Sniper: Ghost Warrior 2

Snipers, de stiekeme elite klasse onder de militairen. Ze nemen vaak een groot risico mee met elk schot dat ze lossen; één fout en je bent de sjaak. Ook moeten zij zo stil mogelijk zoveel mogelijk getrainde vijanden neerhalen. Het is levensgevaarlijk en spannend werk, iets wat City Interactive met Sniper: Ghost Warrior 2 wilt laten zien. Jaimy en ik waren uitgenodigd voor een perstripje naar Amsterdam om deze game eens nader te bekijken.

Sniper Crysis?

Sniper: Ghost Warrior 2 werd vol trots aan ons getoond. Jij bent gevangen genomen door een Rus – het zal weer eens niet zo zijn – en aan jou de taak om te ontsnappen en de gevaarlijke mannen een nieuw gat te geven, het liefst in hun hoofd. Na een spectaculaire ontsnapping werd ons een level vertoond waar het gebruik van de CryEngine 3 eens flink naar voren kwam. De lichteffecten, de textures, alles ademde Crysis. Sterker nog, wij kregen beide het gevoel dat we naar een Crysis-game zonder de Nanosuit aan het kijken waren. Op zich geen punt, want de CryEngine 3 is een uitstekende engine.

Zoals de titel al weggeeft, de game draait om het snipen. Je krijgt dan ook een joekel van een geweer in je handen gedrukt om je vijanden mee te doden. Hierbij werd verteld dat je als speler rekening zult moeten houden met de stand van de wind, afstand en zelfs het weer. Realisme staat dus duidelijk voorop bij de prioriteiten van de gameplay, maar vreemd genoeg zagen we dit niet terug in de game zelf. De producer van de game beweerde zelfs dat je mensen uit elkaar zou kunnen schieten. Denk aan het verwijderen van een arm of been, maar ook dit kwam niet in de demo terug. Jaimy en ik waren sceptisch, maar besloten verder te kijken.

Kaliber

Na de persdemo werden wij verwezen naar een lokale schietvereniging, Kaliber. Eenmaal aangekomen werden wij hartelijk begroet door een lookalike van Vin Diesel en richting de schietbaan gewezen. De persdag bestond immers niet alleen uit het bekijken van de nieuwe Sniper-game, neen! Hier mochten wij schieten met een handgeweer en een Magnum-revolver. De foto’s hiervan kun je rechts van dit artikel bekijken. Voor de liefhebbers: iedereen die nog nooit geschoten heeft, zal waarschijnlijk een beetje zenuwachtig zijn voordat hij of zij de eerste keer de trekker overhaalt. Je verwacht dat er een flinke terugslag zal zijn, maar dit viel reuze mee. Ook het afvuren van een Magnum-revolver viel mee, maar toch gaven beide geweren je een machtig gevoel. Jaimy besloot zich even van zijn beste kant te laten zien en schoot recht door de roos met zijn Magnum. Prachtig! En maar volhouden dat dit zijn eerste keer was. Zowel Jaimy en ik waren erg te spreken over dit uitje en zullen het zeker nog een keer gaan doen.

Ja of nee?

Uiteindelijk mochten we aan de slag met de game zelf. Na het zien van de demo was ik erg benieuwd naar de titel, dus het spelen van een exclusief level voelde goed aan. Alle mooie momenten die we tijdens de presentatie gezien hebben kwamen weer terug in deze speelbare variant van de game. De geniale killcams die de kogel tot zijn bestemming in slow motion volgen en de mooie uitstraling van de titel.

Helaas kwamen ook de minpunten dik naar boven; vijanden die als ragdolls omvallen en het keer op keer dezelfde stem aanhoren bij verschillende personages. Maar waar je zou denken dat je in een game als deze na zou moeten denken en een tactiek moet ontwikkelen werden wij flink teleurgesteld. In Sniper: Ghost Warrior 2 loopt er constant een spotter met je mee, iemand die jou helpt tijdens je missies. Het punt is echter dat hij net iets te goed meehelpt, want hij vertelt je telkens precies wat je moet doen en wanneer, waardoor falen een flinke prestatie wordt.

Voorlopige conclusie

Sniper: Ghost Warrior 2 doet veel goed en fout. Aan de ene kant heb je een game die op de CryEngine 3 draait, fantastische killcams heeft en het snipergevoel goed weten over te brengen op de speler, maar aan de andere kant heb je een game die op veel vlakken steekjes laat vallen, zoals de duidelijk zichtbare technische foutjes en de vreemde bewegingen die vijanden maken. Het weet je net niet in de ervaring te houden, waardoor het spel bijna niet meer serieus aanvoelt.

De killcams zijn echter altijd een genot om te bekijken, maar zowel Jaimy als ik vroegen ons af of deze gimmick de game lang leuk zal blijven houden. De ontwikkelaar heeft nog een hoop te doen om van deze ietwat onstabiele game een leuke te maken. Het eerste deel is niet al te best ontvangen en er zal dus hard gewerkt moeten worden om Sniper: Ghost Warrior 2 een stuk beter over te laten komen. En al helemaal als deze zijn directe concurrent, Sniper Elite V2 wil wegblazen. Toch ben ik zeker benieuwd, want de game toont veel potentie en leuke gameplay momenten.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Ik denk dat dit een grote Nee word, mede dankzij het feit dat de missies (zover ik zie) behoorlijk linear zijn en alles toch wel scripted is.

    Ik vraag mij af, als je “gespot” word, is dan ook direct de hele basis om full alert of is het dan gewoon “mission failed”?

  2.   
    huntedjohan's avatar

    welke gaat er beter worden. sniper elite V2 of ghost warrior?

  3.   
    See4urSelf's avatar

    huntedjohan schreef, "welke gaat er beter worden. sniper elite V2 of ghost warrior?
    "

    Ik durf nog niets te zeggen Johan. Maar ik zet mijn geld op Sniper Elite V2.

  4.   
    huntedjohan's avatar

    See4urSelf schreef, "

    ”huntedjohan” schreef, "welke gaat er beter worden. sniper elite V2 of ghost warrior?
    "

    Ik durf nog niets te zeggen Johan. Maar ik zet mijn geld op Sniper Elite V2. "

    hehe, ik heb mn geld ook al besteed aan sniper elite v2 😛 hopen dat t goeie keuze geworden is.

  5.   
    Codename_black's avatar

    Deze game lijkt weer op de achtergrond en onderin de budgetbak te verdwijnen.
    Ik heb geen vertrouwen na het zien van wat gameplay en lezen van deze preview dat deze game veel beter gaat worden dan Sniper elite v2.

  6.   
    barto89's avatar

    wow bewegingen zijn lelijkkkk

  7.   
    iveL's avatar

    Erg dapper om er mee door te gaan… maar dit gaat hem niet worden ben ik bang.

  8.   
    squidgyboy's avatar

    ik wacht wel tot hij in de baggerbak ligt… 8)