Civilization V: Gods & Kings

In vergelijking met een decennia geleden is het aanbod games op de PC heel erg klein geworden. Het enige genre dat nog enigszins het hoofd boven water weet te houden, is het strategiegenre, omdat dat nou eenmaal lekkerder speelt met een muis en toetsenbord. Toch heeft dit genre ook een groot aantal slachtoffers gehad en zijn er een stuk minder strategiespellen dan voorheen. Gelukkig heeft de Civilization-reeks wel de tand des tijds doorstaan en bewijst ontwikkelaar Firaxis nu nogmaals met Civilization V: Gods & Kings, een uitbreiding voor misschien wel één van de beste strategiegames van de afgelopen paar jaar, dat het genre nog absoluut bestaansrecht heeft.

De Civilization-serie laat ons sinds 1991 al als wereldleider een beschaving tot bloei brengen en andere rijken vernietigen. Dit alles gebeurt middels een op beurten gebaseerd systeem, waarbij de overwinning op verscheidene manieren kan worden bereikt. In Civilization V, verschenen in 2010, werd voor het eerst gebruik gemaakt van zeshoekige velden en werd met name het vechtsysteem drastisch verbeterd. In de uitbreiding Gods & Kings zijn nog meer nieuwigheden toegevoegd.

Nieuwigheden

Bij elke uitbreiding op een game is de hamvraag: is de toevoeging groot genoeg om het extra geld te rechtvaardigen? Inmiddels is de rol van expansions voor het merendeel overgenomen door downloadbare content, waardoor een klassieke uitbreiding daadwerkelijk veel moet toevoegen om een meerwaarde te hebben. Gelukkig is dit absoluut het geval bij Gods & Kings en mogen we verblijd worden met een groot aantal verbeteringen en toevoegingen.

Nieuwe eenheden, gebouwen en andere kleinigheden worden uiteraard in het spel gebracht, maar ook grotere toevoegingen zijn aanwezig. De game bevat namelijk negen nieuwe beschavingen, met uiteraard ook negen bijbehorende leiders. Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag met Nederland onder Willem van Oranje, speel je als de Kelten met Boudica en zul je als Haile Selassie I Ethiopië aanvoeren. Leuk is dat ook deze beschavingen bepaalde speelstijlen bevorderen, door bonussen die je ontvangt bij het spelen van het desbetreffende rijk, waardoor er nog net wat meer diversiteit in de gameplay zit. Bovendien kennen ook de nieuwe leiders een eigen karakter, waardoor je bijvoorbeeld geen ruzie met Attila van de Hunnen moet zoeken, want dat is nogal een agressief mannetje. Sterker nog: hij verklaart geregeld de oorlog zonder duidelijke aanleiding.

Ook is het fijn dat Firaxis nog een tweetal typen stadsstaten heeft toegevoegd. In Civilization V waren deze kleine, door de computer bestuurde, rijkjes er al, maar deze waren er slechts in drie soorten. Middels Gods & Kings kunnen we ook op handel- en religie gerichte steden tegenkomen, die je daarop gebaseerde missies zullen meegeven. Het bekeren van bepaalde plaatsen hoort bijvoorbeeld bij laatstgenoemde, waar je uiteraard rijkelijk voor kunt worden beloond. Diplomatieke overwinningen krijgen zo een extra laag.

Religie en spionage

De allergrootste toevoegingen die de uitbreiding brengt zijn religie en spionage. Jammer is alleen wel dat het ‘Sims’-effect heeft opgetreden. Net als bij de Sims-games het geval is, voegen uitbreidingen namelijk wel allerlei toevoegingen toe, maar bij een volledig nieuw deel moet toch een stap terug gedaan worden, omdat niet alles van de expansions ook overgezet wordt. Civilization IV kende door diens uitbreidingen Warlords en Beyond the Sword een flink volledig pakket qua inhoud en Civilization V bevatte, hoewel deze vreselijk veel vernieuwingen wist door te voeren, toch bepaalde elementen niet. Religie en spionage hadden namelijk eigenlijk gewoon al in de oorspronkelijke game moeten zitten. Wel moet hierbij gezegd worden dat deze onderdelen in Gods & Kings beter zijn uitgewerkt dan ooit en voor flink wat extra diepgang zorgen.

Religie heeft namelijk een lekker grote impact op het spelverloop en je bent hierbij in de uitbreiding gelukkig niet het slachtoffer van het lot. Veel van de dingen omtrent het verloop van jouw religie heb je namelijk zelf in de hand, in plaats van dat een geloof zich eigenlijk enkel willekeurig verspreidt en je ineens veel politieke tegenstanders kunt hebben. Je kunt jouw religie en diens bonussen naar eigen visie invullen, waardoor je bijvoorbeeld een monetair of militair voordeel kunt ontvangen. De keuzes die je hierbij maakt beïnvloeden je speelstijl enorm, daar je wel ten volle je bonussen wilt uitbuiten.

Ook spionage weet de gameplay uit te diepen. Wanneer het belang van religie begint af te nemen rond de renaissance, speelt het bespioneren en saboteren van je tegenstanders een grotere rol. Spionnen kunnen bijvoorbeeld technologieën van anderen meebrengen of, mijn persoonlijke favoriet, helpen een staatsgreep te plegen. Jammer is dat spionnen niet getraind kunnen worden, maar je af en toe worden toebedeeld. Het kan hierdoor voorkomen dat je lang zonder zit en slechts kunt wachten op een nieuwe. Leuke toevoegingen zijn wel dat de spionnen ervaring kunnen vergaren en, wanneer ze gepakt worden door de tegenstander, de mogelijkheid bestaat dat ze jou in de problemen brengen doordat bijvoorbeeld jouw technologieën kunnen worden doorgespeeld.

Conclusie

De twee baanbrekende elementen die aan Civilization V: God & Kings zijn toegevoegd hadden eigenlijk al in het origineel moeten zitten, maar gelukkig bevat de uitbreiding ook ruimschoots voldoende content naast de goed uitgewerkte religieuze en spionage tak, om de game een frisse wind mee te geven. Kleine verbeteringen en toevoegingen zijn er namelijk genoeg en ook de komst van nieuwe beschavingen met hun leiders zorgt voor veel nieuwe tactieken, waardoor strategieliefhebbers in ieder geval genoeg te doen hebben deze zomer.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Spionage en religie...
  • Nieuwe beschavingen
  • Kleine verbeteringen

Wat is NOT

  • ... maar hadden eigenlijk al in origineel moeten zitten

7.3

  1.   
    Codename_black's avatar

    Leuk dat Nederland er weer inzit, toch mijn favorite land om mee te spelen in civ IV, alleen al omdat je makkelijk een grote economie kan inzetten en die vervolgens weer gebruiken om een shitload een unit te maken.