De keerzijde van digitale downloads

De gamesindustrie gaat steeds meer de kant van digitale downloads op. Niet alleen DLC, maar ook gehele games kun je inmiddels vanuit je luie stoel legaal downloaden. Lekker makkelijk en vaak ook nog erg goedkoop. Maar de focus op digitale downloads in plaats van fysieke games heeft ook een keerzijde…

Het lijkt allemaal zo mooi…

Het lijkt allemaal zo mooi: voor een lagere prijs een game binnenhalen zonder dat je je huis hoeft te verlaten. Zelf gebruik ik het sporadisch voor de Xbox 360 en dan met name voor games zoals From Dust, maar echt vaak gebruik ik het natuurlijk voor mijn iPad. Kleine spelletjes voor tussendoor zoals Temple Run, of langere games zoals Grand Theft Auto: Chinatown Wars en de gouwe ouwe Myst. Maar ook een game zoals Puzzle Quest, die je tevens op de Xbox Live Arcade kunt vinden, is een game waar ik al heel wat uurtjes in heb zitten. Maar die tijd is helaas afgelopen…

Puzzle Quest is eigenlijk helemaal geen bijzondere game. Het combineert RPG-elementen met bekende puzzelelementen uit games zoals Peggle, maar doet dit wel op een manier waardoor de game uiteindelijk niet alleen verslavend, maar ook van goede kwaliteit is. Je kunt even tussendoor in de bus een monster verslaan, of tijdens een lange treinreis een gedeelte van een quest doorlopen. Een perfecte game dus voor een apparaat zoals de iPhone of de iPad, die ervoor zijn bedoeld om altijd bij je te hebben.

Foetsie

Sinds kort is Puzzle Quest echter verdwenen van mijn iPad. Weg. Foetsie. Hij is niet meer opnieuw te downloaden via de App Store en mijn enige mogelijkheid om hem nog te kunnen spelen is door een paar maanden oude back-up te gebruiken van mijn iPad. De game is namelijk verwijderd uit de App Store, waardoor hij ook automatisch van mijn iPad is gehaald, terwijl ik de game wel ooit een keer heb gekocht. En dat geld krijg ik uiteraard niet terug.

Ik geef het toe, uiteindelijk heb ik meer dan vijftig uur speelplezier gehad voor hooguit vijf euro. Maar toch ben ik behoorlijk pissig op degene die de game uit de App Store heeft verwijderd en ik vind het eigenlijk bijna een inbreuk op mijn privacy, omdat door het verwijderen van de app ook mijn savegames verloren gaan. Het is alsof ik Guild Wars heb gekocht, er een paar maanden mee heb gespeeld en NCSoft vervolgens het schijfje uit mijn PC rukt en meeneemt. En voor de goede orde wordt dan ook nog eens mijn personage gedelete van hun server…

Ik snap best dat ontwikkelaars geld willen verdienen, maar om dan deel 1 van een game te verwijderen uit de App Store zodat een gebruiker deel 2 misschien koopt, dat gaat me echt te ver. Want deel 2 van Puzzle Quest is wel gewoon verkrijgbaar via de App Store, hoewel die veel minder leuk en met name minder gebruiksvriendelijk is. Om de vergelijking met Guild Wars nog maar eens te gebruiken: alsof NCSoft Guild Wars van je afneemt zodat je Guild Wars 2 gaat spelen, terwijl blijkt dat het twee deel lang niet zo leuk is als het eerste (wat overigens in het geval van Guild Wars niet zo is).

Privacy

Het grootste punt met het hele Puzzle Quest-gedoe is uiteindelijk niet dat ik de game kwijt ben. Ja, dat vind ik jammer, maar dat vind ik niet het ergste. Het ergste vind ik namelijk dat een bedrijf blijkbaar zomaar kan bepalen wat ik wel en niet kan spelen. Of erger nog, dat door hun toedoen mijn savegames gewoonweg verdwijnen. Stel je eens voor dat Bethesda dat zou doen bij alle savegames van Skyrim, of dat Rockstar zoiets zou doen met alle savegames van Grand Theft Auto. En dat is voor mij precies de reden waarom ik voorlopig niet naar een systeem wil waarin fysieke games verdwijnen. Want als ik een game heb gekocht, dan is deze van mij en mogen uitgevers en ontwikkelaars niet de macht hebben om deze game en de bijbehorende savegames weer van mij af te pakken.

  1.   
    Koen's avatar

    Dat ze het dan nog durven om Puzzle Quest 2 aan te bieden in de store.

  2.   
    Verwijder Mij!'s avatar

    Wow heb er nooit zo over nagedacht 😮

  3.   
    tijn80's avatar

    Dit is ook de reden waarom ik games liever op een schijfje heb. Soms heb ik wel eens zin om een game van een paar jaar geleden nog eens te spelen, maar of ik die na een x aantal jaar nog op mijn harde schijf heb staan… Dan is dat schijfje toch wel erg handig. Ik moet ook zeggen dat je het voor de prijs vaak ook niet hoeft te laten.

  4.   
    toqeer's avatar

    nee games moeten gewoon op schijven blijven en dlc content vind ik
    nog steeds een soort van trucje 🙄

  5.   
    blackname's avatar

    Groot gelijk maar ik wil vooral gewoon de hoesjes in mn kast hebben staan. 😛

  6.   
    soldierarjan's avatar

    Zo heb ik er nooit nageken dus gewoon iets wat van jouw is en je hebt gekocht kunnen ze zomaar bij je verwijderen ook al is het van jouw eigen.
    Heb zelf veel liever een doosje in me kast staan staat veel mooier en mooie colletie uiteindelijk.

  7.   
    mmx's avatar

    Ik wil gewoon games op een schijf zonder dat mijn privacy in gevaar komt .

  8.   
    xHouse's avatar

    Achja apps.:roll:
    Ik amuseer me kostelijk met de mensen die maar zitten te tikken op hun scherm terwijl ze wachten op bus/trein/iets.

    1) De rommel zuigt je batterij van je telefoon/tablet (van waarschijnlijk meer dan 100,00 €?) in minder dan een dag leeg door de leuke reclame/adds. En vergeet niet dat het op de achtergrond nog wel eens kan aanstaan.

    2) Fuck privacy, je hebt domme mensen maar er is altijd nog een groepje dat de rest verslaat door hun Facebook* ook nog eens te gebruiken bij apps om zich te registeren.

    3) Je bent asociaal, als mijn vrienden op hun telefoon spelen terwijl ze bij mij zitten wijs ik ze vriendelijk de deur. Als je wilt gamen doe het dan deftig via een echte game een split-screen zo dat je er allebei iets aan hebt.

    4) En software/games online kopen? Het is wel ecologisch maar ik prefereer gewoon een disc zodat ik beslis wanneer ik het op m’n PC zet en er af haal ipv. iemand anders. + In dit prehistorische land is er nog DL limiet ;_;. Ik heb tevens dan ook een prijs betaalt voor iets dat ik echt kan vastnemen en niet iemand ander kan wegnemen.
    En zelfs waarom betalen als je het gratis kan plukken van het net?

    *: Moest je Facebook gebruiken, vergeet alles hierboven je hebt niets meer aan je privacy. Je deelt alles wat je doet in je leven met je “vrienden*²” maar vergeet niet dat onze man of the year nog dik geld verdiend aan je :D. Perfecte databanken om gepersonaliseerde reclame te maken.

    *²: Je vertelt me niet dat je ooit meer dan 100 mensen in je vriendenkring kan zetten.
    Ik kan misschien ook wel 100 mensen opnoemen die ik ooit ontmoet heb en met gesproken hebben.
    Maar dat zijn me echte vrienden niet.

