SimCity

Het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat Maxis met een echte SimCity op de markt kwam. Natuurlijk is het grote succes van The Sims en de latere ontwikkeling van Spore daar debet aan, maar voor de echte hardcore fans was het lang wachten op een vervolg van het eerste echte succes van de studio. SimCity is nu terug en hoewel het uiterlijk van de game speelser oogt dan zijn voorgangers, is de basis minstens net zo diep en grafisch veel aantrekkelijker.

Ooit, heel lang geleden…

Ooit in vroeger dagen verscheen de allereerste SimCity en jawel, ik heb inmiddels een leeftijd bereikt dat ik dit eerste deel uit 1989 gespeeld heb. Niet dat ik er iets van bakte, want in die tijd was ik te jong om de diepgang van het spel te begrijpen. Ik vond het alleen leuk als mijn stadje vernietigd werd door een orkaan of Godzilla. SimCity 2000 heb ik wel met liefde gespeeld en het is het macro-perspectief, dat de franchise zo goed maakt. Micromanagen is er bijna niet bij, want hele steden moeten met jou als burgemeester floreren en groeien. Dit is ook het geval met de nieuwe SimCity, al is de schaal van het spel verder in te zoomen, waardoor je per wijk een goede economie kunt opbouwen.

Dit alles ziet er overigens schitterend uit en overal is activiteit. Wat er precies moet gebeuren wordt geregeld door de Glassbox engine, een systeem waar Maxis zeer trots op is. Met Glassbox wordt precies berekend wat er binnenkomt en deze verdeelt dat binnen de stad. Als je een nieuwe woonwijk bouwt, zie je letterlijk de aannemer en zijn werkers een huis bouwen, waarna nieuwe bewoners met verhuiswagens aankomen om hun dozen naar het nieuwe huis te sjouwen. Maar zelfs de verhuiswagen kan zorgen voor een letterlijke file als het huis aan een éénbaansweg ligt. Pas als de nieuwe bewoners zijn gesetteld zal de file oplossen.

Diep en zeer secuur

Het is een klein voorbeeld van het geweldige detail dat de game biedt. Dit is ook het geval bij verbruik van stroom of water. Via Data Layers is precies te zien hoeveel stroom door de wijk stroomt. Zie je grote balletjes dan heb je voldoende stroom en dan kun je het overschot verkopen. Zijn de balletjes heel klein dan kan het gebeuren dat een deel van de wijk geen stroom heeft. Gelukkig hoef je in de nieuwe SimCity geen nieuwe energiecentrale te bouwen, want veel gebouwen zijn gewoon handmatig uit te breiden. Een nieuwe pijp voor verwerking van meer kolen is een simpele oplossing voor stroomtekorten, maar let wel, ook vervuiling zal hierdoor stijgen en de keuze voor windmolens is duurder, maar inwoners leven wel in een schonere omgeving.

Criminaliteit, industrie, winkels, huizen, infrastructuur, veiligheid, educatie, water, stroom, handel, alles krijgt een diepgang mee waarmee je uren zoet zal zijn. Overschotten kunnen op elk vlak verkocht worden en dat maakt het lonend om bijvoorbeeld teveel water te genereren voor je stad. Ook winkels zijn op individueel niveau te bekijken en daarbij ziet alles er extreem schattig en gezellig uit. Tenminste, zolang je bevolking blij is en niet begint te protesteren voor je gemeentehuis.

Echte buren

SimCity is vanaf het begin ontwikkeld voor multiplayer, waarbij alle omringende steden ook gemanaged zullen worden door echte spelers. Dit maakt de economie des te belangrijker, want hoewel we op dit moment nog geen treinen en vliegtuigen hebben gezien, lijkt het logisch dat je routes kunt maken naar buursteden. En wat dacht je van bewoners die verhuizen naar een andere stad, omdat je het niet goed doet als burgemeester. Hoe vervelend is het dan dat ze verhuizen naar een stad van een andere speler. Het maakt het drijven van handel en de wens om de beste stad te zijn veel groter.

Voorlopige conclusie

SimCity zal pas in 2013 verschijnen, maar het stadsgedeelte dat wij te zien kregen voelde al erg af. Het ziet er allemaal ontzettend gezellig, diep en speelvriendelijk uit en dat we iets meer kunnen micromanagen is iets wat ik als fanatieke Anno-speler kan toejuichen. Het is ook duidelijk dat de game ondanks de casual uitstraling (bijvoorbeeld bij het logo) absoluut geen versimpelde versie van de oudere games zal worden. Dit is voor mij dan ook het belangrijkste nieuws van deze eerste kennismaking met de game. Want als er een nieuwe SimCity komt, dan wil ik zweten, ploeteren, keihard werken en alles doen om de beste stad op aarde te creëren. Dat gevoel had ik namelijk tien jaar geleden ook en dat gevoel was heerlijk.

  1.   
    Zeeha's avatar

    Ik kijk uit naar deze game!

  2.   
    squidgyboy's avatar

    kan niet wachten op deze game…. 8)

  3.   
    Denniscan's avatar

    verdwijnt dan eigenlijk de de waterpijpen en de electrice tijd kabels in de nieuwe sim city.
    als dat zo is wel jammer

  4.   
    Petor's avatar

    Denniscan schreef, "verdwijnt dan eigenlijk de de waterpijpen en de electrice tijd kabels in de nieuwe sim city.
    als dat zo is wel jammer "

    Nee, dat verdwijnt zeker niet! De hoeveelheden worden juist beter berekend zodat je overschotten kunt verkopen.