Ghost Recon: Future Soldier

Met Ghost Recon: Future Soldier heeft Ubisoft een shooter in handen, die niet alleen maar draait om het neerknallen van de tegenstanders. Integendeel: je doet er eerder goed aan ze te sparen, dan ze van lood te voorzien. Tactiek is in het spel van uiterst belang, waardoor de game wellicht beter een strategiegame genoemd kan worden dan een eenvoudige shooter. Hoe dan ook, feit blijft dat Future Soldier een bijzonder vermakelijk eindproduct is geworden.

Diversiteit

Het is de nabije toekomst. Al het wapentuig is verbeterd en nieuwe foefjes zijn uitgevonden, maar de wereld zelf heeft allerminst een stap naar voren gezet. De aarde zit nog immer vol oorlog, corruptie, machtsspelletjes en illegale handel. Met name met dat laatste krijg je in Ghost Recon: Future Soldier veel te maken. Als Ghosts, een geheime elite-eenheid van de Verenigde Staten, kom je namelijk terecht in een wereld waarin grote smokkelaars slechts marionetten blijken en de échte operatoren onzichtbaar lijken.

Het plot is echter niet buitengewoon bijzonder. Toch weet het plot over terroristen en smokkelaars de campagne toch aardig te stuwen en blijft het gelukkig wel boeien. Bovendien vormt het verhaal een mooi excuus om een grote diversiteit aan omgevingen te mogen verkennen. Afrika en Noorwegen weten bijvoorbeeld voor zowel uitgestrekte woestijn- als sneeuwomgevingen te zorgen, om maar een voorbeeld te noemen. Niet alleen qua omgevingen is de game echter divers, want de gameplay zelf heeft er ook een handje van. Een heel groot handje zelfs.

Voorbereiding

Een heel grote rol is namelijk weggelegd voor tactiek. In eerdere delen van de serie was dit natuurlijk al aanwezig, maar middels Future Soldier krijgen we de mogelijkheid om allerlei hightech-snufjes in de strijd te gooien, die hun weerslag kennen op de gameplay van het spel. In Future Soldier is het zaak om zo ongezien mogelijk te bewegen. Soldaten die alarm slaan? Naast een negatieve invloed op de eindscore van een missie, wordt ook de kans om te overleven ineens een heel stuk kleiner. In het rond sprayen met geweren werkt niet, dus voorzichtig te werk gaan is een absolute must.

Eigenlijk is Ghost Recon: Future Soldier opgebouwd uit relatief klein opgezette maps, die aan elkaar geregen zijn. Steeds worden hierin doelen gesteld, zoals het bereiken van een bepaalde plek of het bewaken van een bepaald punt. Het gevolg is dat je eigenlijk continu bezig bent met jezelf positioneren achter muurtjes en het bewegen van de ene schuilplaats naar de andere. Tot zover niets nieuws achter de zon natuurlijk. Wel is de voorbereiding die je moet treffen het halve werk. Voor de missie überhaupt begint, krijg je enkele tips over het type wapen dat handig is voor de desbetreffende opdracht. Het toffe is, dat kun je zelf samenstellen. Van de loop tot de munitie: alles is aanpasbaar en heeft daadwerkelijk invloed op de prestaties van je geweer. Zo is het mogelijk een wapen te creëren dat precies past bij jouw speelstijl, maar ook bij de missie die uitgevoerd dient te worden.

Voordat de aanval op de vijanden begint, dient informatie vergaard te worden. Wanneer je daar niet over beschikt, wordt een missie namelijk aanzienlijk bemoeilijkt. De positie van de tegenstanders bepaalt een groot gedeelte van de strategie dat je zult moeten toepassen en hierachter komen kun je op enkele manieren doen. De meest eenvoudige is het werpen van een bepaalde bol, waarmee alle tegenstanders in een radius van zo’n honderd meter zichtbaar worden. Tevens zul je onder andere de beschikking krijgen over een vliegend apparaatje, waarmee je zelf de positie van de vijand kunt ontdekken. Het gevaar hierbij is echter wel dat het technische snufje door de tegenstander ontdekt kan worden, waarna jouw team in de problemen komt. Na het doorhebben van de vijand is het tijd voor de echte aanpak.

