DiRT Showdown hands-on

Waar de Colin McRae: DiRT-titels uitblonken in het combineren van rallyracen met realisme, heeft Codemasters het met de nieuwste telg volledig anders aangepakt. In DiRT Showdown, een spin-off van de beroemde reeks, zijn deze kenmerken namelijk niet meer terug te vinden. In plaats daarvan zullen we te maken krijgen met een arcaderacer incluis ballen.

Scheuren

Racen met verfijning; een game waarbij elke milliseconde telt? Dat is DiRT Showdown dus absoluut niet. Scheuren zul je! Het is een kwestie van vol uit de bocht vliegen, je tegenstander tot schroot beuken en met vlammende turbo door de lucht razen. Deze racegame neemt zich niet al te serieus en dat is aan alles merkbaar. DiRT Showdown probeert een actievolle arcaderacer te bieden en trekt hiervoor alles uit de kast.

Je zult natuurlijk kunnen racen, maar echt normaal valt dit niet te noemen. Terwijl je je naar de finish begeeft zul je namelijk zeer vaak tegen je tegenstanders aanbeuken. Als je het goed doet, zorg je er zo bijvoorbeeld voor dat deze tegen een muurtje aanrijden om zo tijd te winnen. Turbo’s voor extra snelheid, of beukkracht, zullen ten volle worden gebruikt en obstakels zul je hiermee eenvoudig uit de weg gaan. Snelheid en chaos zit dan ook absoluut in de game.

Bij de gewone races blijkt dit feit bijzonder vermakelijk. Het door bruut geweld te gebruiken afschudden van je tegenspelers lijkt voor veel plezier te gaan zorgen en ook de paar banen die beschikbaar waren lijken dit te onderstrepen. Veel chaos en felle kleuren sieren de wegen en beloven dan ook veel goeds. Ook het trackdesign lijkt ons te gaan verrassen, want het festijn is compleet wanneer je bijna verplicht wordt tegen elkaar aan te knallen. Verscheidene banen proberen dit namelijk door regelmatig kruisingen te implementeren. Het lijkt er dan ook op dat het arcade racen een aardig niveau zal behalen.

Schroot

Minder interessant lijkt de rest van de game helaas te worden. DiRT Showdown kent namelijk naast het racen een aantal andere modi, die met name om krachtpatserij draaien. Zo is er de Destruction Derby, een arena waarin je elkaars auto helemaal kapot dient te rijden door keihard tegen ze aan te knallen. Door schade aan te richten verdien je punten en hoe zieker de botsing, hoe beter de score. Dit is de theorie, want in praktijk lijkt het allemaal niet zo logisch te gaan worden.

Het is namelijk niet duidelijk wanneer je precies punten ontvangt. Voor sommige spectaculaire botsingen krijg je namelijk slechts weinig punten, terwijl andere niet eens worden geregistreerd. Doordat de auto’s die al bijna het loodje hebben gelegd bovendien meer punten opleveren, komt het met name neer op het steeds achtervolgen van één slachtoffer. Doordat de auto’s daarnaast nèt niet strak genoeg bestuurd kunnen worden zul je ook vaak genoeg simpelweg langs een concurrent razen. Wellicht dat dit ineens wel een heel negatief beeld schetst, maar het is dan ook slechts gebaseerd op een zeer minimale previewversie. Veel opties en mogelijkheden zaten hier dan ook niet in.

Voorlopige conclusie

Van DiRT Showdown zul je allerminst een Colin McRae-titel moeten verwachten, maar dat betekent niet dat het spel geen vermaak zal kunnen bieden. Dat probeert het namelijk absoluut te bereiken. Chaos is hierbij het sleutelwoord en met name in de races lijkt dit goed tot uiting te komen. Betreffende de Destruction Derby is het enthousiasme helaas iets minder groot.

  1.   
    Svenis's avatar

    Ik heb er veel goesting in.
    zeker in de derby races. Doet me terug denken aan Race Driver grid