Crysis 3 Multiplayer

Iets meer dan een jaar geleden schreef ik mijn review over Crysis 2. Ik beoordeelde het spel destijds met een 9 en prees het om de Nanosuit, de lange singleplayer en de fraaie graphics. Afgelopen april, slechts een jaar nadat Crysis 2 is verschenen, kondigde EA al een opvolger aan. Deze onthulling viel niet bij iedereen in de goede smaak: komt deze sequel niet veel te vroeg? En zou het niet veel verstandiger geweest zijn om de game op de volgende generatie consoles uit te brengen? Ook ik had zo mijn twijfels en met een gezonde dosis scepsis betrad ik de behind closed doors-ruimte van EA.

Hunters

Tijdens de persconferentie van EA afgelopen dinsdag maakte ik voor het eerst kennis met de Hunter Mode van Crysis 3. EA trommelde negen mensen het podium op, waarbij twee van hen in de rol van Hunter kropen. Zij waren – dankzij de welbekende Nanosuit – volledig onzichtbaar en hun doel was simpel: schakel alle C.E.L.L.-soldaten uit. Hierbij komt wel een tijdsdruk om de hoek kijken, want wanneer de Hunters alle soldaten niet binnen twee minuten hebben uitgeschakeld, kunnen zij de zoete victorie op hun buik schrijven. Gelukkig krijgen zij hulp van hun voormalige vijanden, want zodra een C.E.L.L.-soldaat wordt doodgeschoten schaart hij zich aan de zijde van de Hunters en wordt ook hij onzichtbaar. Uiteindelijk is er dus nog maar één zichtbare speler over die wordt opgejaagd door alle anderen.

In de GN ON TOUR over EA’s persconferentie vertelde ik dat de modus er nogal ongebalanceerd uitzag. De Hunters leken duidelijk in het voordeel te zijn en het feit dat zij continu onzichtblaar bleven, maakte het voor hen wel erg eenvoudig. Het duurde dan ook niet lang of het volledige C.E.L.L.-team was uitgeroeid. Tijdens de behind closed doors-sessie van EA die ik vandaag te zien kreeg, was echter precies het tegenovergestelde aan de orde. Toen zes journalisten de kans kregen om het spel te spelen, bleek dat het hen in het leeuwendeel van de rondes niet lukte om alle C.E.L.L.-soldaten om te leggen. Aan deze modus moet dus duidelijk nog wat getweakt worden, maar het concept is overtuigend. Vooral tegen het einde van de match, wanneer een grote groep Hunters op slechts enkele soldaten jaagt, is de spanning om te snijden.

Pingers

De tweede modus die we voorgeschoteld kregen, gaat door het leven als Crash Site. Dit is in feite een soort Capture the Flag, maar dan met een leuke twist. Aan het begin van de match landen alien pods op verschillende plaatsen op de map. Het doel is vervolgens simpel: verover zoveel mogelijk van deze pods en hou ze zo lang mogelijk onder je controle, totdat ze ontploffen en er een andere alien pod landt. Snel handelen is hierbij dus een vereiste en doordat de pods steeds weer van locatie veranderen, blijft het spel continu in beweging en voelt het ten allen tijde dynamisch aan.

Wat Crash Site een eigen smoel geeft, is de toevoeging van zogenaamde Pingers. Deze gigantische alien-robots landen op gezette tijden in de map, waarna de speler die er als eerste bij is – en alle vijanden van zich af weet te schieten – achter het stuur van deze robot kan kruipen. Vervolgens waan je je een God en vernietig je jouw vijanden met één druk op de knop. Rondom de Pinger landt gelukkig ook een reeks krachtige wapens, waarmee je het gevaarte vervolgens weer naar het hiernamaals kunt schieten.

EA zet in op sociaal

Dat EA in sociaal gamen de toekomst ziet, is inmiddels wel duidelijk. Vrijwel al hun toekomstige games kennen sociale features en ook Crysis 3 gaat mee in deze trend. Het kloppende hart in dezen is de New York Feed, die je toestaat om constant in contact te staan met je vrienden. Wanneer je bijvoorbeeld in een lobby wacht todat de match begint, krijg je te zien welke uitdagingen je kompanen zoal hebben vertoond en welk level ze onlangs bereikt hebben. Deze uitdagingen zijn onder te verdelen in drie categorieën: individuele uitdagingen, uitdagingen waarbij je de strijd aangaat met je vrienden en zogenaamde lobby challenges. Deze zijn veruit het interessantst, aangezien ze alleen gelden in de lobby waarin je je momenteel bevindt. Hierdoor ontstaat er een extra dosis rivaliteit tussen jou en je tegenstanders en is de drang om de verschillende challenges ook daadwerkelijk te voltooien groter dan ooit.

Nanosuit

Tot slot heeft Crytek nog de nodige tweaks doorgevoerd in de Nanosuit. Er zijn nu aparte energiebalken voor de verschillende functies van het kostuum (waaronder sprinten, camouflage, armour en stealth), waardoor het niet zo is dat je na een lange sprint bijvoorbeeld de Armor-modus niet meer kunt activeren. Dit resulteert in meer rennende spelers en derhalve in een hoger speltempo. Om dit te compenseren, zijn ook de mappen weer een stuk groter gemaakt. Eindelijk kreeg ik weer een beetje dat free-roaming-gevoel uit de eerste Crysis. Heerlijk!

Voorlopige conclusie

Het valt niet te ontkennen dat EA wel erg snel komt met een nieuw deel in de Crysis-franchise, maar ik ben aangenaam verrast tijdens mijn speelsessie vandaag. Op het vlak van technologie hoeven we weinig revolutionaire vernieuwingen te verwachten (met name op de consoles, aangezien Crysis 2 de kracht van deze apparaten al bijna ten volle benutte), maar Crytek brengt ons genoeg verrassende gameplay-elementen om opnieuw de aandacht te wekken. Met name Crash Site is erg veelbelovend, maar ook de vernieuwde Nanosuit brengt veel positieve neveneffecten met zich mee. Toch hoop ik hard op nog enkele indrukwekkende aankondigingen, want enkel wat nieuwe modi, wapens en tweaks zijn niet genoeg om een compleet nieuw deel te rechtvaardigen.

  1.   
    -Artyom-'s avatar

    Ik vind die hunter mode wel echt super! Lijkt me inderdaad leuk om eerst de spanning te voelen om niet kapot te worden geschoten door een hunter, gebeurt dat wel dan mag je gelijk zelf die cell soldaten afmaken en zoals je al zegt is de spanning dan ook weer aanwezig.
    Ik ben verder ook benieuwd wat ze met de grafische opties doen. de keuze uit anti-aliasing miste ik toch.

  2.   
    Shauwert's avatar

    Had al verwacht dat hunter mode ongebalanceerd zou zijn 😆

  3.   
    Stubborn's avatar

    Crytek: maak de multiplayer beter dan crysis 2 aub, verder verwacht/vraag ik niks meer

  4.   
    10fatih's avatar

    het blijft maar mooier worden dan de 2de deel 😆