Tomb Raider

Toen bleek dat Lara Croft een reboot zou krijgen in een compleet nieuwe Tomb Raider, was er vreugde. Maar toen bekend werd dat de nadruk lag op quick-time events en brute actie, was er toch scepsis. Gelukkig mocht ik langs bij Square Enix om de game eens wat beter te analyseren en dit bracht duidelijkheid.

Hulpeloze Lara

In de nieuwe Tomb Raider ligt de nadruk niet langer op het oplossen van puzzels en bezoeken van oude tempels en kerkers, die gameplay heeft plaatsgemaakt voor een compleet andere drijfveer: Overleven, overleven en nog eens overleven. Lara is namelijk niet op vakantie of gezellig op zoek naar een prehistorische artefact. Ze is gestrand op een wildvreemd eiland, een eiland dat zich tegen onze heldin keert. De jonge, onervaren Lara is verwond, verzwakt en zielsalleen aangekomen en lijkt de enige overlevende van een schipbreuk. Als speler zul je op zoek moeten naar voedsel, gereedschap en misschien nog wel het belangrijkst; andere overlevenden. En jawel, overlevenden zijn er zeker, zelfs al vroeg in het spel. Het probleem is echter dat vrijwel niemand te vertrouwen is, de mensen die je wél kunt vertrouwen zitten vaak nog ernstiger in de penarie dan Lara.

Een interessante nieuwe wending dus, voor de aloude heldin van de games. Pogen te overleven heeft echter niet alleen effect op de gameplay van Tomb Raider, het heeft ook een drastische impact op Lara Croft zelf. De tombe bezoekster krijgt namelijk te maken met de koelbloedige moord op haar vrienden, het verwerken van intense pijn en het doden van hulpeloze dieren. Allemaal om zelf te kunnen overleven. Lara zal bibberen van de kou, janken van de pijn en bloeden van elke wond. Dit is zonder meer de meest intense Lara Croft die we tot noch toe gezien hebben.

Tomb Raider RPG

Maar nee, niet alleen de hevige emotionele toon steelt de show, ook de vernieuwde gameplay ademt namelijk de survival-sfeer. Achter de schermen van Square Enix werd, naast het verhaal, ook het één en ander aan gameplay onthuld. De gameplay van Tomb Raider bevat enkele RPG-achtige elementen, die het mogelijk maken om Lara Croft naar eigen wens beter te maken. Een persoonlijk favoriet van mij was de mogelijkheid om te levelen en je gevonden gereedschap te upgraden. Met de in gevechten gewonnen experience points kun je Lara bijvoorbeeld beter leren vechten, sneller laten reageren of meer op haar instinct gaan leunen. Het bijbehorende ‘Salvage System’ sluit daar mooi op aan; door grondstoffen zoals hout te sprokkelen kun je wapens en gereedschap sterker of sneller maken. Op deze manier voelt het survivallen ietwat persoonlijker aan. Door in gevaarlijke situaties terecht te komen en jezelf er succesvol uit te helpen, kun je beter worden in het overleven van dergelijke scenario’s. Maar waar je precies je punten op inzet, dat is dus aan jou.

Quick-time debacle?

Jammer genoeg kunnen we er echter niet aan ontkomen… De door quick-time events gedreven cutscenes zijn toch echt een groot onderdeel van de nieuwe Tomb Raider en ook in deze speelsessie bij Square Enix hebben we het gevoeld. Van het goed timen van een beweging tot gewoon de juiste knop indrukken zodra deze in het beeld verschijnt, de quick-time events zijn een feit in Lara’s nieuwe avontuur. Toch, de hoop is niet verloren. Want hoewel quick-time events voor vele gamers een tergende irritatie zijn, moet ik zeggen dat deze prompte en verplichte besturing tijdens cutscenes erg natuurlijk aanvoelt. Zelf ben ik geen groot fan van de zogenaamde QTE’s, maar wat we te zien kregen in deze demonstratie van Tomb Raider zal menig gamer geruststellen. Het is nooit echt duidelijk wanneer een quick-time event opduikt in deze game en dat is op haar beurt eigenlijk weer de charme. In Lara’s gevecht om te overleven leunt onze heldin zwaar op haar zintuigen en reflexen en dat zijn precies de dingen die de quick-time events in de game ook triggeren bij ons gamers. Tijdens cutscenes en in-game is het dus de bedoeling om constant op je hoede te zijn, er kan immers van alles gebeuren in een fractie van een seconde. Als survivallist moet je voorbereid zijn op alles en dat is precies wat Tomb Raider ook vraagt van haar gamers.

Voorlopige conclusie

Na Square’s solide demonstratie van de nieuwe Tomb Raider ben ik ontdaan van scepsis. De serie krijgt een degelijke reboot met een totaal andere, interessante gameplay en dat is een goede zaak. Zowel de quick-time events als de emotionele zijde van de game hebben zich bewezen en de survival-drijfveer lijmt het geheel mooi aan elkaar. De toekomst van Tomb Raider is een heldere, maar er schuilt nog wel een klein gevaar. Ik hoop namelijk dat de overdreven actie- en explosievolle gameplay die we zagen bij de Xbox E3 2012 Media briefing niet de boventoon voert. Dergelijke extreme shootouts moeten slechts een klein deel van de game blijven en het belangrijkste moeten draaien om die heerlijke survival gameplay die ik vandaag achter de schermen te zien kreeg…

  1.   
    zombieschaap's avatar

    dit spel wordt echt gaaf!!!!

  2.   
    Danielle.k's avatar

    Zoals Peter vaak zegt, deze game wordt FUCKING VET 😳

  3.   
    tijn80's avatar

    Danielle.k schreef, "Zoals Peter vaak zegt, deze game wordt FUCKING VET 😳 "

    Kan haast niet anders 🙂

  4.   
    Toetsje20's avatar

    Wow! Deze Tomb Raider ziet er stukken beter en cooler uit dan de delen uit de jaren 90. Dit spel wil ik zeker in mijn bezit hebben. 😀

  5.   
    toqeer's avatar

    had underworld overgeslagen maar heb tog weer zin in dit deel 🙂

  6.   
    bretel's avatar

    Die is zeker goed

  7.   
    Coldkiller_NL's avatar

    Ik kan niet wachten op deze game 🙂

  8.   
    generix666's avatar

    Ja mensen dit beloofd echt een goed deel te worden ik samen met mn ma speel het spel al van deel 1 tot alle delen.
    dit word een van de fucking vettste games. van de hele collectie ik kan niet wachten toit ie er is…

    eindeloijk weer een goed spel op de markt