Gamersnet.nl

The Last of Us

Het was één van de grootste verrassingen van de show, want naast Beyond: Two Souls en Watch_Dogs wist The Last of Us een enorme indruk achter te laten op de E3 van dit jaar. Naughty Dog is klaar met Uncharted en zichtbaar ook met de luchtige, grappige en “over de top” momenten van Nathan Drake. The Last of Us lijkt qua uiterlijk op de Uncharted-reeks, maar daar is ook alles mee gezegd. The Last of Us is ruig, hard, ongegrond, vies en onconventioneel. The Last of Us laat zien hoe het is. En bovenal, The Last of Us is de wederom een system-seller van formaat.

Bij het zien van de schitterende, verlaten wereld van The Last of Us voel je echt dat je alleen bent op de wereld. Na een grote pandemie is er geen overheid meer, geen stroom, geen gemakken van vroeger en geen wetten. Jij bent je eigen wet, maar het probleem van de wereld van The Last of Us is dat iederéén dat denkt. Daarnaast heeft de hoofdrolspeler Joel nog een andere grote verantwoordelijkheid en dat is Ellie, een meisje van veertien dat altijd bij hem is. Waarom zij elkaar hebben gevonden is nog niet bekend gemaakt, maar het is duidelijk dat ze elkaar nodig hebben. Ellie kan in gevechten een laatste redmiddel zijn als het mis dreigt te lopen, door net een vijand tegen de knie te schoppen of een mes in zijn rug te steken. Ook is ze onmisbaar in de vele puzzels die de game rijk is.

Een groot verschil met Uncharted is de mate van keuze in The Last of Us. Zo is de missie die we allemaal gezien hebben op de persconferentie van Sony, ook op een veel minder bloederige manier te spelen. Stealth is een optie binnen elke missie en dat komt omdat de levels zeer groot zijn en altijd meerdere ingangen bieden. Het is zelfs zo dat het level uit de persconferentie ook te spelen is zonder ook maar één tegenstander uit te schakelen! De keuze is aan de speler, waarbij een logisch gevolg van stealth is dat je de tegenstanders niet kunt leegroven en dat zorgt weer voor minder eten en goederen.

De keuzevrijheid betekent overigens niet dat de game niet lineair is, want je zult wel binnen een verhaal van missie naar missie geleid worden. Het is alleen binnen elke missie, dat de vrijheid groot is, net zoals we dat zien bij een game als Dishonored.

Alles is echt

Wat mij het meeste opvalt aan The Last of Us is de impact van gebeurtenissen in de wereld. Het is de kracht van de game dat werkelijk iedere beslissing belangrijk aanvoelt. Nathan Drake schiet in Uncharted legio mensen kapot, om vervolgens met een grapje verder te gaan met schatten zoeken en tombes roven. In The Last of Us is alles wat je doet van belang. Niks is grappig, want de gevolgen van acties voelen extreem intens. Het doodschieten van een mens zorgt ervoor dat je je toch een beetje rot voelt, ook al is de persoon intens slecht. Ik denk persoonlijk dat geen game zo dichtbij de echte spanning komt dan The Last of Us. Niet dat wij ooit in een dergelijke situatie komen, maar iedere keer als ik de beelden uit de demo terugkijk, denk ik toch een beetje te snappen hoe het voelt.

Iedereen kreeg een schok te verwerken aan het einde van de demo op de persconferentie, toen Joel besloot om zijn tegenstander in koele bloede af te maken. Inmiddels is bekend dat de tegenstanders in deze demo zogenaamde Hunters (zie bovenstaande trailer) zijn, die alle mensen die in hun territorium komen proberen te vermoorden en vooral te beroven van goederen. Deze goederen zullen dan ook de grootste rol spelen in The Last of Us. Overigens zal niet de gehele game uit dit soort actievolle momenten bestaan, want er zijn ook vriendelijke karakters te vinden die je zullen helpen, en grote gebieden waar moeilijke puzzels opgelost dienen te worden. Puzzels die een grote focus leggen op de samenwerking tussen Joel en Ellie.

Voorlopige conclusie

The Last of Us is de nieuwe system seller van Sony. Iedereen die geen PlayStation heeft kreeg kriebels tijdens de presentatie van de game en dit is ook precies de grootste kracht van Sony. Want vervolgen op eerdere successen zijn fantastisch, maar een nieuwe franchise op deze manier aan de wereld tonen is buitengewoon. Natuurlijk zijn er nog steeds meer vragen dan antwoorden. Zo zou ik graag willen weten hoeveel van de demo bestaat uit scripted events en hoe je kunt overleven zonder zo meedogenloos te zijn (wat kan volgens de ontwikkelaar). Het zijn antwoorden die later zullen volgen, maar tot die tijd heeft The Last of Us een onvergetelijke indruk achter gelaten.