Team Ninja lijkt zonder de excentrieke, zonnebrildragende Itagaki niet meer hetzelfde. Ninja Gaiden 3 bleek weinig soeps en ook Metroid: Other M was voor velen niet wat ze ervan hadden gehoopt. Is de oorspronkelijke kracht die de ontwikkelaar bezat op aan het geraken? Gelukkig lijkt de Dead or Alive-reeks tot dusver een naar lot bespaard te blijven, want Dimensions op de 3DS bleek een alleraardigste game en na een speelsessie met Dead or Alive 5 kan ook zeker gezegd worden dat de kwaliteit van die vechtgame in alle facetten merkbaar was. Speerpunten van Dead or Alive zijn al jaren diens vrouwelijk schoon en de soepele combo’s die de gameplay sieren. Gelukkig lijkt het met beide aspecten goed te komen.
Soepele gameplay
Tekken Tag Tournament 2 verschijnt net als Dead or Alive 5 in september, waardoor twee vechtgiganten het tegen elkaar op moeten nemen. Gelukkig belooft het met de kern van Team Ninja’s reeks wel snor te zitten. De gameplay kenmerkt zich namelijk als vanouds door heerlijk soepele en snelle gevechten, zonder de houterigheid die, wanneer je op een niet bijster hoog niveau speelt, al snel gepaard gaat met de knokpartijen in een Soul Calibur of Tekken. Lekker oud en vertrouwd dus, maar qua stages lijkt de game nog meer te bieden dan diens voorgangers.
De reeks was een van de eersten die interactieve locaties introduceerde in het genre. Vecht je in een huis? Dan kun je er bijna vanuit gaan dat je iemand door een muur kunt slaan, waarna het gevecht elders wordt voortgezet. In Dead or Alive 5 lijkt dit nog veel verder te worden doorgevoerd in de meest extreme, soms zelfs absurde, omgevingen. Vechten in een gevechtsgebied incluis raketten afvurende helikopter? Check! Knokken in een circus met rondlopende, agressieve tijgers? Present! Ook rustigere plekken kunnen worden opgezocht, zoals een Japanse tempel, waardoor het lijkt dat er voor ieder wat wils is. Wel is het wellicht zo dat Team Ninja iets te ver is gegaan met de interactiviteit in de omgevingen, waardoor het hier en daar misschien wel te gimmicky zou kunnen aanvoelen.
Mooie dames
Hoewel Dead or Alive eigenlijk altijd al pronkte met de voorgevels van diens dames, werd dit later nog eens keihard bevestigd door de Dead or Alive Xtreme-games, spellen die enkel en alleen draaiden om digitaal vrouwelijk schoon in beweging. Vorig jaar wist Yosuke Hayashi, hoofd van Team Ninja, gelukkig te vertellen dat de nieuwste toevoeging aan de vechtreeks echt niet alleen maar draait om borsten, maar dat het in Dead or Alive 5 eerder draait om het neerzetten van volwassener personages. In de speelsessie kreeg ik daar weinig van mee, maar wel kan gezegd worden dat de vechters er nu beter uitzien dan ooit.
In eerdere delen waren de hoofden van de personages vrijwel identiek met als enige verschil het kapsel en de haarkleur die hierop was gezet. Niet meer, want subtiele verschillen qua gezicht en meer eigen bewegingen vergroot beslist de verschillen tussen de figuren. Het lijkt bij tijden door de extreem in beeld gebrachte trillingen van de vrouwelijke rondingen nog steeds wel alsof de dames drilpuddingen op hun borstkas hebben geplakt, nochtans oogt de game toch zeker serieuzer dan diens voorgangers. De cupmaat van de vrouwen is namelijk gelukkig iets teruggedrongen en het feit dat personages nu vies worden en kunnen zweten maakt het geheel toch een wat minder groot borstenspektakel.
Voorlopige conclusie
Dead or Alive 5 zal hoogstwaarschijnlijk brengen wat we ervan verwachten: een meer dan degelijke vechtgame, die je lekker snelle gevechten zal doen ervaren. Echt veel vernieuwingen hoeven we niet te verwachten, maar er is gelukkig wel genoeg verbeterd. Met name de flinke grafische oppepper en de op indrukwekkende wijze in beeld gebrachte personages zorgen ervoor dat Dead or Alive 5 voor de liefhebber in ieder geval zeker de moeite waard zal zijn.