Pro Evolution Soccer 2013

Niemand bij de redactie is echt een grote voetbalfanaat, maar Peter weet inmiddels wel dat ik virtueel een aardig balletje trap. Vandaar dat ik de eer kreeg een presentatie van Pro Evolution Soccer 2013 – voor het gemak PES 2013 – bij te wonen op Gamescom. En natuurlijk mocht ik op de booth de nodige potjes doen. De jarenlange negatieve oordelen over PES mogen nu eindelijk eens de prullenbak in, want de kwaliteit komt ernstig dichtbij concurrent FIFA te liggen en dat is maar goed ook.

Het veld op

Het slop waar PES volgens voetbalfans in zat, mag verleden tijd blijken. Hoewel zowel de demo thuis als op de Gamescom nog ietwat bijgeschaafd mochten worden, was ik na het spelen al behoorlijk hoopvol. Mijn grootste angst was wel dat er nog veel licenties zouden missen, waardoor Konami de vrije loop zou hebben voetballers compleet te verzinnen, omdat sommige spelers niet in de game mogen. De ontwikkelaar is gelukkig weer een stap dichterbij een volledig bekend voetbalwereldje en er zijn weer genoeg licenties gestrikt om de footy nog authentieker te maken.

Een ding dat direct opvalt tijdens het spelen, is het opnieuw leren van voetbal. Ikzelf ben FIFA gewend en hoewel Electronic Arts de simulatiekant op gaat, ben ik naar mijn gevoel aardig op weg en kan ik best redelijk potjes spelen. Daar waar PES wat meer arcade begon aan te voelen, is dit in 2013 juist weer minder. Er zit een bepaalde toegankelijkheid in het spel, maar toch is het realisme sterk verbeterd. Zo integreert Konami een proactieve AI, anticiperen spelers stukken beter op acties, is het moeilijker de verdediging te slim af te zijn, zijn de keepers naar een realistischer niveau getild en fluit de scheidsrechter hardhandiger, maar ook vooral rechtvaardiger. Door deze ontwikkelingen speel je jouw eerste potjes gelijk of verlies je zelfs van je tegenstander. De verdediging is daadwerkelijk een opgave, een aanval opzetten duurt net wat langer dan normaal en je merkt duidelijk verschil in anticipaties in vergelijking met eerdere delen.

Snelheid

Konami heeft, om PES nog authentieker te maken, de speelsnelheid bovendien aangepast. Als deze op nul staat, komt de snelheid meer overheen met die in de echte voetbalwereld. Daardoor duurt alles langer, ben je meer bezig met strategieën bedenken, reageren spelers langzamer en kunnen passes dus eenvoudiger onderschept worden. Dit zorgt er al gauw voor dat een potje je standaard tien minuten kost, iets waar de pods op de Gamescom ook op in stonden gesteld. Wel is de snelheid in vier gradaties in te stellen, zodat je voor ieder wat wils hebt. Ik speel persoonlijk liever met een iets hogere snelheid en ik merkte dat ik dit in PES 2013 ook een stuk fijner vond spelen. Acties zijn sneller, je kunt vlugger passes maken en je switcht vaker van de offensieve naar de defensieve kant en vice versa.

Full Control

De nieuwe feature die in de voetbalgames vooral voor innovatie en realisme moet zorgen, is de Full Control die PES 2013 introduceert. FIFA kent het systeem ook en het gaat hierbij om de acties die je maakt bij het eerste contact met de bal. In vorige footies was het zo dat elke speler op een vrijwel identieke manier de bal op de voet nam. Het kwam nauwelijks voor dat een voetballer de bal verkeerd aannam, maar dit is verleden tijd. De Full Control en First Touch moeten ervoor zorgen dat iedere speler anders de bal aanneemt. Topspelers zijn hier beter in en kunnen na een aanname snel door, terwijl een minder ervaren speler moeite heeft de bal onder controle te krijgen. Ook is de beweging die na het eerste contact volgt zeer van belang, want je kunt direct wegdraaien, een schijnbeweging maken, opflippen of de bal direct doorspelen. De acties zijn niet willekeurig, maar je loopt uiteraard risico dat een move mislukt en het heeft bovendien effect op de vermoeidheid van de voetballer. De kwaliteiten zijn allen verschillend en je kunt deze kwaliteiten met eigen spelers trainen.

