F1 2012

Op de E3 namen we de tijd om ons, naast talloze grote titels, ook op de wat kleinere titels te richten. De games die echt bedoeld zijn voor een bepaalde, niet al té mainstream, doelgroep. De serie racegames van F1 is altijd al zo’n typische franchise geweest die ernstig berust op de fanatieke aanhang van de Formule 1 liefhebbers. De aanhang is uiteraard wat subtieler dan menig ander racespel, maar de gemeenschap is een vaste groep die nooit verveeld raakt met de F1 games. Wat gaan de heren van Codemasters leveren in F1 2012?

Vleugje oud, veel nieuws

Voor F1 2012 is er weer hard gewerkt aan het leveren van een nieuwe ervaring. We zijn uiteraard vorig jaar al verwend met F1 2011 en nu willen we dus iets nieuws. Vernieuwing brengen is lastig als je elk jaar hetzelfde moet doen (nu al het derde jaar op rij voor de heren van Codemasters), maar toch weet de ontwikkelaar het ver te schoppen: in F1 2012 zien we een goed aantal puike verbeteringen en bovendien ook wat kersverse, nieuwe features. De basis van F1 2010 en diens opvolger F1 2011 zijn uiteraard nog makkelijk herkenbaar, maar er is veel nieuws te vinden in het laatste deel.

De nieuwe feature die het meest in het oog springt is de verbeterde weer-engine. Niet langer is het klimaat geleidelijk over de hele racetrack verdeeld, maar wordt per locatie op het circuit de weeromstandigheid afzonderlijk bepaald. Hierdoor is het mogelijk dat door de regen de ene meter asfalt gladder uitvalt dan de ander. Misschien regent het in sector 1 wel, terwijl het nog kraakhelder is in sector 3. Voor de ervaren racer is dit natuurlijk een leuke, nieuwe uitdaging waar op gelet moet worden bij het kiezen van banden en specificaties voor de auto. Een andere hoeveelheid water op het wegdek betekent natuurlijk andere banden, maar hoe reageer je als het klimaat je trakteert op een diverse racetrack?

Voor de nieuwelingen onder ons

Ook de team-specifieke voordelen die in F1 2012 geïmplementeerd zullen worden, worden zonder meer een interessante nieuwe feature. De verschillende Formule 1 teams varieerde in voorgaande games natuurlijk al kloppend qua visuals, maar nu zullen ze ook meer teweeg brengen in de gameplay. Op kloppende wijze, nog wel. Zo zullen de auto’s van Mercedes uitblinken op het rechte stuk door hun kwalitatief sterke achtervleugel en solide DRS, terwijl bijvoorbeeld het Lotus team veel voordeel heeft op de warmere tracks van exotische landen. Voor de kenners van Formule 1 natuurlijk een mooie ode aan bepaalde teams en hun specialiteiten, maar voor de F1 2012 gamers natuurlijk bij uitstek een manier om zelf de eigen twist te vinden in de teams van dit raceseizoen.

Toch hoeven non-kenners niet te vrezen. Met F1 2012 probeert het ontwikkelteam Codemasters namelijk ook de nieuwelingen aan te spreken. De F1 games hoeven niet per definitie enkel voor de ‘die-hard F1 fanaten’ te zijn, je kunt met de nieuwe tutorials ook mooi instromen in het hele Formule 1 festijn. Niet alleen leer je tijdens de tutorial hoe je de razendsnelle bakken onder controle houdt, je steekt ook dingen op over de Formule 1 an sich. Dat je van DRS een tijdelijke snelheidstoename krijgt is een gegeven, maar hoe werkt het precies en waar komt het vandaan? In F1 2012 worden ook dergelijke zaken je duidelijk gemaakt. Perfect voor het echte Formule 1 groentje.

Het zijn slechts een paar van de aangekondigde nieuwe gameplay-elementen die Codemasters dit jaar introduceert in F1 2012. De ontwikkelstudio heeft aangegeven met maar liefst zes compleet nieuwe features te komen en tot dusver zijn ze nog niet alle zes bekend. In de komende periode zal er dus niet alleen veel veranderen in het Formule 1 seizoen, maar ook in de bijbehorende game.

Voorlopige conclusie

Veel weten we nog niet over F1 2012: van niet alle features hebben we iets kunnen zien en een aantal toevoegingen aan dit deel moeten zelfs nog onthuld worden. Het feit dat dit raceseizoen een opvallende is voor de Formule 1 (zeven races met maar liefst zeven winnaars), maakt het dat F1 2012 heel ander uitvalt dan we zouden verwachten. Toch is het natuurlijk ook dit jaar weer vaste kost voor gamende Formule 1 fanaten en, wie weet, blijkt de game ook wel erg toegankelijk voor de non-kenner van het racefenomeen. Voor diegene die bekend zijn met de serie is er natuurlijk genoeg klassieke F1 gameplay, voor de nieuweling is er tegenwoordig een handvol interessante nieuwe features en een soepele leercurve om het allemaal even onder de knie te krijgen. Voordat het eindresultaat in beeld is, zullen we nog echt even moeten wachten. Wat gaat er gebeuren in dit Formule 1 seizoen en hoe gaat Codemasters het allemaal implementeren?

  1.   
    Remco_MUFC's avatar

    Goeie Preview, ik heb al lang op deze moeten wachten. 🙂 Hopelijk is F1 2012 een grote verbetering op F1 2011 vooral omdat ik in F1 2011 maar slechts 1 seizoen singeplayer heb gespeeld 🙄

  2.   
    Wouter's avatar

    Het kan echt niet beter omschreven worden. Zin in!

  3.   
    soldierarjan's avatar

    Ik heb hem al ge pre-orderd f1 2011 was echt een goed spel en je kon het zo moeilijk maken als je zelf wel heb hem helemaal grijs gespeeld en nu nog af en toe.

  4.   
    zalazar's avatar

    Screenies zien er wel erg pro uit

  5.   
    xHouse's avatar

    Heb er zin in! 😀

  6.   
    zultrax's avatar

    Heb zin in deze game 🙂 hoop wel dat het blauwe vlaggen systeem verbeterd is ten opzichte van F1 2011. Die auto’s wilden af en toe echt niet aan de kant.