Tekken Tag Tournament 2 Gamescom

Hoewel we begin deze maand al kwamen met een uitgebreide preview die de gameplay van Tekken Tag Tournament 2 uitlichtte, valt er een maand voor de release van de veelbelovende vechtgame nog voldoende over te melden. Al helemaal omdat Katsuhiro Harada, producer van de Tekken-reeks, op Gamescom achter gesloten deuren enkele nieuwe features persoonlijk kwam uitleggen. World Tekken Federation, Fight Lab en Tekken Tunes vormden slechts enkele van deze nieuwigheden.

World Tekken Federation

Direct aan het begin van de presentatie gaf Harada al aan dat hetgeen we van Tekken Tag Tournament 2 te zien kregen eigenlijk al de uiteindelijke versie betrof. Al wat we zagen, zou dus ook in de winkelversie terechtkomen. Harada ging er even lekker voor zitten en ging enkele modi langs waarover hij iets kwijt wilde. Toch viel op dat de man met name benadrukte dat er een grote rol aan het oefenen is toebedeeld in zijn nieuwste product. Offline kun je uiteraard weer aan de slag met een trainingmodus om je vaardigheden op te poetsen, maar je kunt middels duidelijke filmpjes ook vechtmogelijkheden bekijken. Het is een logische keuze voor Namco Bandai om meer aandacht aan training te besteden, want vechtgames kenmerken zich vrijwel altijd door een steile, en vooral lange, leercurve. In combinatie met het net aangekondigde World Tekken Federation is het namelijk wel van belang dat ook beginnelingen goed op weg worden geholpen.

World Tekken Federation is een premium service, vergelijkbaar met RiderNet van SSX of Battlelog van Battlefield. Voor het eerst in het vechtgenre kun je dus scores vergelijken met anderen en deze mensen op eenvoudige wijze uitdagen. We kregen een voorproefje te zien en qua informatie die wordt opgeslagen lijkt het wel snor te zitten. Uiteraard is de ratio overwinning-verlies aanwezig, maar dit valt ook per personage te bekijken. Leuk is bovendien dat je precies jouw vooruitgang in grafieken kunt bekijken. Ook zal het mogelijk zijn om clans te vormen en er zal dan een ranking per team worden bijgehouden. Elke groep kan vervolgens aangeven wat hun speldoel is. Spelen ze voor de lol, of willen ze echt de allerbeste proberen te zijn? Overigens is het ook mogelijk om, alvorens een toernooi van start gaat, de statistieken van je tegenstander op te zoeken om daaruit hopelijk zijn of haar speelstijl te kunnen ontfutselen. Hoewel World Tekken Federation best veel lijkt te bieden, vooral voor de gevorderde Tekken-spelers, blijft het nog wel een beetje de vraag in hoeverre de service voldoende toevoegt als je hiervoor dient te betalen. Er werd namelijk hevig gesuggereerd dat dit inderdaad het geval zal zijn.

Fight Lab

We hebben het er al eerder over gehad, maar Harada stond ook nog eens lang stil bij Fight Lab, waarin het mogelijk is jouw ideale vechter te creëren. Een robot die de naam Combot draagt, kun je namelijk allerlei vaardigheden van de game toewijzen. Bevalt die rechterstoot van Nina je wel, maar is die lage trap van Jin ook wel erg effectief? Adopteer ze en maak zo een vechter die een combinatie is van anderen. Het is echter niet mogelijk om gelijk aan het begin alle vechttechnieken aan je Combot naar wens te plaatsen, daar je deze eerst vrij moet spelen. Voordeel van het zo exact bezig zijn met de verscheidene vaardigheden die de Tekken-personages bezitten, is dat je zo op speelse wijze nog beter de verschillende moves leert. Dit sluit goed aan bij de focus van Namco Bandai op het trainingsaspect. Het is mogelijk om met jouw Combot de online arena op te zoeken, maar ranked matches zijn dan logischerwijs niet te spelen. Wanneer je de beste vaardigheden van verschillende vechters combineert, zou dit geenszins eerlijk te noemen zijn.

Tekken Tunes

Het laatste waar Harada over sprak was het allitererende Tekken Tunes. Dit bied je de mogelijkheid om de muziek die op de achtergrond speelt per stage aan te passen. Wanneer je dus een nummer minder leuk vindt, is het mogelijk deze te vervangen. Ook kun je zelf muziek importeren, iets wat Harada aantoonde met zijn favoriete cd. Plotseling hoorden we daarna nummers van het Red Hot Chili Peppers-album Blood Sugar, terwijl hij een potje aan het knokken was. Tot slot gaf de man aan dat het hierdoor ook mogelijk is om een boodschap achter te laten na een liedje. Spreek zelf een berichtje in en plak dat achter een nummer. Een moeder zou zo bijvoorbeeld aan de kinderen kunnen melden dat ze toch echt wat minder Tekken moeten spelen. Wat een ondeugend kind is die Harada toch van binnen.

Voorlopige conclusie

Hoewel er weinig focus was op het vechten van Tekken Tag Tournament 2 zelf, gaven de getoonde nieuwigheden toch zeker een positief beeld. World Tekken Federation zou het vechtgenre best naar een hoger niveau kunnen tillen en de focus op trainen, in combinatie met de Combot, zou het succes hiervan zeker kunnen vergroten. Het is nog wel de vraag of we voor de premium service moeten betalen, want dat zou de niet-ervaren Tekken-spelers waarschijnlijk maar matig motiveren om ook het digitale ruime sop op te zoeken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren