FIFA 13 hands-on

Ieder jaar zitten duizenden Nederlanders weer te wachten op de nieuwe FIFA. En zeker nu de release van FIFA 13 zal volgen op de Europese kampioenschappen zullen nog meer mensen zin krijgen in het nieuwe deel van de beste voetbalgame van het moment. Onlangs heb ik alle nieuwe features van FIFA 13 uitgebreid besproken in een eerste preview, maar vorige week kreeg ik de kans om ook zelf met de game aan de slag te gaan. Want de theorie is mooi, maar hoe zit het eigenlijk in de praktijk?

Een game als FIFA previewen is geen gemakkelijke taak, want op heel veel van de kritieken die ik heb zal de ontwikkelaar zeggen dat het nog aangepast wordt. En dat is ook direct het moeilijkste aan het ontwikkelen van een voetbalgame: het constant tweaken, testen en weer veranderen van verschillende balansen. Maar het eerste wat wel direct opvalt aan FIFA 13 is dat het spel sneller is dan zijn voorganger en zeker dan de (erg langzame) EURO 2012-uitbreiding. Daarbij valt direct op dat de Player Impact Engine niet meer in de kinderschoenen staat. Bewegingen komen snel en vloeiend in beeld, wat het realisme bevordert.

Grote stap vooruit

Toch waren de belangrijkste twee vragen voor mij de uitwerking van de Attacking Intelligence, die aanvallende spelers meer stappen vooruit laat denken en de First Touch Control die aannames realistischer moet maken. Dit zijn volgens mij de meest fundamentele veranderingen in FIFA 13 en inderdaad, er zullen weer kampen gaan ontstaan. Net als bij het Tactical Defending van vorig jaar en de vele veranderingen in de jaren daarvoor zullen er ook nu mensen zijn die het fantastisch vinden en mensen die zich zullen ergeren aan de nieuwe features. De vloek van elke ontwikkelaar.

De verbeterde Attacking Intelligence zorgt ervoor dat het systeem van de game twee stappen vooruit denkt in plaats van één stap. Zo gebeurt het in FIFA 12 vaak dat je een pas geeft aan een spits, maar dat de rechtsvoor niet de diepte in loopt voor een vervolgpass. Dit is absoluut verleden tijd in FIFA 13, want als je een aanvaller in de voeten speelt (stap 1), zal direct een andere aanvaller (stap 2) naar een vrije plaats lopen. Het maakt het spel offensiever, vloeiender en bovenal realistischer. Ook zien spelers kleinere gaten waar ze in kunnen duiken. Waar in FIFA 12 alleen hele logische open ruimtes werden benut, is het nu ook mogelijk om in de zestien een gaatje te vinden. Dit zal natuurlijk niet altijd lukken, maar het is mooi om te zien dat meer spelers proberen vrij te lopen. Een dik pluspunt voor FIFA 13.

Werk aan de winkel

Het tweede waar ik zeer benieuwd naar was, is de First Touch Control, die aannames realistischer moet maken. Afhankelijk van de kwaliteit van een speler zal de bal een klein beetje van de voet afspringen, of juist verder. Mijn angst voor de geluksfactor is niet weggenomen door de speelsessie in Keulen vorige week. Want het is duidelijk dat de ontwikkelaars ons wilden laten zien wat de First Touch Control allemaal kan. Kortom, alle ballen sprongen van alle voeten af, tot het chaotische aan toe. Overigens liet dit ons wel zien dat een afspringende bal helemaal geen nadeel hoefde te zijn, want soms ontstaat er een fantastische passeerbeweging uit. Maar natuurlijk lang niet altijd.

Gelukkig konden we producer David Rutter ook even spreken na de speelsessie en inderdaad, de First Touch Control is met nog bijna een half jaar productietijd nog lang niet af. Het is dan ook dit systeem waar het meeste werk in gaat zitten de resterende maanden tot de release. Niet gek ook, omdat dit het enige volledig nieuwe systeem is in FIFA 13.

Gimmicky

Andere veranderingen voelen namelijk wat meer aan als leuke nieuwe gimmicks. Complete Dribbling is een verdieping van het dollen, naar aanleiding van het systeem uit FIFA Street. Dit werkt goed en ook de nieuwe muur bij vrije trappen heb ik kunnen uitproberen. Het is nu inderdaad mogelijk om acht mensen in de muur te zetten (niet verstandig overigens) en om op de teentjes meters te smokkelen. De scheidsrechter zag het overigens al na twee teenlengtes, dus heel veel zin had het niet. En gezien het aantal knoppen dat nodig is om een muur goed neer te zetten, vraag ik me af of het de moeite waard is. Al is het erg grappig.

Voorlopige conclusie

Attacking Intelligence gaat FIFA 13 een betere game maken dan zijn voorganger. Het feit alleen al dat meer aanvallende spelers meedenken maakt de franchise realistischer, sneller en fijner om te spelen. Het idee van First Touch Control is ook erg sterk, het is immers raar dat elke speler in FIFA 12 ballen aanneemt als Maradona, maar de uitwerking heeft nog werk nodig. Gelukkig is die tijd er. De basis staat en werkt namelijk, dus alleen het tweaken van het systeem is nog nodig. Qua online mogelijkheden, speelopties en competities weten we nog helemaal niks, maar daar krijgen we binnenkort ongetwijfeld meer over te horen tijdens een nieuw FIFA-avontuur!

  1.   
    FishHookz's avatar

    Ik was best wel geschokt toen ik de cover zag 😮 Zonder twijfel de lelijkste Fifa cover ooit in mijn ogen 😕 http://www.bol.com/nl/p/fifa-13/1004004012293982/#product_images

  2.   
    casartelli's avatar

    GN ”Assassin” schreef, "Ik was best wel geschokt toen ik de cover zag 😮 Zonder twijfel de lelijkste Fifa cover ooit in mijn ogen 😕 http://www.bol.com/nl/p/fifa-13/1004004012293982/#product_images"

    Dat heeft EA even als tijdelijke artwork geplaatst. Op de Facebook pagina heeft EA al aangegeven dat er later een échte cover komt.

  3.   
    FishHookz's avatar

    casartelli schreef, "

    ”GN ”Assassin”” schreef, "Ik was best wel geschokt toen ik de cover zag 😮 Zonder twijfel de lelijkste Fifa cover ooit in mijn ogen 😕 http://www.bol.com/nl/p/fifa-13/1004004012293982/#product_images"

    Dat heeft EA even als tijdelijke artwork geplaatst. Op de Facebook pagina heeft EA al aangegeven dat er later een échte cover komt."

    Mooi zo 😆 Want deze is verschrikkelijk 😉

  4.   
    -B9D7L-'s avatar

    GN ”Assassin” schreef, "Ik was best wel geschokt toen ik de cover zag 😮 Zonder twijfel de lelijkste Fifa cover ooit in mijn ogen 😕 http://www.bol.com/nl/p/fifa-13/1004004012293982/#product_images"

    Het zou wel mooi zijn als het een echte foto is maar dan in het 12/13 shirt.

  5.   
    pasfab's avatar

    Ik hoop dat ze ook iets gaan doen aan 2v2 online, een soort ladder of ranking systeem ofzo want dit word toch ook wel veel gespeeld en niet zoals nu als je 2v2 wilt spelen dat er dan 5 of 6 bijkomen in een 2v2 lobby

  6.   
    Talska's avatar

    Toch nog wel even wachten.

    komt voorlopig nog niet uit.

  7.   
    Fawaka-W's avatar

    elk jaar zeg ik minimaal verschil. en toch koop ik het elk jaar haha

  8.   
    AweSomeGlory's avatar

    GN ”Assassin” schreef, "

    ”casartelli” schreef, "[quote=”GN ”Assassin””].."

    Dat heeft EA even als tijdelijke artwork geplaatst. Op de Facebook pagina heeft EA al aangegeven dat er later een échte cover komt."

    Mooi zo 😆 Want deze is verschrikkelijk 😉 [/quote]
    Klopt, maar ze zullen ook niet zo snel een character model op de voorkant doen in zo’n close-up.

  9.   
    NightHawk's avatar

    Haha, een rare touch systeem samen met de fucked up impact engine van FIFA12. Dat wordt weer lachen met glitches en bugs op youtube.