FIFA 13

Met FIFA 11 leek Electronic Arts de perfectie benaderd te hebben. Het spel bevatte alles wat een goede voetbalgame zou moeten bezitten en zelfs nog een beetje meer. Maar toen ontstond de vraag: hoe ontwikkel je een vervolg op een ogenschijnlijk perfecte game? EA bracht ons het antwoord in de vorm van FIFA 12, een spel dat realistischer was dan ooit tevoren. Niet langer kon je op slinkse, eenvoudige manieren goals scoren: pure skills waren bij FIFA 12 een vereiste. Deze nieuwe visie viel helaas niet bij iedereen in goede aarde. Krabbelt Electronic Arts met FIFA 13 daarom terug, of gaat het hardnekkig door op de huidige route? Ik ging op onderzoek uit.

Juiste balans

Nu ik uitgebreid met FIFA 13 heb mogen spelen, is het duidelijk dat EA voor een tussenweg gekozen heeft. Het realisme van FIFA 12 blijft fier overeind staan, maar tegelijkertijd speelt het spel een stuk sneller en vloeiender dan zijn – ietwat stroeve – voorganger. Electronic Arts lijkt eindelijk de juiste balans te hebben gevonden en dat resulteert in een zeer aangename spelervaring. Alle acties die jij en je tegenstanders maken voelen natuurlijk en nooit krijg je het gevoel dat één van de partijen door het spel benadeeld wordt – iets wat ik wel regelmatig had in FIFA 12. Dat betekent niet dat het geheel er simpeler op geworden is…

Aanvallûh!

Tijdens de ontwikkeling van FIFA 12 hadden de heren van EA Sports zich volledig gefocust op het verbeteren van de verdediging in de game. Dankzij Tactical Defending was verdedigen niet langer zo eenvoudig als het indrukken van een knop. Dit keer moest je echt aan de slag en zelf de aanvallers dwarszitten. Waar het idee echter goed was, liet de uitwerking nogal te wensen over. Het was duidelijk te merken dat dit nieuwe systeem nog in de kinderschoenen stond en het is goed om te zien dat de ontwikkelaar enkele tweaks heeft doorgevoerd in FIFA 13. De game laat zich hierdoor vele malen soepeler besturen en dat resulteert in een aangenamere spelervaring. Met name het tackelen is eerlijker geworden en dat is op zijn zachtst gezegd een verademing.

Nadat het verdedigen in FIFA 12 op de schop was gegaan, is in FIFA 13 het aanvallen aan de beurt. Het principe van het gloednieuwe Attacking Intelligence is simpel. Wanneer je bij FIFA 12 de bal in je bezit had, berekende de engine welke computergestuurde teamgenoot de grootst mogelijke kans had om van jou de bal toegespeeld te krijgen. Ontving deze speler vervolgens daadwerkelijk de bal, dan begon het hele proces weer opnieuw. Maar in FIFA 13 stopt het hier niet: dankzij het Attacking Intelligence-systeem berekent de engine ook welke speler waarschijnlijk de bal krijgt nadat jij hem hebt gepasst naar de ander. De engine kijkt dus niet één, maar twee stappen vooruit. De aanwezigheid van deze techniek was duidelijk merkbaar: spelers bewogen veel meer over het veld en anticipeerden op de situatie. Daardoor kwam het veel vaker voor dat je teamgenoten vrijstaan. Dit brengt de game goed in balans, want een van de grootste onevenwichtigheden uit FIFA 12 (een sterke verdediging, maar matige aanvallers) is hierdoor verleden tijd en de wedstrijden zijn ook meteen een stukje minder voorspelbaar geworden.

Oefening baart kunst

Toch is FIFA 13 niet makkelijker geworden. Integendeel: dankzij enkele nieuwe toevoegingen ligt de moeilijkheidsgraad opnieuw weer een stukje hoger. Met name First Touch Control was zeker even wennen. Niet langer is het mogelijk om elke willekeurige bal met een druk op de knop aan te nemen. Verschillende factoren, zoals snelheid, richting en de vaardigheden van de voetballer, spelen een rol en dat maakt de game opnieuw een stukje realistischer. Schiet een medespeler de bal keihard met een hoge boog jouw kant op, dan moet je van goeden huize komen wil je de bal probleemloos aannemen. Dit resulteert aanvankelijk in veel stuntelen, maar als je het systeem eenmaal onder de knie hebt, is het elke keer dat je een bal perfect aanneemt weer bevredigend.

Ook Tactical Free Kicks zal zelfs voor de doorgewinterde FIFA-spelers even wennen zijn. Door dit mechanisme heeft zowel de verdedigende als de aanvallende partij ongekend veel mogelijkheden bij een vrije trap. De verdediger kan bijvoorbeeld mensen opdragen een muurtje te vormen en deze vervolgens commando’s geven, terwijl de aanvaller op zijn beurt de verdediger op de meest uiteenlopende manieren in de war kan proberen te brengen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want dankzij de talloze knoppencombinaties die bij dit systeem komen kijken, zul je echt ontzettend veel moeten trainen wil je het nemen van vrije trappen in FIFA 13 goed uit kunnen voeren.

