Wario heeft als tegenhanger van Mario niet alleen zijn sporen verdiend door zijn gekke platformavonturen en zijn bijrolletjes in bijvoorbeeld Mario Kart en Mario Tennis. Ook vervulde de gele geldwolf een rol in de WarioWare-spellen, waarin de meest absurde microgames, spelletjes van vijf tot ongeveer tien seconden, voorbijkwamen. Game & Wario belooft ook verscheidene kleine spelletjes te brengen naar de Wii U, maar lijkt dit slechts met “gewone” minigames te doen. De nodige scepsis is dus zeker aanwezig.
Toegevoegde waarde
Naast Nintendo Land is Nintendo ook bezig met een andere collectie aan minigames middels een spel dat voorlopig door het leven gaat onder de projectnaam Game & Wario. De keuze hiervoor is juist zo opmerkelijk omdat beide games hetzelfde pogen te bieden: offline multiplayervermaak via kleine spelletjes. Nintendo Land beschikt echter over een diversiteit aan gamereeksen uit de stal van Nintendo, die zowel de casual doelgroep als oudgedienden, die zin hebben in een lekkere dosis nostalgie, lijkt aan te moeten spreken. Wat voegt het spel van Wario dan toe?
Niet bijzonder veel. Is dit echter werkelijk een groot probleem? De game wist in de speelsessie namelijk wel degelijk vermaak te bieden en daar draait het uiteindelijk toch om. In de gespeelde minigame was het zaak om in een druk stukje stad appeltjes ongezien te stelen. De persoon die beschikt over de Wii GamePad neemt hierbij de rol van dief op zich en door bijvoorbeeld gebruik te maken van voorbijrijdende auto’s of af en toe opduikende rook kan de taak enigszins worden vergemakkelijkt. Omdat op het gewone scherm niet te zien is wie deze persoon precies is, dienen de toeschouwers dan ook goed op te letten wanneer een appel gestolen wordt. Het bleek uiterst vermakelijk, zelfs als eenvoudige kijker.
Andere speelbare minigames waren bijvoorbeeld slalommen en het schieten van pijlen middels het touch screen van de GamePad. Is dit allemaal wel origineel? Het spel met de appels doet qua gevoel sterk denken aan de Luigi’s Mansion-game binnen Nintendo Land, terwijl het schieten met de pijl en boog min of meer hetzelfde voelde als Takamuru’s Ninja Castle die ook in de eerdergenoemde bundel is te vinden. Uniek is de game hiermee allerminst.
Geen WarioWare
WarioWare-spellen zijn juist zo leuk omdat ze werkelijk alle functionaliteiten van een nieuw apparaat op een unieke manier weten te benutten. Touched maakte bijvoorbeeld gebruik van het touch screen en de microfoon van de Nintendo DS en Smooth Moves op de Wii liet je microgames tot een goed einde brengen vanuit allerlei verschillende houdingen met de WiiMote. Gelukkig zal ook Game & Wario zoveel mogelijk gebruik maken van de unieke functionaliteiten van een nieuwe console, maar doet dit dus een tikkeltje anders.
“Anders” kun je hier ook lezen als “zoals anderen”, want een collectie minigames is natuurlijk weinig origineel. Vooral niet omdat deze ook nog eens enige overeenkomsten kent met Nintendo Land. Het spel zal dan wel de figuren van de WarioWare-games bevatten, maar we krijgen voorlopig slechts te maken met minigames die enkele minuten duren. Wat dat betreft had er net zo goed een willekeurig ander personage van Nintendo gebruikt kunnen worden voor het spel. Qua inhoud lijkt het in ieder geval weinig uit te maken of de game om Wario en kornuiten draait, of niet.
Een medewerker van Nintendo liet vallen dat het uiteindelijke spel twintig minigames zal bevatten, maar is dat genoeg? Was het niet veel leuker geweest als Game & Wario gewoon een nieuwe WarioWare-titel was, die de nu getoonde minigames als bonus zou bevatten? Dan is er sowieso voldoende inhoud en kiest het spel niet voor slechts één weg, maar wordt het beste van twee werelden gecombineerd. De game verkeert echter nog niet in een ver gevorderde status, dus er kan nog van alles gebeuren. Hopelijk ziet Nintendo ook in dat de huidige weg van Game & Wario wellicht niet de verstandigste keuze is.
Voorlopige conclusie
Hoewel Game & Wario zeker belooft enkele vermakelijke minigames te bevatten, is de opzet van het spel allerminst origineel. In tegenstelling tot de microgames van WarioWare krijgen we namelijk te maken met een collectie aan kleine spelletjes. Hoewel deze uiteraard wel optimaal gebruik lijken te maken van de GamePad van de Wii U, hebben de tot dusver bekende minigames sterke overeenkomsten met de spelletjes die Nintendo Land heeft getoond. Voorlopig heerst er dus nog scepsis, maar de game verkeert nog in een te vroeg stadium om daadwerkelijk een volledig oordeel te kunnen vellen. Bovendien kan er nog van alles met het spel gebeuren in diens ontwikkelfase.