Gamersnet.nl

Halo 4

Het was de allerlaatste afspraak van de E3 op donderdagmiddag om 16.00 uur. Tientallen games waren al bekeken, uren aan GN ON TOURs geschoten en drie afleveringen GamersNET RADIO waren opgenomen. De afsluiting van een beurs als de E3 is een belangrijke gebeurtenis en moet altijd knallen. Goddank mocht ik langskomen bij Microsoft voor mijn favoriete franchise van de uitgever. Ik heb het natuurlijk over Halo. Ontwikkelaar 343 Industries heeft het stokje overgenomen van Bungie en ik geloof al sinds het begin van deze switch in een succesvol vervolg van de franchise. De heren van 343 hebben namelijk echte passie voor Halo en dat merk je aan alles!

The Chief is back!

Al sinds de ontwikkeling van Halo 2 is Frank O’Connor werkzaam bij de Halo-franchise en toen 343 Industries het stokje overnam van Bungie, verhuisde hij mee richting de nieuwe ontwikkelaar om daar aan de slag te gaan als Franchise Development Director. Hij bedenkt Halo en keurt alles binnen het verhaal goed of af. Boeken, novelles, strips, tekenfilms, remakes: alles gaat langs Frank en het was dus extreem gaaf dat wij juist van hem de presentatie van Halo 4 kregen. Verhaal is namelijk precies datgene waar 343 Industries mee wil scoren in Halo 4 en eerlijk is eerlijk: de kracht van Bungie zat hem in de fantastische gameplay van de franchise en nooit in het verhaal. Mensen die het verhaal van Halo vet vinden, zullen dat vooral weten dankzij de fantastische boeken die verschenen zijn, niet uit de eerste drie games.

Een nieuwe wind is wat mij betreft ook goed voor Halo. De eerste drie games waren fantastisch, maar met de komst van ODST en Reach misten sommige mensen toch het gevoel dat je had met de Master Chief. Gelukkig keert Chief terug in Halo 4, waarin hij, na vijf jaar ingeslapen te zijn, landt op de “onbewoonde” planeet Requiem. Helaas voor de Chief zal hij hier geen eenzaam pensioen kunnen opbouwen, want de Covenant claimt de planeet vanwege de aanwezigheid van belangrijke voorwerpen voor hun geloof. De mensheid heeft naar eigen zeggen ook recht op de planeet en stuurt het ruimteschip Infinity naar de planeet. Deze stort echter neer waardoor de mensen van Infinity gestrand raken op Requiem.

Spartan Ops Baby!

Nu zal je denken, wat hebben die mensen van het ruimteschip Infinity te maken met de Chief? Nou, dat is voor 343 Industries ongelooflijk belangrijk, want het verhaal van Halo 4 zal verder gaan dan alleen de singleplayer. Na de gebeurtenissen van de Master Chief zal het verhaal namelijk zes maanden naar de toekomst springen, waarna je het verhaal verder mag beleven door de ogen van een aantal andere Spartans en dit verhaal wordt gespeeld met de Spartan Ops-modus, het coöperatieve gedeelte van de game.

Spartan Ops is een ongelooflijk ambitieus project van 343 Industries en als het lukt, zet het de betaalde services van EA (Battlefield) en Activision (Call of Duty) behoorlijk voor gek. 343 Industries wil namelijk elke week een nieuwe episode lanceren, die een nieuw verhaal vertelt binnen Spartan Ops. Deze verhalen zullen tezamen een volledig nieuwe saga in het Halo universum volgen en in potentie de brug vormen tussen Halo 4 en Halo 5. Let wel: elke week volgt een nieuwe episode, die met maximum vier man te spelen is, inclusief cut scenes en iedere week vijf nieuwe missies. En jawel, dat gratis en voor niks!

Het lijkt een bijna onmogelijke taak, maar Frank O’Connor zei met vertrouwen dat alle episodes, net als dat met tv-series gaat, een paar weken na de release van Halo 4 in november afgerond zullen zijn. Er staat dus alvast genoeg op stapel en de missie van Spartan Ops die wij te zien kregen zal in de eerste week na de release van Halo 4 verschijnen. Het vertelt het verhaal van de mensen van het gestrande ruimteschip. Een Lost-achtige situatie dus, waarbij het zaak is om de planeet te verkennen. Gelukkig valt er ook genoeg te schieten, want naast de Covenant verdedigen de Forerunners hun eigen schatten op de planeet via hun eigen technologie. Verschillende nieuwe tegenstanders, waaronder de awesome Crawlers, zullen extreem ver kunnen springen en klimmen, wat voor een meer verticale gameplay moet zorgen. Ook zorgt dit nieuwe “ras” voor vette nieuwe wapens, die op een geweldige manier transformeren in het luchtledige.

Voorlopige conclusie

Het is duidelijk dat deze E3-presentatie zich vooral richtte op Spartan Ops, maar naast de singleplayer en de co-op-modus is ook de gewone multiplayer, die we kennen uit alle andere Halo-games, aanwezig onder de naam Wargames. Het is logisch dat de heren van 343 Industries ons juist Spartan Ops wilde tonen. Iedere week nieuwe content zal er namelijk voor zorgen dat groepen vrienden elke week zullen inschakelen op Xbox LIVE om de nieuwe episode binnen te halen en als dit ook nog een lijn vormt tot zelfs voorbij Halo 5, zullen fans tot ver na de release worden verwent met constant nieuwe content. Dat terwijl de normale multiplayer voor velen al genoeg is om lang Halo te blijven spelen. Dat dit helemaal gratis zal worden maakt het natuurlijk helemaal geweldig. Minder content voor meer geld lijkt de nieuwste trend in de game-industrie en Halo gaat dit hopelijk doorbreken. Hulde!