    Het kan leuk zijn om even een spelletje te doen onderweg maar dat ten koste van m’n privacy no way.
    Als ik moet wachten luister ik wel muziek of lees ik een tijdschrift/boek. Leer je nog iets van bij.

  9.   
    SonyBoy's avatar

    blackname schreef, "Groot gelijk maar ik wil vooral gewoon de hoesjes in mn kast hebben staan. :P"

  10.   
    DeAdSeYe's avatar

    Voorwaardens lezen, scheelt een hele hoop.

    Bij software spreken we niet over eigendom maar over gebruikers recht (lincentie). Daarom kunnen bedrijven hun eigen beveiliging en dergelijke er over heen gooien wat voor hun in voordeel is, denk hierbij aan DRM.

    Bij fysieke exemplaren heb je een data drager, maar betekent niet meteen tot het “jou” eigendom is? Je betaald alleen voor een licentie en niet voor de software.

    De licentie bepaald of jij recht hebt op “hun” software ja of nee. Ongeacht fysieke exemplaar ja of nee……

    Gelukkig voor ons hebben bedrijven ook regels om zich aan te houden, denk maar niet tot Steam of Origin zomaar doen dan hebben ze snel genoeg rechtzaken aan hun broek hangen wat voor hun imago erg slecht is.

    EDIT: Daarnaast moet ik meneer onder mij ook gelijk geven.

  11.   
    theis's avatar

    sorry hoor, maar dit is 1 ervaring met 1 aanbieder, namelijk de app store. Ik vind dit weinig representatief voor de hele digitale download industrie. beetje een sensatie-titel….

  12.   
    Majo's avatar

    theis schreef, "sorry hoor, maar dit is 1 ervaring met 1 aanbieder, namelijk de app store. Ik vind dit weinig representatief voor de hele digitale download industrie. beetje een sensatie-titel…."

    DeAdSeYe schreef, "
    Bij fysieke exemplaren heb je een data drager, maar betekent niet meteen tot het “jou” eigendom is? Je betaald alleen voor een licentie en niet voor de software.
    De licentie bepaald of jij recht hebt op “hun” software ja of nee. Ongeacht fysieke exemplaar ja of nee……
    "

    Dat het niet representatief is voor de hele digital downloadindustrie ben ik met je eens, maar daar is ook niet het punt. Het punt is dat door digital downloads de ontwikkelaar/uitgever opeens veel meer macht krijgt, waardoor je games en savegames kwijt kunt raken.
    Natuurlijk beweer ik niet dat iedere uitgever dat doet of gaat doen. Mijn punt is dat ik me er absoluut niet prettig bij voel dat een uitgever of ontwikkelaar zoveel macht heeft en dat ik het eigenlijk een inbreuk vindt op mijn privacy. Ik beschouw een game (in tegenstelling tot software zoals PhotoShop) als een product, net zoals bijvoorbeeld een film die je op DVD of Blu-Ray koopt. Als de uitgever van een film opeens zijn film terug wil zonder mij het aankoopbedrag terug te geven, dan kan hij wat mij betreft heel erg lang wachten.

    In dit geval is het jammere dat het om dusdanig kleine bedragen gaat, dat het geen zin heeft om een rechtszaak aan te spannen. Wellicht als je een heel grote groep hebt dat het dan voordelig is, maar momenteel is dat gewoon niet zo.

  13.   
    DeAdSeYe's avatar

    Een film kan je niet vergelijken met een game, daarnaast gaat het veel verder als wat wij kunnen bedenken. Iedereen heeft zen eigen mening hierover, maar hou in je achterhoofd tot bedrijven ook regels hebben om zich ergens aan te houden.

    In dit geval heb je dit probleem bij Apple gehad, en dit probleem heeft in mijn ogen helemaal niks met de uitgever/ontwikkelaar te maken maar met Apple zelf. Apple stelt bepaalde eisen aan Apps en Games en het kan best zijn tot ergens een conflict is geweest en Apple gedwongen heeft om het spel uit de Appstore te halen.

