Transformers: Fall of Cybertron

High Moon Studios bewees zich in 2010 met Transformers: War for Cybertron, een licentiegame van Transformers die, in tegenstelling tot de filmgames, erg goed ontvangen werd. De smeltkroes van brute actie, prima graphics en natuurlijk veel rondvliegend metaal viel in de smaak bij Transformers fans over de hele wereld. Velen benoemden de game tot de beste Transformers game ooit en zodoende was een culthit geboren. High Moon Studios komt eind dit jaar nog met een vervolg, Transformer: Fall of Cybertron. Is deze game al klaargestoomd voor hetzelfde lot als zijn voorganger?

Houdoe Cybertron

Transformers: War for Cybertron was een interessante titel die qua verhaal een prequel vormde op de explosieve Transformers filmtrilogie van regisseur Michael Bay. In de game knokken de heroïsche Autobots tegen de kwaadaardige Decepticons die geobsedeerd worden met macht. De Decepticons zijn uit op het overnemen van hun volledige thuisplaneet, Cybertron. Tegen het eind van de game is deze gewelddadige burgeroorlog nog niet ten einde gekomen en dat is precies waar High Moon Studios’ nieuwe game haar intrede doet. Transformers: Fall of Cybertron vertelt het verhaal van de val van Cybertron. De game leeft toe naar de vernietiging van de gehele planeet en daarmee dus ook de reden waarom de Autobots en Decepticons naar de Melkweg reizen om onze planeet aan te doen. Ondertussen worden de onderlinge relaties van bepaalde Autobots uitgelicht, zoals de goede vriendschap van Jazz en Cliffjumper en de loyaliteit van Bumblebee voor opperbaas Optimus Prime. Echt emotioneel zal het niet worden, maar het is een goede poging om wat diepgang te brengen in het wat oppervlakkige verhaal van de Transformers.

Van alles wel wat

In Fall of Cybertron krijgen we als speler verschillende missies toegeschoven, telkens als andere, bekende Transformers. Dit betekent dat de gameplay van level tot level enorm kan variëren. Het ene moment ben je echt aan het hack ’n slashen met Grimlock, het andere moment ben je met Jazz rond aan het vliegen met je grapling hook voor wat dynamische schietpartijen. De kans dat je verveeld raakt door een bepaalde Transformer is zo vrij klein, omdat de game je niet alleen constant laat wisselen tussen vecht- en voertuigvorm, maar ook omdat je vrij vaak wisselt van Transformer.

Een persoonlijk favoriet van mij was Optimus Prime, die terecht komt in een epische shootout tussen een groot aantal Autobots en Decepticons. Terwijl Optimus Prime op de begane grond het gevecht voert met allerhande kek wapentuig, houdt de Autobot ter grootte van een stad, Metroplex, de vijandige vliegschepen op afstand. Het ziet er niet alleen prachtig uit, maar doordat Metroplex in de verte ook zijn eigen, hevige gevecht voert, schreeuwt een dergelijk level echt ‘chaos’. Je merkt echt dat Cybertron in de stront zit en dat is een goede zaak voor de af en toe wat afgevlakte storytelling. Want laten we nou eerlijk zijn, Transformers sleept nu niet bepaald prijzen binnen op de diepe en emotionele verhaallijn. Een game als deze moet het hebben van brute actie en een goede explosie op zijn tijd. En explosies zijn er in ieder geval genoeg in het betreffende level. Zo nu en dan kan Optimus Prime namelijk artillerie inroepen, die dan vanaf Metroplex naar de aangegeven locatie vliegt en vervolgens resulteert in een prachtig stukje vuurwerkshow. Michael Bay had het zelf niet beter kunnen doen.

Escalation

Fall of Cybertron heeft het dus qua singleplayer al goed voor elkaar: de game is mooier, explosiever en ook nog gevarieerder dan zijn voorganger. Maar hoe zit het met de multiplayer waar War for Cybertron zo om geprezen werd? Volgens High Moon Studios zit het helemaal goed. Er wordt weliswaar nog hard gewerkt aan de competitieve modi van de multiplayer, maar de populaire co-op modus Escalation komt sowieso in volle glorie terug. Opnieuw kunnen vier spelers tegelijkertijd hordes tegenstanders afwenden als Autobots en Decepticons. Het zo lang mogelijk overleven in deze gevaarlijke omgevingen staat centraal en het belooft, net als in War for Cybertron, weer een echte party modus te gaan worden. Lekker met vier man over Xbox LIVE of PlayStation Network genieten van heerlijke vierspeler actie, dat kan niet misgaan.

Voorlopige conclusie

Dat Cybertron zal vallen, dat is een gegeven. Maar de rit tot dat punt wordt ongetwijfeld een goede. Transformers: Fall of Cybertron biedt liefhebbers grotere levels, explosievere gevechten en meer variatie in en rondom speelsessies. Met verschillende Transformers, voertuigen, wapens en soorten gameplay vindt ieder wel een speelstijl die hem of haar past. Dat het verhaal en de poging om het wat meer diepgang te geven nog niet erg geslaagd is, dat maakt dan ook weinig uit. Gamers spelen een Transformers game immers niet om het verhaal, al zal het ongetwijfeld gewaardeerd worden dat de acteurs van de films ook hun stem lenen voor de voice-acting van Fall of Cybertron.

Of Transformers: Fall of Cybertron er nu wél in weet te slagen meer te worden dan alleen een culthit, dat is mij nog onzeker. Duidelijk is wel dat Fall of Cybertron over de meest explosieve gameplay beschikt die we dit jaar nog zullen zien.

  1.   
    SN0WIE's avatar

    Ik weet nog niet zeker of deze game het wel waard word 😆

  2.   
    toqeer's avatar

    ik twijfel ook of dit nou een top game word ofz 😛

  3.   
    FishHookz's avatar

    De laatste Transformers game vond wel heel leuk 😉 Betwijfel of deze van het zelfde niveau word.