The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard hands-on

Dat ik een groot liefhebber was van het originele The Elder Scrolls V: Skyrim, was al te lezen in mijn review van eind vorig jaar. Het sprak natuurlijk voor zich dat ik op zijn minst gezegd ‘geprikkeld’ was, toen ik hoorde dat Skyrim een uitbreiding zou krijgen: Dawnguard. ‘Geprikkeld’ sloeg al snel om in ‘opgewonden’ toen ik te horen kreeg dat ik achter de schermen bij Bethesda, een speelsessie kreeg met de kersverse, nieuwe uitbreiding. Wat ons allemaal te wachten staat in Dawnguard, dat lees je in deze hands-on preview van de E3 speelsessie.

Zonlicht in gevaar

Met de komst van de Dawnguard uitbreiding, werpt een compleet nieuwe bedreiging zich over het land van Skyrim. De zogenaamde ‘Vampire Lord’ Harkon keert namelijk terug naar het land en hij maakt plannen om de zon uit te schakelen. Deze oppervampier heeft het namelijk, net als andere vampieren, niet zo op zonlicht en hij wil er nu dus voor zorgen dat het dag en nacht donker blijft in het land. Zijn snode plannetje werkte de afgelopen paar weken blijkbaar al erg effectief op de Nederlandse zomerzon, dus wie weet hoe hij nu Skyrim toetakelt…

Like a Vampire Lord!

Aan de speler is de keuze om Harkon’s plannen te dwarsbomen of, nog interessanter, hem te helpen bij het uitschakelen van de zon. Kies je voor de laatste van de twee keuzes, dan krijg je de kans om zelf een Vampire Lord te worden, met alle voordelen van dien. Dit houdt in dat je in je gruwelijke Vampire Lord vorm sterker bent, kan zweven en toegang hebt tot talloze nieuwe krachten. Van het veranderen in honderden kleine vleermuizen tot het paralyseren van al je tegenstanders: het zijn van een Vampire Lord is een vrij machtig gevoel, dat moge duidelijk zijn.

Als Vampire Lord krijg je tevens een compleet nieuwe ‘perk tree’, een puik vampierensterrenbeeld dat je weer naar eigen wens in kan vullen. Fijn is wel dat je je perks ditmaal niet verdient met het levelen van je personage en skill points uit te geven, maar door het bloed van je vijanden te drinken. Zo is het ook voor gamers met hoog gelevelde characters nog mogelijk om hun knik te vinden in het sterrenbeeld, zonder dat ze daarvoor hoeven te levelen of een nieuw karakter aan te maken. Voor de spelers die met hun level 50 character toch de Dawnguard uitbreiding willen spelen, is er dus niks te vrezen.

Team Edward vs. Team Jacob?

Maar wat krijgen de gamers dan die ervoor kiezen Harkon’s plannen te dwarsbomen? Deze krijgers verdienen een plekje bij de Dawnguard zelf. De Dawnguard is een factie van speciale soldaten en sluipmoordenaars, die er allemaal op uit zijn de vampieren voor eens en altijd uit te roeien. Of zij, net als de vampieren, ook speciale krachten krijgen, dat was een beetje onduidelijk. Duidelijk is echter wel dat, naast de toevoeging van de Vampire Lord perk tree, ook een nieuwe perk tree voor weerwolven aanwezig is in de Dawnguard uitbreiding. Achter de schermen van Bethesda vroeg ik wat rond naar een mogelijke link tussen deze nieuwe perk tree en de nog onaangekondigde voordelen van de Dawnguard, maar meer dan “No comment” wist ik niet los te wrikken. Zijn de dames en heren van de Dawnguard nu weerwolven of niet? Bethesda houdt ons nog even in het duister…

Content!

Als uitbreiding heeft Dawnguard natuurlijk niet alleen een verhaallijn, maar ook veel nieuwe content. Nieuwe locaties doen zich voor in prachtige nieuwe forten voor de Dawnguard en compleet nieuwe dimensies, zoals de Soul Cairn, een soort creepy hellevuur waarin geesten en ondode lijken rondwandelen. Nieuwe vijanden vergen ook nieuwe wapens en omdat Dawnguard natuurlijk draait om vampieren, is het prominente nieuwe wapen in Skyrim een kruisboog. In Los Angeles kreeg ik wat speeltijd met de kruisboog, maar erg onder de indruk ben ik niet geweest. De kruisboog is een vrij simpel wapen en daarom voelt het ook minder lekker aan. Je legt een pijltje erin en je schiet hem weg, meer is het ook echt niet. Geen toffe animaties, geen mooie schoten en slechts een klein scala aan verschillende kruisbogen. Een echt grote toevoeging leek het niet te zijn op de E3. Gaat er hier nog wat getweaked worden of moeten we het doen met dit wapen?

Gelukkig zijn er ook talloze andere nieuwe wapens en objecten. Zo krijgt Auriel’s Bow, bekend van eerdere Elder Scrolls games, haar terugkeer in Dawnguard. Ook leuk is het unieke paard genaamd ‘Arvak’ die je mee kunt nemen uit de Soul Cairn. Deze magische, ondode mount kun je ten alle tijden oproepen vanuit de Soul Cairn voor een snel ritje. Al moet je het paard eerst nog wel vangen in de uitgestrekte omgeving, een opdracht die lastiger was dan voorheen bleek. Dergelijke toevoeging geven Dawnguard voor fervent Skyrim-spelers natuurlijk een heerlijke meerwaarde. Dat, terwijl je met de nieuwe queesten alleen al ruim tien tot twintig uur bezig kunt zijn met Dawnguard.

