Gamersnet.nl

Hitman: Absolution Contracts hands-on

Vanaf de E3 in Los Angeles wisten we al te bevestigen dat Hitman: Absolution een absolute killer gaat worden. Het verhaal omvat meer en de missies waar Agent 47 zichzelf in zal bevinden lijken naast interessant ook enorm creatief bedacht. Tot ieders verbazing werd afgelopen week echter ook een heuse multiplayermodus aangekondigd: Contracts, een spelfeature die spelers zelf erg creatief bezig laat zijn met het maken van hun eigen missies. Ik sloop naar binnen bij Square Enix om een aantal contracten te voltooien…

Van moordenaars, voor moordenaars

Het principe is simpel: met behulp van Contracts kunnen spelers gemakkelijk nieuwe opdrachten maken om zelf te spelen of om te delen met medemoordenaars via de Contracts community. De geüploade Contracts kunnen gespeeld en gerankeerd worden, waardoor de meer gewaardeerde missies gemakkelijker te vinden zijn. Missies worden dan onderverdeeld in verschillende moeilijkheidsgraden, de missies van vrienden en kennissen en uiteraard de meest gewaardeerde van alle Contracts. De vraag is alleen, hoe maak je het dat spelers je Contract na het spelen ‘liken’?

En dat is nou precies het leuke aan de Contracts modus. Je wordt aangemoedigd om je eigen creativiteit te gebruiken. Maak je een ontzettend pittig Contract met talloze doelwitten of probeer je je medegamer te paaien met een jolige missie waarop ze met al het gemak van de wereld in het rond kunnen maaien met een machinegeweer? Rust je Agent 47 uit met een volautomatische shotgun of laat je alleen wat glazen flessen achter in je level? In de Contracts modus mag je het allemaal zelf bepalen. Jij maakt het virtuele speelplein, het speelplein waar Agent 47’s van over de hele wereld hun bloederige gang kunnen gaan.

“Assassinate the drug dealer… With a shotgun… While wearing a chef costume.”

Wij gingen echter niet aan de slag met het zelf creëeren van een missie. Voor deze exclusieve hands-on sessie maakte ontwikkelaar IO Interactive namelijk een tweetal levels om ons te laten zien hoe de Contracts missies er zoal uit kunnen zien. Twee missies, genaamd ‘Easy’ en ‘Hard’. Twee missies die, tot onze verbazing, bestonden uit hetzelfde scenario en dezelfde omgeving. Een opvallende keuze van IO, maar tegelijkertijd ook een bijzonder sterke. De twee missies verschilden namelijk enkel in een kleine additionele criteria. Bij de gemakkelijke van de twee was het aan de speler hoe de doelwitten precies omgelegd werden. Het wapen, de manier, het tijdstip: het maakte niets uit. Het moeilijke broertje daarentegen, vereiste dat je specifieke targets op specifieke manieren omlegt. Zo kreeg je bijvoorbeeld een bonus voor het omleggen van je doelwitten in een bepaalde volgorde, voor het verbergen van alle lijken en voor het niet missen van een enkel schot. Allerhande criteria voor een hogere score waren plots van toepassing. Wat bleek? De één was inderdaad significant makkelijker dan de ander. Door je medespelers te bestoken met slechts wat extra vereisten in je level, maak je het deze moordenaars al een heel stuk pittiger.

Zo kun je natuurlijk ook de ultieme uitdaging maken door te eisen dat Agent 47 specifieke kostuums moet dragen tijdens bepaalde moorden, of dat hij bij de ene moord een gigantische bom moet gebruiken en bij de ander juist de laatste klap moet geven met een elektrische gitaar. Laat je creativiteit de vrije loop en eis dat Agent 47 zijn laatste hit doet met minimaal vijf ooggetuigen, door een hakbijl te gooien, in een clownskostuum. Dat soort belachelijke uitdagingen maken het dat je een level echt interessant kunt maken voor je online publiek van bloeddorstige Agent 47’s.

Kill met klasse

Spelers die Contracts met een hoge score weten te voltooien, krijgen allerhande bonussen voor andere missies. Zo is het mogelijk dat je meer kostuums en wapens vrijspeelt, zodat je andere Contracts gemakkelijker in kunt gaan. Het upgraden en customizen van je Silverballers en talloze andere wapens keert uiteraard weer terug en in deze ‘killer community’ van Contracts is dat natuurlijk een leuke manier om te pochen met je gereedschap. Alleen door veel Contracts goed te voltooien, kun je betere wapens en fijnere kostuums veroorloven. Alleen de meest bloeddorstige killers bemachtigen dus de meest geavanceerde wapens, waardoor ze langzaam maar zeker een voorsprong kunnen krijgen op andere moordenaars in het globale klassement. Een feature die de vriendschappelijke competitie onderling uiteraard goed zal doen.

Level editor afwezig?

Een enkel twijfelgevalletje dat zich voordeed tijdens de speelsessie, was het ontbreken van de echte level editor in deze versie van Contracts. Weliswaar was het mogelijk om met twee reeds gemaakte missies te spelen, maar bleef de optie om zelf een missie te maken volledig uit. Tot dusverre weten we nog niet precies in welke mate we mogen sleutelen met de levels. Is het daadwerkelijk mogelijk om zelf complete levels te bouwen of moeten we onze missies af laten spelen in vooraf ingestelde ‘mallen’ van levels? Kunnen spelers zelf nog andere criteria toevoegen aan een moord of zijn de mogelijke vereisten van een kill al bepaald? Slechts een paar van de vele vragen die in me opkwamen toen ik bezig was met de Contracts modus. De antwoorden blijven vooralsnog in het duister gehuld, dus we zullen even moeten wachten voordat we duidelijk weten wat er écht allemaal mogelijk is in Contracts.

Voorlopige conclusie

Contracts oogt nu al als een waardige toevoeging aan Hitman: Absolution. Spelers kunnen elkaar voorzien van gave nieuwe content en daardoor ontstaat hoogstwaarschijnlijk een bruisende gemeenschap van moordenaars. Elk gemaakt level wordt uitgerust met een globaal leaderboard, eentje voor jou en je vrienden en zelfs een landelijk klassement, waardoor competitie altijd wel ergens te vinden is. Als beloning voor het veel en goed voltooien van verschillende Contracts kun je Agent 47’s uitrusting verbeteren, wat natuurlijk een mooie drijfveer is om te blijven spelen in Contracts.

De vraag blijft echter in welke mate we onze levels dus echt aan kunnen passen. Een echte level editor zit er waarschijnlijk niet in, waardoor het aantal verschillende omgevingen misschien al snel op raakt. Een rottige verwachting die ik graag zo snel mogelijk zou zien verdwijnen. Maar nee, helaas weten we voorlopig niet genoeg om dat te kunnen ontkrachten. IO Interactive, laat ons snel meer zien van Contracts!