Dance Central 3

De beursdeuren van de E3 openden voor de laatste keer dit jaar. Ik strompel samen met talloze andere gegadigden naar binnen. Mijn wallen bereiken ongekende laagtes. Onderweg naar mijn afspraak achter Microsoft’s gesloten deuren realiseer ik me het: ik ben brak, overduidelijk. De E3 was al weer even aan de gang en het feit dat ik de dag ervoor nog gedronken had, hielp niet bepaald. Eenmaal aangekomen bij mijn afspraak lijken de dames en heren die zich hier bevinden, hetzelfde gevoel te hebben. Ik sta bij de heren van Harmonix voor Dance Central 3. Zelf geven ze aan ook niet meer al te fris te zijn en ze vertellen me zelfs dat de dansers en choreografen van de game nog ergens ‘hungover’ de beurs bewandelen, nog steeds op zoek naar Microsoft’s bijzonder makkelijk gesitueerde booth. Kortom, iedereen is brak.

Eindelijk de dansers teruggevonden te hebben, ging er, tegen ieders verwachting in, een feestje van start. Wat deed Dance Central 3 toch met de oververmoeide gamerjournalisten, choreografen en producers?

“We have a time machine, so we’re better than that French dancegame!”

Hoe krijg je de aandacht van licht oververmoeide gamejournalisten te pakken? Met John Drake, de zogenaamde Director of Communications bij Harmonix, die eerder ook werkte aan de Rock Band serie. Deze held van Harmonix nam de moeite om zo vroeg op de ochtend, toch een energieke en grappige presentatie neer te zetten voor de lome ogen van een klein groepje gamecritici. Kudos voor de heer Drake!

Tussen alle scherpe opmerkingen van John door, wordt duidelijk dat in Dance Central 3, we als speler afreizen naar andere tijden. Niet alleen de passen die we zullen dansen, maar ook de visuals van de game reizen terug in de tijd. Dance Central 3 komt met een kleine verhaallijn, waarbij de crew van Dance Central Intelligence over een tijdmachine komt te beschikken. Als speler kun je in je eentje of als een groep een trip maken in deze tijdmachine, waardoor je oog in oog komt te staan met dansuitdagingen uit vervlogen tijden. Denk aan funky dancebattles in rollerdisco’s of aan ‘ghetto throwdowns’ in jaren negentig stijl.

Harmonix Swag

Naast allerhande nostalgische moves, outfits en omgevingen, is er in Dance Central 3 ook genoeg ‘nieuws’ te beleven. De game heeft naast de reguliere enkelspelermodus, namelijk tal van nieuwe multiplayermodi, die allemaal gericht zijn op een feestje bouwen met je vrienden en Kinect. Jammer genoeg zit John Drake niet inbegrepen in de Dance Central 3 bundel, want met hem is het altijd een feestje.

Een prominente nieuwe modus in Dance Central 3 is de zogeheten Crew Throwdown, een wedstrijdje waarin twee teams, elk tot vier man sterk, met elkaar het gevecht aangaan door te dansen. De teams krijgen allebei de kans om een kekke ‘crew photo’ te schieten, waarna de game telkens verschillende leden uit de foto´s kiest om tegen elkaar te strijden. Elke nieuwe ronde strijden er andere dansers met elkaar in verschillende situaties. De ene keer dansen de leden van de crews tegen elkaar door aangegeven danspassen zo ritmisch mogelijk na te bootsen, de andere keer improviseren ze zelf een set moeilijke danspassen in de Make Your Move spelmodus. Het leukste is misschien nog wel dat deze rondes pas beginnen zodra de twee tegenstanders elkaar een high five geven.

In Crew Throwdown zien we ook nieuwe features zoals het compleet nieuwe ‘Keep The Beat’, waarin twee spelers geen moves opgegeven krijgen, maar zelf moeten bedenken wat ze doen. Ook Keep the Beat werd getoond tijdens onze presentatie. Wat volgde na de high five was ronduit hilarisch: onder het genot van een lekker dansnummertje gaan Tom en John van Harmonix los, terwijl ze on-the-go dansjes bedenken. Wie het meest op de beat zit en genoeg variatie in zijn dansspel weet te brengen krijgt de grootste multiplier voor zijn ingebrachte punten. Tijdens deze zogenaamde Brodown namen de heren echter ook het gemak van Swagjacking uit de kast: door de dansmoves van je tegenstander na te doen, kun je zijn swag jacken, waardoor je ook zijn multiplier speelt. Zonder twijfel is dit een modus die het goed zal doen op feesten en partijen.

Party Time

Naast Crew Throwdown is er ook een wat speelsere modus aanwezig. In Party Time doet de game namelijk niet moeilijk met teams maken of scores tegen elkaar afwegen, Dance Central 3 pakt gewoon een nummertje en laat van zich horen. Alle overbodige rivaliteit wordt even overboord gegooid. De game kiest een nummer en spelers kunnen voor Kinect springen en meedoen. Nummers van allerhande muziekgenres volgen elkaar willekeurig op, terwijl Kinect beoordeelt in welke moeilijkheidsgraad bepaalde spelers passen. Dit is vooral handig voor gamers die beschikken over een grote setlist aan nummers, maar niet kunnen kiezen waarop ze willen dansen. Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar het is goed mogelijk: Dance Central 3 kan namelijk ook de nummers en downloadable content van Dance Central en Dance Central 2 importeren. Voor je het weet heb je een gigantische setlist van honderden nummers.

Voorlopige conclusie

Harmonix heeft met Dance Central 3 een goede dansgame-formule met sterke nieuwe gameplay te pakken. Het dansen met Kinect werkt nog steeds prima en nieuwe toevoegingen zoals de Crew Throwdown, Make Your Move en Keep The Beat zijn solide features. Het enige wat eigenlijk nog mis kan gaan, is de muziekkeuze. Er zouden ruim veertig nummers in Dance Central 3 zitten, terwijl er pas een handjevol tracks aangekondigd is. Waar blijven die goddelijk lekkere tracks toch? Weet Harmonix nu nog een paar goede artiesten te strikken, dan is het voor Dance Central 3 een ‘done deal’.

Oh en lieve Harmonix, downloadable content in de vorm van een speelbare John Drake zou geweldig zijn. Thanks!

  1.   
    Relief's avatar

    Dance Central is de enige dance game die naar mijn gevoel top uitgewerkt is. Hoe mensen Just Dance nog kunnen spelen verbaasd me enorm.

  2.   
    lassieman's avatar

    Inderdaad is dit dan een wat betere Dance Game, maar ook al weer de zoveelste..