Test Drive: Ferrari Legends

De nieuwste Test Drive-game richt zich volledig op Ferrari. Dit keer geen open wereld als in de Test Drive: Unlimited-reeks, maar simpelweg met fameuze auto’s keihard sjeezen op bekende circuits. De vraag is of dit een goede keuze voor de serie is en weet Ferrari in zijn eentje genoeg te overtuigen?

Test die Ferrari’s!

Test Drive: Ferrari Legends bevat heel wat content, daar valt niet over te twisten. 51 auto’s om mee te racen, zo’n 250 events om te voltooien, en 36 circuits (inclusief de variaties) om onveilig te maken. Race met de 125 S, de eerste Ferrari ooit gemaakt, op Silverstone of pak de 150° Italia voor een rondje Monza. Het idee is leuk en biedt voor de echte auto fan een toffe kijk op het bekende merk. Je kunt namelijk aan de slag als een heuse test coureur, en zeg eerlijk wie wil dat nou niet. Maak de drie belangrijkste tijdperken uit het leven van Ferrari mee en race in auto’s van oud tot nieuw. De echte oude auto’s en races vind je in de ‘Gold era’ (1947 tot 1973), de opkomst van de snelle auto beleef je in de ‘Silver era’ (1974 tot 1990) en racen met super cars doe je in de ‘Modern era’ (1990 tot 2011).

Deze verdeling binnen de campaign lijkt handig te zijn om te kunnen bepalen met wat voor auto’s je wilt racen, maar is uiteindelijk funest voor de game. Ik vraag me hardop af hoe ontwikkelaar Slightly Mad Studios met hun volle verstand de campaign zo dodelijk saai en irritant heeft kunnen maken. De eerste paar uur van de era’s zijn tergend saai, je wordt aangenomen als test coureur en mag met wat auto’s aan de slag. Zet een snelle rondetijd neer en doe wat simpele races. In principe een mooie introductie, maar het duurt te lang en is te saai. Het eind van de era is juist weer zo moeilijk dat er heel wat controllers in stukjes op de vloer terug te vinden zullen zijn. Keer op keer doe je echt je uiterste best, maar eindigt het hele verhaal in een keiharde faal. Er is geen optie om een event over te slaan en verliezen is al helemaal uit den boze. Als je niet verder komt is de rest van de content gewoon voor je afgesloten, zelfs in de quick play en time trail modi. Een zeer domme keuze.

Niet compleet en niet af

Een ander probleem is het rijden zelf. De 51 Ferrari’s reageren soepel en direct, maar het voelt allemaal net niet goed genoeg. Sommige bolides kunnen met een net te hoge snelheid door de bocht om realistisch te zijn en andere auto’s hebben juist weer overdreven veel last van over- en onderstuur. Het is te zien dat er bij de ontwikkeling van de game gebruik is gemaakt van de ervaring die Slightly Mad Studios bij het maken van de Need for Speed: Shift-games heeft opgedaan, maar het is niet genoeg of misschien was er gewoon niet genoeg tijd. Het racen in een fel rode Ferrari voelt niet écht genoeg en dat zou je wel mogen verwachten van een game die één merk volledig in de spotlight zet. Als echte Ferrari fan wil je toch juist echt voelen hoe zo’n dikke bak rijdt.

Eigenlijk voelt de game over het algemeen nog niet helemaal af. Grafisch is het middelmatig en is er bijvoorbeeld helemaal geen schademodel. Dit heeft vast te maken met de deal die Ferrari heeft gesloten, want zij willen hun mooie rode liefdes niet kapot zien gaan. De afwezigheid van een schademodel is en blijft echter altijd een groot gemis in een race game, zeker een race game uit 2012. Even met 180 de vangrail in en daarna vrolijk weer verder…, het helpt het creëren van een realistisch gevoel niet echt. Sowieso zien de crashes er gek uit. Je zult tijdens het spelen meerdere malen lachend naar het scherm wijzen en roepen dat een crash helemaal niet zo gaat. De game mist verder nog een goede soundtrack, want alleen het geluid van je ronkende motor wordt al snel saai. Ook had ik graag nog een soort van Ferrari museum in de game willen zien. Een plek waar je de geschiedenis van het merk kan lezen, de auto’s echt van dichtbij kan bekijken en als Ferrari-fan uren kan kwijlen. Helaas is ook een simpele feature als dit niet aanwezig.

Race maar niet naar de winkel

Test Drive: Ferrari Legends valt tegen, heel erg tegen. De game is simpelweg nog niet af en geeft je niet het gevoel van een echte coureur. Dat is juist wel wat zo’n game over een merk moet doen. Ferrari biedt genoeg unieke auto’s om een game mee te vullen, maar dan moet de liefde wel van beide kanten komen. Hoewel er veel content beschikbaar is, moet de liefde helaas vooral van de gamer komen. Ik weet zeker dat meer dan de helft van de kopers van het spel al snel zullen opgeven. Dat komt door de vervelende opzet van de campaign en de wisselende moeilijkheidsgraad. Veel gamers steken de disc weer snel in het doosje om het er vervolgens nooit meer uit te halen. Het is jammer dat de Test Drive-franchise en Ferrari een game als deze op de markt brengt. Test Drive verdient beter en Ferrari hoeft hier ook niet trots te zijn…

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Genoeg content...
  • Ferrari heeft genoeg te bieden

Wat is NOT

  • ...die lastig te bereiken is door de slechte opzet van de campaign
  • Wisselende moeilijkheidsgraad
  • Auto's rijden niet optimaal
  • Geen schademodel

5

  1.   
    lassieman's avatar

    Meestal zijn zulk soort games ook echt voor de liefhebbers.

  2.   
    Fabianb's avatar

    Geen schademodel

    Wait, whut? Sinds wanneer gebruiken ze dit NIET?

  3.   
    FioranoJC's avatar

    Test drive reeks faalt altijd de laatste jaren met incomplete games en gebrek aan structuur. Jammer. Graphics zien er goed uit voor een tdu spel.

  4.   
    Sem_The_Man's avatar

    Test drive is nooit echt mijn game geweest.
    Als ik een racegame wil koop ik wel Gran Turismo of Forza of Need For Speed.

  5.   
    Kenneloth's avatar

    ”Semboy13″ schreef, "Test drive is nooit echt mijn game geweest.
    Als ik een racegame wil koop ik wel Gran Turismo of Forza of Need For Speed."

    Test Drive heeft in het verleden wel meer succes gehad dan NFS. Maar geen schademodel is wel crap.