Beste Peter, komkommertijd?

In deze vierde serie van ‘Beste’ neemt Leon het stokje over van Tom. Wekelijks schrijven Leon en Peter elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige week was het de beurt aan Peter, die na een vakantie van twee weken weer terug was als hoofdredacteur van GamersNET. Hij beschreef hoe hij zijn vrije tijd heeft doorgebracht en hoe de jaarlijkse komkommertijd is aangebroken. Het is deze week aan Leon om een brief terug te schrijven.

Reactie op: Beste Leon, blij dat ik terug ben! Beste Peter,

Helaas vielen onze vrije dagen wat ongemakkelijk: tijdens mijn schoolvakanties was jij, afgesloten van de bewoonde wereld, vissen aan het aaien in de Caribische Zee en één dag nadat jij terugkwam vertrok ik alweer naar het immer zonnige Normandië, om daar met school Omaha Beach en de plaatselijke karamelfabriek te bezoeken. Kortom: ik heb je de afgelopen drie weken veel te weinig gesproken.

Dat wil echter nog niet zeggen dat er weinig is gebeurd! Ook in april en mei was de nieuwspagina van GamersNET namelijk weer overbevolkt. Met name de aankondiging van Black Ops II wist veel heisa te veroorzaken en er ontstonden opnieuw twee kampen. Het ene kamp sprong een gat in de lucht en telt inmiddels de dagen tot 13 november af, terwijl bij de overige groep (waar jij dus in valt) de welbekende “Call of Duty-moeheid” is toegeslagen.

Aanvankelijk viel ook ik in de laatste groep. Na Black Ops had ik het wel gezien met Call of Duty: het eindeloze uitmelken van dezelfde engine en de minieme vernieuwingen die men jaarlijks toevoegde, begonnen mij te irriteren. Toch kwam ik er, tijdens het schrijven van de GN Achtergrond, achter dat Treyarch wel degelijk haar best heeft gedaan om dit keer met echte vernieuwingen op de proppen te komen. Zo spreekt het feit dat jouw keuzes het verhaal beïnvloeden mij zeer aan en ook het principe van een tweede Koude Oorlog klinkt interessant. Desalniettemin blijft de vraag in hoeverre deze vernieuwingen daadwerkelijk vernieuwend zullen zijn: heeft iedere keuze daadwerkelijk zijn consequenties (à la Heavy Rain), of zijn er slechts een paar punten in het verhaal waarbij je keuzes moet maken die er echt toe doen? En komt Treyarch dit keer met een overtuigendere verhaallijn? Ook het feit dat men opnieuw dezelfde – inmiddels zwaar achterhaalde – engine blijft gebruiken, baart mij zorgen.

In je brief sprak je tevens enigszins negatief over de komkommertijd, maar ik hield juist altijd van deze periode. Het gaf me namelijk de mogelijkheid om spellen die ik had gemist nog eens op te pakken! Tijdens het najaar verschijnen er namelijk altijd ontzettend veel games en het is praktisch onmogelijk om alle interessante titels te spelen. Zo rond deze tijd, wanneer het altijd tamelijk rustig was, zijn die spellen vaak in prijs gedaald en had je dus de mogelijkheid om – tegen een aangenaam prijsje – toch nog enkele gemiste pareltjes op te pakken!

Maar mogen we nog wel spreken van een komkommertijd? Met releases als Diablo III, Max Payne 3, Prototype 2 en Sniper Elite V2 heeft de gemiddelde gamer namelijk niet te klagen. Vorig jaar viel mij hetzelfde op! Toen werd in de maanden april en mei namelijk een flinke aanslag op mijn bankrekening gepleegd door onder andere L.A. Noire, Mortal Kombat, Portal 2, DiRT 3 en The Witcher II. Daarom zou ik willen stellen dat het begrip “komkommertijd” iets is geworden voor de geschiedenisboeken. Dat wij onze kleinkinderen later vertellen over hoe er in onze tijd amper games verschenen tijdens het tweede kwartaal. Zij lachen dan, wij lachen mee. Vervolgens vragen ze of we ons dan nooit verveelden tijdens dat tweede kwartaal. Wij zeggen dan van niet, omdat je dan tenminste de tijd had om oude titels op te pakken. “Vroeger was alles beter,” zeggen we dan.

Ik mis die goede oude komkommertijd wel een beetje. Als mijzelf respecterend gamer wil ik namelijk alle grote titels spelen, maar tegelijkertijd wil ik ook op de hoogte blijven van de laatste TV-series en ervoor zorgen dat ik mijn taak als eindredacteur op GamersNET eer aandoe. Als ik dan nog tijd overhoud, is een sociaal leven ook geen overbodige luxe! De ontwikkelaars gunnen ons dit alleen niet meer. De eindeloze stroom aan AAA-titels zorgt ervoor dat mijn consoles overuren maken en ook mijn portemonnee angstaanjagend licht begint te worden. Mijn lijstje met spellen die ik nog wil spelen blijft tegelijkertijd alsmaar groeien! Daarom introduceer ik bij dezen “de releaseloze feestdagen van 2012.” Deze nieuwe regel zorgt ervoor dat ontwikkelaars dit jaar tijdens de feestdagen geen titels meer mogen uitbrengen, zodat we allemaal de kans hebben om oude titels nog eens op te pakken. Op die manier is iedereen aan het begin van 2013 weer helemaal bij en kunnen we eindelijk weer eens met z’n allen praten over games, zonder dat de helft nog niet de kans heeft gehad om een bepaald spel te spelen. Het hebben van één grote gemeenschappelijke hobby waar iedereen over kan meepraten, dat is toch juist de essentie van videogames?

Cheers!

Leon

  1.   
    GamerJaime's avatar

    Ik begrijp je volkomen Leon ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb me vorige week Max Payne 3 aangeschaft wat echt een onwijs vette game is maar kan me door die aankoop verder niet echt veel meer veroorloven. En laat ik nou net behalve een gamer ook een ontzettende filmfreak zijn en laten er nou net deze maand ook ontzettend toffe films uitgekomen zijn, ik noem een Mission Impossible 4,The Three Musketeers en een film die al een tijdje uit is TinTin. Die ik allemaal ook graag zou willen aanschaffen maar nu even een maand moet uitstellen. En dan zijn er ook nog games van vorig jaar die ik nog dolgraag wil spelen maar gewoonweg niet aan toe kom zoals een Batman Arkham City,Saints Row The Third of een Driver San Francisco. En dan nog inderdaad die TV Serie’s ja zoals een Game Of Thrones die ik ook DOLGRAAG wil zien maar ook maar niet kan aanschaffen! 😥 Tsja gamer en filmfreak zijn is een dure hobby. 🙄

  2.   
    Leon's avatar

    Jij begrijpt me! 🙂