    Voor 1 persoon is het inderdaad een klein bedrag, maar als er duizende andere exemplaren zijn verkocht is het natuurlijk een ander verhaal. Natuurlijk kan jij als gebruiker geen rechtzaak aanspannen voor 5 euro, daar is het veel te duur voor. Ik bedoelde dan ook tot er bedrijven zijn of instellingen wat zich hiermee bezig houde, denk bijv aan de consumentenbond of dergelijke. Deze houden zich ook bezig met dit soort zaken, en als een bedrijf zelf niet aan de regels houd dan kunnen ze een rechtzaak aanspannen tegen dat bedrijf.

    Software blijft altijd eigendom van het bedrijf, jij koopt alleen een licentie aan om de software te mogen te gebruiken. Dit is jaren al zo, fysiek ja of nee. En zolang jij die licentie hebt, heb jij ook recht op hun software. Bedrijven mogen alleen software terug halen als er wanbetalingen zijn (iemand wat bijv niet met een credit card kan omgaan), of jijzelf niet aan de regels houd.

    Natuurlijk is het niet eerlijk tot bedrijven te veel macht hebben, ben ik geheel met jou eens. Maar of je het nou download of fysiek koopt, het blijft geheel hetzelfde. Alleen bij fysiek heb je teminste nog iets in handen. Maar het principe blijft gewoon hetzelfde….

  14.   
    N.Frufo's avatar

    Ik heb geen telefoon en wist dat je games kan spelen maar een console geef het

    Ik wil ook cd schijven wat met Playstation 3 als ik nieuwe account heb ik ben alles kwijt snik snik.

  15.   
    pietersen9's avatar

    WOOSH schreef, "Wow heb er nooit zo over nagedacht 😮 "

    Kun jij na deneken dan xD

  16.   
    IyanHarm's avatar

    Sterke vergelijking met Guild Wars gemaakt. Ben het met dit stuk eens.

  17.   
    Zeeha's avatar

    sterke column marjolein

  18.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    en nu de keerzijde van DLC (eigenlijk is er niets positiefs aan) artikel. als die net zo geniaal en waar wordt geschreven als dit artikel ben ik tevreden… schoftige gameindustrie wordt steeds erger

  19.   
    Kenneloth's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Voorwaardens lezen, scheelt een hele hoop.
    Bij software spreken we niet over eigendom maar over gebruikers recht (lincentie). Daarom kunnen bedrijven hun eigen beveiliging en dergelijke er over heen gooien wat voor hun in voordeel is, denk hierbij aan DRM.
    Bij fysieke exemplaren heb je een data drager, maar betekent niet meteen tot het “jou” eigendom is? Je betaald alleen voor een licentie en niet voor de software.
    De licentie bepaald of jij recht hebt op “hun” software ja of nee. Ongeacht fysieke exemplaar ja of nee……
    Gelukkig voor ons hebben bedrijven ook regels om zich aan te houden, denk maar niet tot Steam of Origin zomaar doen dan hebben ze snel genoeg rechtzaken aan hun broek hangen wat voor hun imago erg slecht is.
    EDIT: Daarnaast moet ik meneer onder mij ook gelijk geven."

    Wat jij zegt klopt helemaal! Veel mensen vergeten dat!

    Ik vind zelf dat deze column niet helemaal op werkelijkheid gebaseerd. Ik download zelf al jaren mij games via steam/origin of GOG.com ben ook ontzettend blij dat ik alles digitaal heb opgeslagen zou ook niet weten waar ik alle zooi kwijt moet. Steam kan zo iets inderdaad niet doen. Origin ook niet. En iTunes? Wat moet ik er overzeggen. Maar het is mij nog nooit gebeurd dat ik een game heb verloren omdat hij offline gehaald werd of dergelijke. Dus om nu te zeggen dat het meteen keerzijde heeft…