Vers en nieuw

Naast de modi die we uit de voorganger kennen, bevat FIFA 13 ook de nodige vernieuwingen. Zo zijn er in de carrièremodus enkele interessante vernieuwingen doorgevoerd. Het is bijvoorbeeld eindelijk mogelijk om interlands te spelen en ook werd ik persoonlijk erg blij toen ik ontdekte dat je reputatie dit keer belangrijker is. Daarnaast mogen we een compleet nieuwe modus verwelkomen: Skill Games. Hierbij kun je punten verdienen door de meest uiteenlopende uitdagingen te voltooien. Deze kunnen zo simpel zijn als “schiet het gemarkeerde bordje omver met een bal”, maar ook zo gecompliceerd als “slalom om de paaltjes en schiet vervolgens een bord in het doel omver”. Afhankelijk van hoe goed je presteert, word je beloond met een bronzen, zilveren of gouden medaille en zodra je die allemaal in de wacht hebt gesleept kun je zelfs proberen om de Ultimate Skill Challenge te voltooien. Neem maar van mij aan: deze zijn niet simpel, dus goed oefenen is een vereiste.

Boom van een kerel

Bovendien is de beruchte Player Impact Engine uit FIFA 12 bijgeschaafd. Vreemde botsingen tussen de spelers, zoals we die regelmatig zagen in FIFA 12, kwamen nu veel minder vaak voor. Daarnaast houden voetballers nu meer rekening met hun eigen vaardigheden en kenmerken. Een schriele speler die niet erg sterk is, zal dus niet snel proberen om een boom van een kerel een duw te geven. Doet hij dit wel, dan zal hij tamelijk kansloos blijken. Dit systeem is leuk bedacht, maar het viel me tijdens het spelen amper op.

Tot slot wil ik graag de Complete Dribbling-feature nog even aansnijden. Deze zorgt ervoor dat je niet langer enkel zijwaarts kunt dribbelen, zoals we gewend waren in de volgende delen. Het is nu mogelijk om alle kanten op te dribbelen en dat geeft je tijdens het spelen een veel vrijer en flexibeler gevoel.

Voorlopige conclusie

FIFA 13 lijkt zijn voorganger op alle fronten te verbeteren. De ruwe randjes uit FIFA 12 zijn vrijwel volledig gepolijst en we krijgen er een stortlading aan nieuwe features bij. Met name de verbeterde AI van aanvallers zorgt voor een meer realistischer en aangenamere spelervaring, maar ook First Touch Control is revolutionair. Je zult flink wat uren in FIFA 13 moeten stoppen alvorens je alle features volledig onder de knie hebt, maar eer je hieraan gewend bent, heb je de ultieme voetbalgame in handen.

  1.   
    FishHookz's avatar

    Lijkt me wel grappig, maar ik ga dit jaar geen PES of Fifa halen. Als ik Fifa 14 en PES 14 ga halen zie ik wel genoeg vernieuwing voor 60 euro 😆

  2.   
    -B9D7L-'s avatar

    Viper One schreef, "Lijkt me wel grappig, maar ik ga dit jaar geen PES of Fifa halen. Als ik Fifa 14 en PES 14 ga halen zie ik wel genoeg vernieuwing voor 60 euro 😆 "

    En een Assassins creed of COD zeker wel. 😳

  3.   
    FishHookz's avatar

    -B9D7L-“][quote=”Viper One schreef, "Lijkt me wel grappig, maar ik ga dit jaar geen PES of Fifa halen. Als ik Fifa 14 en PES 14 ga halen zie ik wel genoeg vernieuwing voor 60 euro 😆 "

    En een Assassins creed of COD zeker wel. 😳 [/quote]
    Assassin’s Creed III wel want je kan mij niet wijsmaken dat daar weinig vernieuwing inzit. Call of Duty daarintegen absoluut niet en ik denk dat ik niet hoef te vertellen waarom 🙄

  4.   
    Jarek's avatar

    Ik koop PES en FIFA dit jaar beide waarschijnlijk.

  5.   
    Lazar93's avatar

    ik heb er were zin in! kijk uit naar de nieuwe manager modus waar je ook bondscoach kunt worden 🙂

  6.   
    -B9D7L-'s avatar

    Viper One schreef, "

    ”-B9D7L-“ schreef, "[quote=”Viper One”].."

    En een Assassins creed of COD zeker wel. 😳 "

    Assassin’s Creed III wel want je kan mij niet wijsmaken dat daar weinig vernieuwing inzit. Call of Duty daarintegen absoluut niet en ik denk dat ik niet hoef te vertellen waarom 🙄 [/quote]
    Ik bedoel Brotherhood en Revelations.

  7.   
    lassieman's avatar

    Altijd weer alles vergelijken met COD… Maar deze FIFA gaat denk echt goed worden.

  8.   
    gragon3's avatar

    Call of duty is like 9/11 of new games.

    Ik lig al een paar jaar achter met fifa dus deze haal ik me wel 🙂

  9.   
    Remco_MUFC's avatar

    FIFA 13 heeft gelukkig veel nieuwe features waaronder je inderdaad Bondscoach kan worden van een bepaalt land. Ook zal het weer leuk zijn om je Ultimateteam van onder naar boven op te bouwen, zoiets zal je bij PES denk nooit zien. 😉

  10.   
    FishHookz's avatar

    -B9D7L-“]

    ”Viper One schreef, "[quote=”-B9D7L-“ schreef, ".."

    Assassin’s Creed III wel want je kan mij niet wijsmaken dat daar weinig vernieuwing inzit. Call of Duty daarintegen absoluut niet en ik denk dat ik niet hoef te vertellen waarom 🙄 "

    Ik bedoel Brotherhood en Revelations.[/quote]
    Dat Brotherhood en Revelations achter elkaar uitkwamen was eenmalig en er zat alsnog meer vernieuwing in dan bij Call of Duty 🙄

  11.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Sinds fifa ’99 denk ik alle fifa’s gehad, sinds ik me ps3 heb ook alle fifa’s daarop gehaald en 13 is dan natuurlijk niet te missen.

  12.   
    mrcool's avatar

    Ik vind PES gewoon niet fijn spelen, FIFA is gewoon op alle fronten beter