Voorlopige conclusie

Dawnguard gaat ongetwijfeld een heerlijke uitbreiding worden voor de liefhebbers van The Elder Scrolls V: Skyrim. Er is een nieuw verhaal, uren plezier met nieuwe queesten en heel veel nieuwe content voor de al erg uitgebreide game. De gehele uitbreiding mag dan wel iets kleiner zijn dan Shivering Isles was voor The Elder Scrolls IV: Oblivion, maar de downloadable content an sich is een enorme toevoeging waar fans heerlijk op kunnen teren. Vampieren lijken lang zo slecht nog niet.

  1.   
    Thabigmanx's avatar

    ehh ik weet niet of het aan mij ligt maar als ik het over een hoog level heb dan heb ik het over level 81 niet 50. ik was al level 60 voor ik het einde van de main storyline haalde en ik had niet veel andere dingen gedaan

  2.   
    blackname's avatar

    Thabigmanx schreef, "ehh ik weet niet of het aan mij ligt maar als ik het over een hoog level heb dan heb ik het over level 81 niet 50. ik was al level 60 voor ik het einde van de main storyline haalde en ik had niet veel andere dingen gedaan"

    umh ik was lvl 45 aan het einde van mn story en had mage story, thief story en super veel andere quests gedaan dus ik weet niet hoe jij geleveld hebt.

  3.   
    sthij's avatar

    Thabigmanx schreef, "ehh ik weet niet of het aan mij ligt maar als ik het over een hoog level heb dan heb ik het over level 81 niet 50. ik was al level 60 voor ik het einde van de main storyline haalde en ik had niet veel andere dingen gedaan"

    Lijkt me sterk ik was lvl 35… en ik ben lvl 40 toen ik de college compaignes dark brotherhood en thieves guild had uitgespeeld

  4.   
    Lazar93's avatar

    ofhij leveld smitting enzo ook heel erg :)?

  5.   
    toqeer's avatar

    moet skyrim nog uitspelen iets van 2 laatste missies ๐Ÿ™‚

  6.   
    sthij's avatar

    martoost schreef, "ofhij leveld smitting enzo ook heel erg :)?"

    Zal het niet aan liggen ik had dragon armor en deadric armor.

  7.   
    Wurmo 2000's avatar

    svandomburg schreef, "Waarschijnlijk spelen jullie op een verschillende moeilijkheidsgraad"

    je hebt geen moeilijkheidsgraad ๐Ÿ˜‰

  8.   
    yostiemontana's avatar

    Wurmo 2000″][quote=”svandomburg schreef, "Waarschijnlijk spelen jullie op een verschillende moeilijkheidsgraad"

    je hebt geen moeilijkheidsgraad ๐Ÿ˜‰ [/quote]
    Toch wel hoor, dit is aan te passen in het gameplay-menu. Dan kun je kiezen tussen Novice, Apprentice, Adept, Expert en Master. Dit bepaald de moeilijkheid om vijanden te verslaan en de beloningen die je krijgt voor voltooide quests. Of het ook de snelheid van levelen bepaald, weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.

  9.   
    daan147's avatar

    yostiemontana schreef, "

    ”Wurmo 2000″ schreef, "[quote=”svandomburg”].."

    je hebt geen moeilijkheidsgraad ๐Ÿ˜‰ "

    Toch wel hoor, dit is aan te passen in het gameplay-menu. Dan kun je kiezen tussen Novice, Apprentice, Adept, Expert en Master. Dit bepaald de moeilijkheid om vijanden te verslaan en de beloningen die je krijgt voor voltooide quests. Of het ook de snelheid van levelen bepaald, weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.[/quote]
    Volgens mij zijn gewoon de vijanden sterker.

  10.   
    yostiemontana's avatar

    daan147″]

    ”yostiemontana schreef, "[quote=”Wurmo 2000″ schreef, ".."

    Toch wel hoor, dit is aan te passen in het gameplay-menu. Dan kun je kiezen tussen Novice, Apprentice, Adept, Expert en Master. Dit bepaald de moeilijkheid om vijanden te verslaan en de beloningen die je krijgt voor voltooide quests. Of het ook de snelheid van levelen bepaald, weet ik niet, maar het zou me niks verbazen."

    Volgens mij zijn gewoon de vijanden sterker.[/quote]
    Dat bedoel ik met vijanden die moeilijker te verslaan zijn ๐Ÿ˜‰

  11.   
    Wurmo 2000's avatar

    dan moet ik snel Skyrim uitspelen 8) ,want ik had een stop ๐Ÿ™‚

  12.   
    Wurmo 2000's avatar

    daan147″]

    ”yostiemontana schreef, "[quote=”Wurmo 2000″ schreef, ".."

    Toch wel hoor, dit is aan te passen in het gameplay-menu. Dan kun je kiezen tussen Novice, Apprentice, Adept, Expert en Master. Dit bepaald de moeilijkheid om vijanden te verslaan en de beloningen die je krijgt voor voltooide quests. Of het ook de snelheid van levelen bepaald, weet ik niet, maar het zou me niks verbazen."

    Volgens mij zijn gewoon de vijanden sterker.[/quote]
    dan ben ik dat vergeten maar ik dacht dat ik dat niet hoefde in te stellen ๐Ÿ™„