Eind 2009 hoorden we voor het eerst over True Crime: Hong Kong en ik kan me nog goed herinneren dat de redactie hier lyrisch op reageerde. Helaas zag Activision weinig in de nieuwe True Crime en stopte begin 2011 met de ontwikkeling van de game. Gelukkig was daar niet veel later Square Enix, die als reddende engel optrad en de ontwikkeling weer oppakte. Dit keer onder de naam Sleeping Dogs. Nu, bijna een jaar later, is de grote vraag wat er van de oude True Crime geworden is.
In Sleeping Dogs speel je met Wei Shen, een politieofficier in Hong Kong. Shen heeft de opdracht gekregen om als undercoveragent de criminele organisatie Sun On Yee te infiltreren. Om dit te bewerkstelligen moeten de aanhangers van de organisatie ook aangepakt worden. Dit is geen makkelijk klus, want Shen moet vaak moeilijke keuzes maken. Houdt hij zijn politiemoraal in takt of doet hij alles om het respect van de criminelen te winnen? Voor deze preview heb ik enkele verhalende missies mogen zien.
Een brute achtervolging
De eerste missie speelde zich tijdens het begin van de game af. Shen komt via een oude jeugdvriend in aanraking met Winston. Hij is opzoek naar brute kracht om zijn vuile klusjes op te lossen. Shen pakt deze ingang om in het bendeleven te komen met beide handen aan en krijgt de opdracht achter Ming aan te gaan. Ming heeft de bende in de steek gelaten en moet hiervoor boeten. Ik krijg Shen onder de knoppen en moet via contacten op de straat traceren waar Ming is gebleven. Wanneer ik hem confronteer begint hij te rennen en een achtervolging te voet door het hartje van Hong Kong staat in het verschiet. De drukte van Hong Kong wordt meteen goed in de gameplay gebruikt. Menig persoon moet ik aan de kant duwen, maar niet iedereen pikt dit en hier en daar krijg ik een duw terug. Via het bekende klim- en springwerk klauter ik door en over marktkraampjes, smalle straatjes en trappen. Het lukt me om Ming in te halen, maar hij geeft zich niet gewonnen. Tijd om te vechten!
Het combatsysteem van Sleeping Dogs valt het beste te vergelijken met dat van Batman: Arkham City. Een groep om je heen die je wisselend tussen de bad guys met je vuisten afronselt. Met counter moves sla je aanvallen af en vijanden die het toelaten kunnen vastgepakt worden. Als je eenmaal iemand vast hebt kun je de omgeving gebruiken om hem een kopje kleiner te maken. Een ventilator, hoge reling, autodeur, container, elektrische schakelkast en nog veel meer objecten kunnen gebruikt worden om vijanden een uiteinde te geven. Het vechten ziet er bloederig en bruut uit en dit past natuurlijk goed bij het verhaal over een criminele organisatie.
De wraak van mevrouw Chu
De tweede missie die ik te spelen kreeg speelde zich wat verder in het spel af. De dochter van mevrouw Chu is vermoord en ze wil wraak op de dader. Omdat Shen een undercoveragent is, heb ik enkele vernuftige politietools tot mijn beschikking. Met één van de tools kan ik de gsm van de dader opsporen, maar hiervoor moet ik goed bereik hebben. Ik rijd op de motor naar een bepaald punt in de stad om vervolgens via mijn mobiel het traceren te kunnen starten. Er zijn drie zenders die elkaar overlappen en bepaalde gsm’s op de kaart laten zien. Een gsm komt op alle zenders voor, dit is ons target. Een gps-systeem à la Grand Theft Auto stuurt me door de stad naar de plek van het target. Bij aankomst start er een vuurgevecht. Met de wapens die ik bij de dode vijanden vind, werk ik mijn weg door de boze vijanden. Maar mijn target ontsnapt…
In de auto scheurt hij weg en ik zet mijn achtervolging op de motor in. Enkele bad guys versperren de weg met hun auto’s en motoren, maar mijn wapens maken hier snel een einde aan. Tijdens het schieten ontstaat er een slow motion-effect zodat ik goed op de banden kan richten. Als er een band klapt, schieten de voertuigen over de kop om in een grote ontploffing te eindigen. Het lijkt net een scène uit een Hollywoodfilm en ik moet zeggen dat dit erg vet is. Na een tijdje haal ik mijn doelwit in en spring ik van mijn motor op de auto en rij met volle vaart naar mevrouw Chu toe. Ik handig de moordenaar aan haar over, wat voor de dader geen fijne beleving zal worden.
De sfeer van Hong Kong
De derde missie die ik mocht zien was een race door de straten van Hong Kong. Samen met de snelle voertuigen die ik in de vorige missie gezien heb, kan ik zeggen dat het rijden heel erg op Need for Speed (Most Wanted) lijkt. Dat is ook niet zo gek, want de makers achter verschillende Need for Speed-games werken nu voor United Front Games, het bedrijf dat nu met Sleeping Dogs bezig is. Als je hard door de stad rijdt, merk je echt hoe sfeervol Hong Kong is. Verschillende bekende gebouwen zijn nagemaakt, maar voor de rest is er een interpretatie op de grote stad gemaakt. De sfeer wordt echter prima in beeld gebracht. Grote gebouwen, Chinese invloeden, veel neonletters. Het plaatje klopt! Hong Kong een levendige stad waar rijk en arm leven.
Voorlopige conclusie
Sleeping Dogs zit qua sfeer en verhaal erg goed in elkaar, maar nog niet alles is af. De build die ik speelde was qua controls nog wat stroef. Het rijden op een motor voelde erg onrealistisch en het richten met wapens werkte nog niet optimaal. Ook op grafisch gebied was er nog wat werk aan de winkel. Gelukkig was dit een versie van het spel die in februari in elkaar is gezet en het spel zal in augustus in de winkels liggen. United Front Games heeft dus nog genoeg tijd om de puntjes op de i te zetten. Op de komende E3 zal de game weer aanwezig zijn en ik hoop dat Square Enix dan wat meer ingaat op de unieke features die de game bevat. Ook hoop ik dat de vrijheid die spelers in de stad krijgen op de beursvloer onder de aandacht wordt gebracht. Ik blijf Sleeping Dogs in ieder geval in de gaten houden, want het lijkt een spannend spel met een unieke sfeer te worden.