Actie

Nu is het pas tijd voor de echte actie. Wie schakel je als eerste uit? Of probeer je zonder geweld langs de tegenstanders te sluipen? Zelfs als zorg je voor een sterke tactiek, dan hoeft deze nog niet feilloos te blijken, daar onvoorziene aspecten altijd een gat in je strategie kunnen slaan. De game weet je daar dan ook genadeloos op te straffen. Op de normale moeilijkheidsgraad zul je sterven na een kogel of drie, terwijl het je op de moeilijkste stand echt heel erg zuur wordt gemaakt. Ghost Recon: Future Soldier heeft echter eenzelfde charme als Dark Souls, waarbij het doodgaan het merendeel van de tijd ligt aan het feit lag dat je simpelweg te weinig informatie had vergaard.

Collega Ghosts

De gehele strategische gameplay vormt hiermee een zeer aangenaam geheel, maar helaas zijn er wel enkele aspecten die roet in het eten weten te gooien. Het leveldesign laat namelijk af en toe te wensen over. Veelal zijn de omgevingen waarop je speelt wel heel erg rechtlijnig, wat het tactische aspect in de weg staat. Bovendien is het bijna niet mogelijk om op een van de belangrijkste strategische elementen invloed uit te oefenen. Je teammaten kun je namelijk niet voorzien van commando’s. De enige opdracht die je ze kunt meegeven is het doden van een bepaalde tegenstander, maar verdere acties van je mede-Ghosts zijn volledig onvoorzien.

Laatstgenoemde kun je overigens wel uit de weg gaan door gebruik te maken van de co-op modus die de game rijk is. Hierbij zullen drie vrienden of vreemdelingen de rollen vertolken van je teammaten en is de tactiek veel beter te bespreken. De game is in feite gemaakt om samen met anderen te spelen. Wel is het spijtig dat, in tegenstelling tot Ghost Recon Advanced Warfighter, de campagne niet op één console split-screen gespeeld kan worden. Hiervoor zouden vier televisies, vier exemplaren van het spel en vier spelcomputers voor nodig zijn, waardoor de enige reële mogelijkheid is de missies online te spelen. Het gebrek aan split-screen co-op wordt echter pijnlijker gemaakt doordat de Guerrilla-modus, waarin je golven van vijanden dient te overleven, wél gespeeld kan worden op één console.

Kleine missers

Hoewel de algehele ervaring van Ghost Recon: Future Soldier een indrukwekkende is, betekent dat niet dat alle onderdelen van het spel even goed uit de verf komen. Zo ziet de game er wel erg grauw en grijs uit en is niet alles even mooi afgewerkt. Burgers die je tegenkomt zijn bijvoorbeeld een stuk minder gedetailleerd weergegeven dan de Ghosts. Erger is echter dat het coversysteem niet altijd meewerkt. Het rennen van de ene naar de andere plek werkt op zich prima, maar je personage plakt niet altijd vast aan het door jouw bedoelde muurtje. Het gevolg is dat je soms net iets te lang in het zicht staat te klungelen. Ook het over een obstakel heen klimmen zorgt af en toe voor wat ergernissen, want hoewel het spel niet over een algeheel hoog tempo bezit, zijn seconden tijdens de daadwerkelijke gevechten van groot belang.

Conclusie

Ghost Recon: Future Soldier weet te imponeren door de tactische gameplay die het spel rijk is. Dit werkt namelijk bijzonder goed en zal voor ontzettend veel vermaak kunnen zorgen. Bovendien is het spel lekker moeilijk, waardoor je nog beter dient na te denken over de keuzes die je maakt. Wel is het zo dat de game geplaagd wordt door enkele kritieke puntjes, zoals het coversysteem en het niet altijd even goede leveldesign. De basis van Ghost Recon: Future Soldier staat daarmee absoluut als een huis, maar niet alle muren hiervan zijn even stevig.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Tactische gameplay
  • Lekker moeilijk
  • Divers
  • Co-op...

Wat is NOT

  • Leveldesign niet altijd sterk
  • Teammaten niet echt aan te sturen
  • Coversysteem werkt niet optimaal
  • ...maar niet in split-screen

8.2

  1.   
    Remco_MUFC's avatar

    Ik hoop dat ik hem zo snel mogelijk kan spelen. Ben echt super blij met de Co-op maar jammer dat je je Teamgenoten niet kan sturen 8)

  2.   
    Hitman047's avatar

    Als groot fan van de originele Ghost Recon blijf ik sceptisch over de koers die de serie momenteel (eigenlijk al vanaf GRAW) volgt.