Het is dus belangrijk hoe je een bal op de voet neemt, al is zo’n anticipatie na de aanname nog zeker een opgave. Maak je een verkeerde actie op je controller, dan kan de beweging van je voetballer compleet de mist in gaan, dus hier vergt wat oefening in. Het leuke aan PES 2013 is verder de Player ID, waarbij topspelers unieke vaardigheden bezitten. Diverse grote jongens zijn zo in de game gezet dat je ze, naast hun gezicht en naam op het shirt, ook herkent aan hun loopje en aan de manier waarop ze bewegen, schijnbewegingen maken, dribbelen en hoe ze schieten. Deze skills zijn niet individueel te verbeteren, al zijn de normale statistieken die elke voetballer heeft wel te trainen.

Op eigen kracht

PES 2013 zal een Training Mode bevatten die nieuwe gamers de basis moet leren van de franchise. Konami focust zich enorm op de nieuwe features en zegt zelf dat ze met dit deel steeds beter de Europese verwachtingen van een voetbalgame waar zullen maken. Daardoor zal de leercurve iets hoger liggen dan normaal en in de Training Mode leer je op verscheidene niveaus het spel kennen. Op die manier kent Pro Evolution Soccer 13 een lagere instapdrempel. Naarmate je verder komt, zul je steeds meer complexe situaties leren en tegenkomen. Je kunt ook zelf bepalen of je hulp aanzet of de game op Manual speelt. Hierdoor bepaal jij volledig je eigen acties en zul je geen hulp krijgen bij het schieten of passen. Je kunt hiermee experimenteren en zo streven naar de perfecte match.

Voorlopige conclusie

Het is goed om te zien dat Konami grote stappen voorwaarts zet met Pro Evolution Soccer 2013. Het spel focust zich behoorlijk op Full Control, het eerste contact met de bal en de acties doe daarop volgen. Ook de anticipatie van je team is hierbij van belang en de verdediging van je tegenstander reageert hier ook steeds beter op. Daarnaast zijn de keepers en scheidsrechters verbeterd, speelt de footy soepel doch ietwat realistischer dan voorheen, ligt het tempo standaard lager en hebben topspelers unieke vaardigheden. Het authentieke gevoel is naar mijn weten beter dan ooit aanwezig en de grotere hoeveelheid licenties zal hierin ook een betekenisvolle rol spelen. De game is bovendien een stuk pittiger, waardoor je deels opnieuw moet leren voetballen en dit is zeker niet erg. Wel moet Konami nog even werken aan het grafische aspect, want Pro Evolution Soccer 2013 zag er nog niet heel strak uit.

  1.   
    Jarek's avatar

    Eindelijk is de keeper verbeterd. Daar vroeg ik al jaren om. Eindelijk is het zover!

  2.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Wordt een pittige keuze dit jaar. Ik neig toch weer naar PES. De belangrijkste licenties, op vrijwel de gehele Premier League na, zijn gewoon aanwezig. En anders verschijnt er wel weer zo’n fan-made skin-set die van bijvoorbeeld Merseyside Red gewoon weer Liverpool FC maakt. Hoop wel dat ze het commentaar eens een keer aanpassen. Ik hoor de befaamde Jon Champion- en Jim Beglin-quotes zo onderhand in mijn slaap… “That midfield battle has proven to be fairly rugged, tackles are flying in” 😉

  3.   
    IyanHarm's avatar

    Blijf toch bij Fifa

  4.   
    -B9D7L-'s avatar

    Welke spelers mogen dan niet in PES?

  5.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Volgens mij gaat het eerder om de teams en logo’s. Want een Man Blue bevat gewoon Nigel de Jong, Mario Ballotelli en Sergio Aguëro.

  6.   
    -B9D7L-'s avatar

    Caroldus_Maximus schreef, "Volgens mij gaat het eerder om de teams en logo’s. Want een Man Blue bevat gewoon Nigel de Jong, Mario Ballotelli en Sergio Aguëro."

    Dan is het wel erg vooruit gegaan want in pes 4 waren er maar 5 clubs die hun echte naam hadden. 😉

  7.   
    heavenwarrior's avatar

    eidelijk is die uit

    Ik ga fifa 13 halen en pes 13 😀

  8.   
    BartjeZ's avatar

    Erg Matige Demo
    het wordt Fifa 13