SimCity E3

Wat heb ik toch veel zin in het komende game-seizoen! Halo 4, Assassin’s Creed III, Hitman: Absolution en natuurlijk Dishonored. Het zijn een aantal titels die ongelooflijk veel kwaliteit met zich meebrengen dit jaar, maar ook 2013 gaat bol staan van de toppers om de huidige generatie consoles waardig af te sluiten. Eén van de titels in 2013 waar ik het meest naar uitkijk, brengt geen greintje geweld met zich mee. Af en toe een aanval van Godzilla of een UFO, maar verder niks. SimCity komt terug en na een eerste kennismaking in april, kreeg ik op de E3 een eerste kijkje in de coöperatieve functies van de game. Lieve vrienden, onze nieuwe hobby voor 2013 is SimCity!

Vrolijk maar diep!

Werden jullie er ook niet vrolijk van toen jullie voor het eerst de nieuwe SimCity trailer zagen. Het oude systeem van steden bouwen in een nieuw jasje, dat alles nog vrolijker, realistischer, dieper en schattiger maakt. Dat alles natuurlijk dankzij de Glassbox Engine, dat nog dieper gaat dan alleen het berekenen van elke druppel water, iedere kilowattuur stroom en elke gram fijnstof CO2 die de lucht vervuilt. Want uit de presentatie werd nu ook duidelijk dat verkeer en openbaar vervoer tot op de millimeter berekend worden. Zou de game dan echt zo ver gaan dat elke bewoner in de stad een baan heeft, en dus ook een auto, en dat dus iedere auto een bepaalde belasting op het wegennet met zich meebrengt? Jazeker! Ook dit wordt precies berekend en dat maakt de band die je hebt met je buursteden extra belangrijk!

Voor de duidelijkheid, je buursteden worden daadwerkelijk bestuurt door je echte vrienden. Op deze manier kunnen meerdere personen een gezamenlijke metropool vormen, waarbij ieder kan kiezen om zich te specialiseren in een bepaald aspect. In de presentatie waren de rollen in ieder geval goed verdeeld, want er was één speler die zich focuste op een mooie leefomgeving voor inwoners, een andere speler die veel geld verdiende met keiharde industrie en een laatste persoon die wilde scoren met toerisme. Alles is mogelijk en alles heeft zoveel invloed op elkaar, dat ik me goed kan voorstellen dat er ruzies kunnen ontstaan tussen buursteden en hun bestuurders.

Ruzie met de buren

Want stel je voor dat jij een schone stad wilt stichten. Je doet je best om zoveel mogelijk openbaar vervoer te financieren en vooral gebruik te maken van windmolens. Op deze manier zal je stad langzaam groeien, want dit is een schone, maar dure strategie. Je buurman heeft minder geduld en gaat zich focussen op industrie, zonder ook maar een beetje rekening te houden met moeder natuur. De smog van deze persoon kan dan, als de wind verkeerd staat ook naar jouw stad waaien, waardoor jouw inwoners minder tevreden worden.

Of die andere buurman, die zich zo graag wil bezighouden met toerisme. Zijn hotels en voetbalstadion zorgen voor heel veel verkeer op wedstrijddagen. En omdat iedere auto en iedere persoon die gebruik maakt van het openbaar vervoer daadwerkelijk berekend wordt, kan zijn stad al snel te kampen krijgen met een verkeersinfarct. Gevolg is dat jouw inwoners urenlang in de file staan als ze een wedstrijdje willen kijken! En wat als ze niet op tijd terug zijn voor hun werk?! Geld moet rollen!

Regional Works, goed voor elke vriendschap

Gelukkig kunnen je buursteden natuurlijk ook je goede vrienden zijn. Sterker nog, je kunt bijna overal geld aan verdienen. Want als je wilt focussen op toerisme heb je toch ook toeristen nodig. De buursteden leveren die toeristen met liefde. En die linkse, schijnheilige hippies denken wel dat alles op te lossen is met windmolens, maar geen stad kan in zijn geheel draaien op groene stroom. Daarom is het fijn dat jij je overbodige stroom en water ook kunt verkopen aan de buren. En dan zijn er nog de regional works, grootschalige projecten die je tezamen met je buren moet voltooien. Wat dacht je van een ruimtestation? En iedereen heeft natuurlijk baad bij een vliegveld! Het is zaak om met deze projecten goed samen te werken, waarbij één stad kan zorgen voor veel arbeiders (mooi wegennet!) en een andere stad weer kan focussen op grondstoffen (mijnen en industrie!). Als een regional work eindelijk af is, zal iedereen profiteren van de inkomsten. En daarnaast is het ook geweldig om een druk vliegveld te bekijken en te genieten van het overvliegend verkeer.

Voorlopige conclusie

SimCity lijkt in zijn stijl veel speelser en casual dan zijn voorgangers van vroeger, maar niets is minder waar. Hoewel alles er toegankelijker uitziet, is de game dieper dan ooit tevoren. Vroeger was het vaak moeilijk om ergens je vinger op te leggen, maar dankzij de glassbox engine zijn alle gegevens perfect te meten en is goed te bouwen aan een betere stad en een fijnere leefomgeving. Dat criminaliteit, vervuiling en verkeer uit andere steden een probleem kan zijn voor je eigen stad is misschien vervelend, maar het maakt de game wel uitdagender op een menselijk niveau, omdat elke buurstad een echte speler is, met zijn eigen mening en tactiek. Persoonlijk kan ik niet wachten om mijn eigen metropool te vormen met een aantal vrienden, al zal er wel een sollicitatiegesprek en screening volgen voor de mensen die zich naast mij willen vestigen. Want er moet natuurlijk wel gewerkt worden!

  1.   
    huntedjohan's avatar

    simcity heeft me nooit kunnen boeien, maar met alles wat ik nu lees en zie van de nieuwe simcity heb ik toch zoiets van wouw, ff een clan opbouwen en samen een woeste stad opbouwen.

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Vroeger heb ik sim city uren en dagen gespeeld op me ouwe computer ben blij dat de serie terug komt kijk er zeer na uit om dit weer te gaan spelen.

  3.   
    RenevdGijp's avatar

    Na die trailer super veel zin in de game, zeker het specialiseren lijkt me super tof. Ga hem zeker kopen na de release, echt net als ANNO, hele jaar door spelen!!!
    Gave nieuwe functies en toch meer naar de basics!

  4.   
    Cirdan's avatar

    Het enige game waar ik nog met smart naar uitkijk 🙂

  5.   
    Nn3m3s1sS's avatar

    Yes dit is goed nieuws. Veelbelovend