Lost Planet 3

De kou van Lost Planet: Extreme Condition maakte in het tweede deel, waarin de ijsplaneet E.D.N. III ontdooide, plaats voor kleurrijke jungles. Hierdoor ging er helaas unieke gameplay verloren doordat het belang van temperatuur in het spel verdween. Met Lost Planet 3 als prequel keert de reeks terug naar de planeet toen deze nog werd overheerst door kou, sneeuw en ijs. Dit lijkt een verstandige keuze te zijn geweest.

As cold as ice

De speelsessie op Gamescom draaide om protagonist Jim die een gevaarlijke solo-expeditie op zich besluit te nemen. De man wordt zo goed als uitgemaakt voor gestoord dat hij zo’n roekeloze operatie wil uitvoeren, omdat het gevaar op E.D.N. III om elke hoek loert. Niet alleen zijn er namelijk vele monsters die de planeet bevolken, ook overheerst het onvoorspelbare, barre weer over de wereld.

Net als in de eerste Lost Planet speelt de kou ook een rol op de gameplay van de game. Wanneer je buiten bent, wordt je geleidelijk aan kouder en dien je dus goed op je lichaamswarmte te letten. Van verslagen tegenstanders kun je bijvoorbeeld warmte vergaren om de ijzige kus van de dood te kunnen vermijden. De temperatuur weet bovendien ook te fluctueren door bepaalde gebeurtenissen. In de demo ontstond zo bijvoorbeeld een voorgeprogrammeerde sneeuwstorm, die de kou aanzienlijk wist te versterken.

Verhaalgericht

Het lijkt helaas onwaarschijnlijk dat ook willekeurige stormen kunnen opduiken, gezien de focus van ontwikkelaar Spark Unlimited op een verhaalgedreven avontuur. Het gespeelde stuk bleek vrij lineair en scripted, maar de interesse hierin werd niettemin gewekt. Je zult namelijk allerlei missies kunnen uitvoeren, waarvan een segment optioneel. Zo zul je dus steeds zelf op expeditie moeten gaan om de wereld te verkennen, iets dat wellicht een ietwat minder gesloten wereld doet vermoeden.

Daarnaast lijkt ook het plot en de manier waarop deze wordt voortgestuwd goed uit te pakken. Hoewel het begin toch ietwat simpel werd gebracht, wist een ietwat persoonlijke scène zeker interesse te wekken. Jim kreeg namelijk een videoboodschap van zijn vrouw die op intieme wijze haar gevoelens uit de doeken deed. De man zit namelijk al vijf maanden op de ijswereld en zijn vrouw mist hem uiteraard enorm. De monoloog deed Jim gelijk wat menselijker aanvoelen.

Kracht van staal

De minst interessante fragmenten van Lost Planet zijn toch wel de delen waarin je slechts te voet beweegt, bewapend met een geweer. Erg uniek is het schieten op alles dat beweegt namelijk niet echt, vooral omdat er weinig bijzonders omheen zit. Er is bijvoorbeeld geen coversysteem om de gameplay naar een hoger niveau te tillen. In plaats hiervan wisselt de game lopen af met stukken waarin je op pad gaat in een Mech.

Dit voelde zeker goed. Doordat de camera zich op precies de juiste hoogte bevindt en de mechanische bewegingen van de Mech audiovisueel overtuigend worden neergezet, lijk je daadwerkelijk zelf in de machine te zitten. Games met Mechs kampen vaak met het probleem dat de speler zich te traag beweegt, terwijl ze in een erg snelle variant niet weten te overtuigen. De Mech in Lost Planet 3 lijkt een gulden middenweg, maar hoewel de besturing intuïtief te noemen is, wist deze helaas nog weinig indruk achter te laten.

Met de rechter- dan wel de linkertrigger bestuur je de mechanische armen van de Mech. Net zoals Big Daddy van Bioshock beschik je hierbij over een boorarm en een regulier equivalent. In de demo was het bijvoorbeeld de bedoeling om door ijs heen te boren of met de andere hand iets vast te pakken. De Mech kon echter niet bijzonder veel en vooral bij het verslaan van je tegenstanders speelde dit parten. Het is dan wel mogelijk om vijanden op te pakken en deze kapot boren, maar heel veel meer lijk je niet te kunnen doen.

Voorlopige conclusie

Ontwikkelaar Spark Unlimited lijkt goed te hebben gekeken naar de sterke elementen van de eerste Lost Planet bij het ontwikkelen van het derde deel. De demo doet vermoeden dat dit goed zal uitpakken, want de terugkeer naar de ijzige tijd van E.D.N. III brengt unieke gameplayelementen met zich mee die gerelateerd zijn aan de dominantie van kou. Ook lijk het erop dat Lost Planet 3 een meer meeslepend, maar vooral persoonlijk, verhaal zal bevatten, wat het geheel veel interessanter kan maken. Wel hoop ik dat de Mech meer mogelijkheden kent in het eindproduct, want hoe vet de machine ook aanvoelde, echt veel kon deze nog niet.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren