Diabolical Pitch

Monsters. Ballen. Héél veel ballen. Héél veel monsters. Oh, en een pretpark. Diabolical Pitch is een vreemde creatie van Suda51, wat tegenwoordig de standaard is voor vreemde games. De game is ontwikkeld voor Kinect en wist mijn interesse meteen op te wekken. Een mix tussen Shadows of the Damned en honkbal? Mijn interesse was geboren.

Meneer Suda51, wat rookt u?

Suda51, de bedenker van deze vreemde titel, heeft de laatste tijd niet stilgestaan. Diabolical Pitch, Lollipop Chainsaw en afgelopen jaar kwam hij met Shadows of the Damned. Hij heeft een aparte manier van denken, iets wat terugkomt in zijn games. Zo is realisme een no-go voor de beste man en staat het obscene en het gekste wat je je kunt bedenken altijd op nummer één bij hem. Dit werd ook snel duidelijk met Diabolical Pitch, te beginnen met het verhaal.

Het verhaal draait om een honkbalspeler die zijn pitching techniek kwijt is. Ja, meneer McAllister (nog een dosis cliché, anyone?) is een prof die opeens zijn vaardigheden kwijt is. Hij besluit hierom naar een pretpark te gaan, maar onderweg raakt hij betrokken bij een auto-ongeluk, waarna hij het bewustzijn verliest. Zodra hij weer bij zinnen is merkt hij dat hij zich in een duivelse versie van dit pretpark bevindt. Hier wordt hij ook begroet door een koe, die zijn techniek terug zou kunnen geven. Mits je de duivelse monsters in het pretpark verslaat. Diabolical Pitch zal voor originaliteit geen prijs winnen, maar toch wist ik mijzelf te betrappen op een stiekem lachje hier en daar.

Met ballen spelen

Goed, het verhaal is niet fantastisch, maar hoe zit het dan met de gameplay? De game speelt heel simpel, McAllister staat in het midden van een enorm duivels pretpark waar verschillende zombiemascottes op hem af komen kruipen. Aan jou de taak McAllister te helpen deze vijanden te doden. Dit doe je door honkballen naar ze te gooien, waarna jij weer punten krijgt gebaseerd op snelheid, kracht en type worp. Op het eerste gezicht lijkt de game dankzij al deze opties vrij uitgebreid voor een titel als deze, maar in de werkelijkheid wordt dit beperkt tot het simpelweg continu gooien van ballen.

Diabolical Pitch werk volledig met de Kinect-sensor, wat betekent dat je geen controller nodig zult hebben om de game te kunnen spelen. Het concept van de game verleent zich heerlijk voor een apparaat als Kinect, maar de hamvraag blijkt natuurlijk of het spel wel speelbaar genoeg is. Uit ervaring blijkt dat dergelijke games, zoals SEGA’s Rise of Nightmares, een logge besturing hebben, of dat de sensor een beweging helemaal niet registreert. Helaas is dit ook het geval met Diabolical Pitch; zo kwam ik regelmatig in een benauwde situatie waar ik snel moest reageren. Om je uit een dergelijk quick time event te helpen wordt er op het scherm afgebeeld wat je moet doen, maar vaak reageert de game niet op het uitvoeren van deze handeling.

Met de ballen van je vrienden spelen

Suda’s nieuwste creatie kent dus een aantal minpunten, maar nemen we de game voor wat het is, dan komen we een leuke titel tegen. Zo kent de game een aantal verwoestende gooi technieken, dat elk voor een explosie zorgt. Op deze manier kun je in één keer met een groep zombies afrekenen, monsters onder stroom zetten of iemand trakteren op een trap in het kruis. De leukste toevoeging is echter de co-op modus, waarin jij lokaal met een vriend het samen tegen de zombies kunt opnemen. Ook hier kun je speciale moves uitvoeren, maar deze keer zul je ze synchroon uit de mouw moeten schudden samen met je partner. Ook dit is de eerste paar keer leuk, maar uiteindelijk komt het idee niet verder dan continu ballen smijten naar de hordes ondoden.

Conclusie

Je kunt Diabolical Pitch op twee manieren bekijken; een volwaardige Kinect-titel of een kleinere arcade titel die gebruiktmaakt van Kinect. Neem je de game als de eerstgenoemde optie? Dan zul je flink teleurgesteld zijn na een speelsessie. Accepteer je echter dat dit geen AAA-game is? Dan krijg je een leuke game die je eventjes samen met iemand kunt spelen. De vreemde setting, het typische Suda-gevoel en de humor houden de game overeind, maar veel meer dan een hoop ballen gooien is het eigenlijk niet.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Maffe Kinect-game
  • Humor in een sadistisch jasje
  • Vreemde setting

Wat is NOT

  • Hoe lang blijft monsters doodgooien leuk?
  • Kinect-detectie laat het af en toe afweten
  • Vrijwel geen variatie

6

  1.   
    superdedupe's avatar

    Ik denk dat dit het type game is dat je voor de kinekt wil hebben. Simpel maar leuk en functioneel. Een ingewikkelde shooter spelen met kinekt lijkt me niet echt ideaal.