren. Jammer alleen dat die alleen in Leon zijn verhaal zitten.

  3.   
    Raphael's avatar

    Wat een zware kutgame totaal niks met RE te maken.
    Als echte RE fan vind ik het schandalig dat Capcom zo een ruk game ervan gemaakt heeft.
    Totaal geen survival horror meer wat al in deel 5 begon te irriteren maar een shooter.
    Deel 1-2 en 4 heb ik allemaal grijsgespeeld.
    Deze is na 1 keer spelen al weg te gooien.
    Van mij krijgt deze game een magere 4.