Interview met Aaron McHardy en Nick Channon, producers van FIFA 13

Onlangs kwam de eerste informatie over FIFA 13 naar buiten, die in vijf vernieuwingen worden ingedeeld. De nieuwe opties zijn attacking intelligence, complete dribbling, tactical free kick, player impact en first touch control. Wil je alles over deze vernieuwingen weten? Lees dan onze preview! We hebben echter ook de kans gekregen een webcast van FIFA 13 bij te wonen. De game werd daarin niet alleen gepresenteerd, maar producers Aaron McHardy en Nick Channon konden ook enkele vragen van ons en andere journalisten beantwoorden.

Waar halen jullie je inspiratie voor de nieuwe opties vandaan?

Nick Channon: Ten eerste proberen wij heel erg te luisteren naar de community. Wij houden de verschillende fora goed in de gaten en zetten alle klachten goed op een rijtje. Het belangrijkste is namelijk dat gamers het spel leuk vinden.

Onze grootste inspiratie komt echter van het voetbal zelf. Wij vragen ons dan af: ‘wat gebeurt er in echte wedstrijden dat in FIFA niet mogelijk is?’ Hierdoor hebben wij de First Touch Control gemaakt. Het viel ons op dat een speler in FIFA 12 elke bal moeiteloos aan kon nemen. Zelfs een verdediger die de bal van ver over zijn schouder zag aankomen, legde de bal perfect voor zijn voeten neer. Dit kan niet in het echte voetbal, zelfs de beste aanvallers nemen de bal lang niet altijd perfect aan. Ook hebben wij goed naar FIFA Street gekeken. Die game is op het dribbelen gericht en de balcontrole is erg goed. Dit hebben wij overgenomen voor FIFA 13. Spelers kunnen nu veel gemakkelijker van richting veranderen en kleine acties maken.

Veel van de nieuwe opties zijn gericht op het aanvallen. Is daar een reden voor?

Aaron McHardy: Vorig jaar hebben wij in FIFA 12 het tactische verdedigen geïntroduceerd. Wij wilden het verdedigen leuker en uitdagender maken. Dit vinden wij goed gelukt, verdedigen is nu meer dan tijdverdrijf. Daardoor is nu wel de aanval aan de beurt, die konden wij namelijk ook nog een stuk realistischer maken.

Gaat de balans tussen aanvallen en verdedigen niet een beetje verloren met alle nieuwe foefjes?

Aaron McHardy: Wij begrijpen dat veel spelers zich hier zorgen om maken. Laat me jullie geruststellen, de verdedigers zijn nog steeds even capabel als altijd. Dit komt deels door de manier waarop zij geprogrammeerd zijn. Als in de code staat dat een verdediger met de aanvaller mee moet gaan en hem moet dekken, dan zal die verdediger dat nog steeds doen. Het maakt dan niet uit of een aanvaller de ruimte in rent of naar de bal toe komt, de verdediger gedraagt zich hetzelfde. Ook hebben verdedigers meer opties gekregen; zij kunnen door een schouderduw te geven beter gebruikmaken van hun fysieke kracht.

Hoe gaat de scheidsrechter om met deze en andere nieuwe illegale moves?

Aaron McHardy: De scheidsrechter kan een schouderduw als zodanig herkennen. Net als in het echte voetbal zal hij hier vaak niet voor fluiten. Soms doet hij dat echter wel, waardoor de speler toch een klein beetje risico neemt met de actie. Een andere illegale move die we toegevoegd hebben is het vooruit schuifelen van de muur tijdens een vrije trap. Als je echter teveel naar voren gaat met de muur en de scheidsrechter het ziet, kan hij twee dingen doen: de muur terugduwen of een gele kaart geven. Die kaart wordt random aan iemand in de muur uitgedeeld die nog geen geel heeft. Als iedereen geel heeft, dan krijgt iemand zijn tweede. Dit is natuurlijk wel een heel stomme manier om van het veld gestuurd te worden, dus spelers zullen moeten blijven opletten.

Zijn er nog veranderingen aan de keeper gemaakt?

Aaron McHardy: Ik heb zelf zitten uitproberen hoe de doelman omgaat met de nieuwe First Touch Control en ik kan concluderen dat de keeper dit zeker gaat merken. Als je een moeilijke bal terug speelt op de doelman, dan is zijn controle, net als bij andere spelers, ook slechter. Aangezien keepers van nature niet de beste balcontrole hebben, valt dit zeker op. De bal kan wel eens van de voet van de doelman afspringen en dan moet je dit snel herstellen.

Hebben jullie behalve de vijf grote vernieuwingen ook nog andere dingen veranderd?

Aaron McHardy: Wij hebben ons vooral op deze vijf zaken gericht. Het voetbal wordt opnieuw realistischer en leuker. Toch hebben wij ook aan de presentatie gewerkt. Wij hebben heel veel nieuwe animaties toegevoegd voor het scoren. Als een speler de bal niet goed aanneemt en scoort of zelfs valt en dan scoort, moet dit te zien zijn. Ook hebben wij nieuwe manieren van juichen voor FIFA 13 gemaakt.

Of de balans tussen aanvallers en verdedigers echt goed is gebleven, zullen wij volgende week al te weten komen. Dan gaat Peter namelijk FIFA 13 voor het eerst spelen!

  1.   
    lassieman's avatar

    Ik denk dat het met het balans allemaal wel goed komt, alleen dat smokkelen met de muur vind ik wel een beetje een rare feaure. Kijken hoe dat uitpakt…

  2.   
    Ruudjee's avatar

    Hmm, elk jaar beloven ze weer tig nieuwe functies, maar om nou te zeggen dat je dit ook écht weer merkt elk jaar? Neh, ik niet echt eigenlijk.

    Ze kunnen zich beter eens focussen op irritante dingetjes waardoor je een wedstrijd online meteen kunt verliezen.
    1. Het bij een vrije trap onmogelijk maken om met een speler op de doellijn te gaan staan
    2. Zorgen dat een tegenstander niet eerder bij de bal kan komen bij een uittrap van de keeper
    3. Snelle inworp perfectioneren
    4. Ronaldo’s schotprecisie ’n beetje omlaag schroeven? 😳

  3.   
    Zash's avatar

    Ben benieuwd naar de nieuwe features. Hopen dat ze ook Prof Clubs vernieuwen.
    Zeker een standaard Pre-order. 😀

  4.   
    -B9D7L-'s avatar

    Een andere illegale move die we toegevoegd hebben is het vooruit schuifelen van de muur tijdens een vrije trap. Als je echter teveel naar voren gaat met de muur en de scheidsrechter het ziet, kan hij twee dingen doen: de muur terugduwen of een gele kaart geven. Die kaart wordt random aan iemand in de muur uitgedeeld die nog geen geel heeft. Als iedereen geel heeft, dan krijgt iemand zijn tweede.

    Word zekker vet! Alleen met online Pro club maak me er een beetje zorgen over. Want je hebt altijd van die idioten die dan een gele kaart aan naaien. 🙁

  5.   
    LouisvanGaal's avatar

    Zash schreef, "Ben benieuwd naar de nieuwe features. Hopen dat ze ook Prof Clubs vernieuwen.
    Zeker een standaard Pre-order. 😀 "

    Zeker , hoop dat de mannetjes meer naar voren gaan en betere passes kunnen geven:)
    voor de rest wordt het weer een top game

  6.   
    chatman12's avatar

    Ik vond van fifa 11 naar fifa 12 al een hele verbetering.
    Ben benieuwd hoe fifa 13 gaat worden
    Denk wel dat het een mooie game wordt om uren te spelen 😀

  7.   
    spitskitter's avatar

    oowhhh!!!!!!!! zin in!!!! FUCKING VETT!!!! goede punten aangepakt!

  8.   
    Beacon's avatar

    Met @Ruudje eens.

    Laat het is maar zien, dan koop ik je wel. Maar allhoewel vond/vind ik Fifa12 wel een leuk mooi spel. Qua, graphics en functies.

  9.   
    nikolay's avatar

    thanks voor het nieuws
    ik ben nieuwsirger
    8)