The Secret World hands-on

Mijn vorige kennismaking met The Secret World was niet de meest overtuigende. De ontwikkelaars wisten niet duidelijk uit te leggen waar de game nou precies om draait en daarnaast was de game absoluut niet aantrekkelijk op het grafische vlak. Afgelopen donderdag mocht ik voor het eerst echt aan de slag met de game en hoewel de game er grafisch veel beter uit ziet, is het onderliggende doel van het spel nog steeds niet duidelijk.

De Bogeyman

Ga er maar aan staan. Een MMORPG ontwikkelen in een tijd van World of Warcraft, Guild Wars en Star Wars: The Old Republic? Dan mag je wel met een extreem originele setting komen. Op dat vlak heeft Funcom zijn werk alvast goed gedaan, want The Secret World speelt zich af in de tijd waarin we nu leven. Nu is dat gegeven nieuw in de wereld van MMO’s, maar ook het feit dat alle mythes en legendes die wij in onze popcultuur kennen, komen tot leven in de game. Zo mochten wij het in de speelsessie opnemen tegen The Bogeyman, die een pretpark heeft overgenomen met angstige wezens als zijn leger. Deze Bogeyman is natuurlijk een fictief figuur waar Amerikaanse kinderen meestal mee bang worden gemaakt, maar in The Secret World komt hij daadwerkelijk tot leven.

Aan jou om hem te verslaan en dat doe je in één van drie facties, de Illuminati uit New York, de Dragon uit Seoul of de Templars uit Londen. Wat de belangen zijn van de drie facties, is mij volledig onduidelijk, maar wel is duidelijk dat jij iemand onder de knoppen krijgt met speciale krachten, die natuurlijk hard nodig zijn. Zo ook in het pretpark, waar een volledig gesproken en redelijk lange monoloog ons het achtergrondverhaal vertelt, uit de mond van de zoon van de reeds overleden eigenaar van het pretpark. Ontwikkelaar Funcom wil diepgang in het verhaal brengen en dat kan ik alleen maar toejuichen, want het is voor het eerst dat ik een duidelijke setting te horen kreeg voor een spelgedeelte. De in-game cutscene laat zien dat de game er erg verzorgd is en er aantrekkelijk uitziet, iets dat ook de laatste maanden ten goede is veranderd.

Bekende koek in nieuw sausje

De gameplay zelf is bekend terrein voor MMO-spelers, met een bar aan de onderkant van het scherm waar verschillende krachten te selecteren zijn. Omdat The Secret World een hedendaagse MMO betreft, krijg je voor het eerst de mogelijkheid om hedendaagse wapens als shotguns, pistolen en machinegeweren onder de knoppen te plaatsen. Andere speelrichtingen zijn te vinden in handwapens als zwaarden en magische krachten, die ook in de game te vinden zijn. Overigens kies je geen echte klasse, maar kun je willekeurig in het spel kiezen om punten toe te wijzen aan verschillende wapens en krachten. Dit maakt de game absoluut afwisselender (je kunt het namelijk veranderen wanneer je wilt), maar het gevaar is wel dat je minder binding en ervaring krijgt met je karakter. Aan de andere kant is het wel makkelijker voor groepen om een mooie balans te vinden tussen verschillende spelers.

Het pretpark level liet ons verschillende gevechten zien, waarbij de omgeving van groot belang is. Zo mochten wij een gevecht beleven onder de wieken van een draaimolen, waarbij het de bedoeling was om tegenstanders te lokken op het moment dat de draaimolen heel hard ging draaien. Een ander gedeelte liet ons de botsautootjes ervaren, die een eigen leven zijn gaan leiden. Het verslaan van monsters met overal boze botsauto’s is niet erg eenvoudig. Het gebruik van omgevingen brengt uiteraard afwisseling, al is de rest van de combat wel weer bekend terrein voor de fervente MMO-spelers.

The Secret War

Op dit moment is het al mogelijk om je aan te melden voor The Secret World en te kiezen tussen één van de drie facties. Om de strijd tussen de drie partijen een gezicht te geven, heeft Funcom The Secret War geïntroduceerd, een browserspel dat zal lopen tot de release op 19 juni aanstaande. Door vrienden uit te nodigen in de game kun jij jouw factie groter maken en dat is te volgen op een grote landkaart. Erg leuk bedacht door de fans, al was het leuker als duidelijker naar buiten werd gebracht wat precies zo tof is aan elke factie.

Voorlopige conclusie

The Secret World brengt de hedendaagse setting richting het MMO-genre en voegt daar een originele setting aan toe waarin al onze mythes en legendes tot leven komen. Hoe leuk deze setting ook is, het doel van de verschillende facties in dit verhaal en informatie over de sociale aspecten van de game ontbreken voor mij nog. Het is niet eenvoudig om een MMO te lanceren in deze drukke markt en de originaliteit in de setting is toe te juichen, maar de ontwikkelaar heeft mij nog niet echt weten te binden aan het spel. Dat kan gelukkig nog tot 19 juni, als de game in de winkelschappen verschijnt.

  1.   
    Zeeha's avatar

    vet :)! goed geschreven!

  2.   
    Glennus's avatar

    Een MMO waar mijn naam op staat. <3