    Toch vrees ik dat ik de serie nu weer eens een kans ga geven. al is het maar om de wapen-pr0n die de gunsmith optie mij gaat bieden. 😳

  3.   
    FishHookz's avatar

    Na alle geweldigen dingen die ik had gehoord en gezien over/van deze game had ik toch wel een hoger cijfer verwacht 😮 maar een 8.2 is natuurlijk niet verkeerd 😆

  4.   
    soldierarjan's avatar

    denk dat deze game wel ga kopen als me portomonnee het toe laat.

  5.   
    Fatal1ty's avatar

    Jammer dat je geen commando’s kan geven word wel gelijk die leuke ”ghost” play van vroeger weggehaald, ik heb GA, Graw, Graw 2 gespeeld echt een geweldige lijn helaas vind ik dat deze game het beloofde niet helemaal waarmaakt :/

  6.   
    lassieman's avatar

    Blijft toch jammer dat steeds minders games split-screen hebben, dat is juist altijd zo leuk.

  7.   
    Remco_MUFC's avatar

    soldierarjan schreef, "denk dat deze game wel ga kopen als me portomonnee het toe laat."

    De meeste games lopen al snel tot 60 euro op. als je evenGoed zoekt dan vindt je al snel een groot verschil. 🙂

  8.   
    PR030T's avatar

    Achter de zon?

    OT: Lijkt me vet, ga deze misschien wel halen.

  9.   
    Fabianb's avatar

    Remco_MUFC schreef, "

    ”soldierarjan” schreef, "denk dat deze game wel ga kopen als me portomonnee het toe laat."

    De meeste games lopen al snel tot 60 euro op. als je evenGoed zoekt dan vindt je al snel een groot verschil. 🙂 "

    Of nog goedkoper. Scheelt alweer 13 euro met Kieskeurig. 🙂

    http://www.budgetgaming.nl/game-profile/tom+clancy04896s+ghost+recon:+future+soldier+signature+edition_PS3.html

  10.   
    Caemgen's avatar

    Er wordt helemaal niets over de MP geschreven. Vreemd, wat dat is nu juist een van de sterkste punten aan deze game. De Beta was fantastisch!

  11.   
    Greene's avatar

    Ben erg benieuwd naar deze game.. het aansturen van teamleden is wel belangrijk als je kijkt naar Star Wars Republic Commando daar ging het wel lekker :D. Hopen dat het bij deze game ook goed werkt.

  12.   
    FishHookz's avatar

    Caemgen schreef, "Er wordt helemaal niets over de MP geschreven. Vreemd, wat dat is nu juist een van de sterkste punten aan deze game. De Beta was fantastisch!"

    Ik heb inderdaad veel beelden gezien van de multiplayer en het zag er inderdaad zeer vet uit 😮 Stuk beter dan Homefront of Call of Duty 😉

  13.   
    Remco_MUFC's avatar

    Fabianb schreef, "

    ”Remco_MUFC” schreef, "[quote=”soldierarjan”].."

    De meeste games lopen al snel tot 60 euro op. als je evenGoed zoekt dan vindt je al snel een groot verschil. 🙂 "

    Of nog goedkoper. Scheelt alweer 13 euro met Kieskeurig. 🙂
    http://www.budgetgaming.nl/game-profile/tom+clancy04896s+ghost+recon:+future+soldier+signature+edition_PS3.html[/quote]

    Hey bedankt, In plaats van 50 euro kan ik hem nu voor 44 krijgen 😮 😉

  14.   
    Moon-Hero's avatar

    soldierarjan schreef, "denk dat deze game wel ga kopen als me portomonnee het toe laat."

  15.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Awesome game !! Helaas weinig tijd, maar morgen weer:D Ben nu in het sneeuwgebied. En online is de game ook echt vers…ben het alleen niet eens met dat cover system. vind het wel lekker werken enige is dat je niet van schouder kan wisselen

  16.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Vandaag drie levels gespeeld bij een aantal maten van me, maar ik had toch hogere verwachtingen. Ik koop ‘m waarschijnlijk wanneer deze rond de twintig euro te koop is, wat waarschijnlijk niet zo lang zal duren bij Zavvi.