GN Achtergrond: Wat we tot nu toe over Dishonored weten

Gisteren verscheen de Debut Trailer van Dishonored. Een nieuwe titel waar Bethesda grootst op in gaat zetten. Vorig jaar kreeg ik op de Gamescom al een glimp van de game te zien en door de nieuwe trailer weten we gelukkig weer wat meer. Binnenkort ga ik de game ook zelf spelen en daarom is het hoog tijd om alles wat tot nu toe over Dishonored weten eens op een rijtje te zetten.

Een gek geheel

Dishonored speelt zich af in een vreemde wereld. Een wereld die het verleden, het heden, de toekomst en het mysterieuze samenvoegt om tot één realistisch maar toch gek geheel te komen. De omgeving lijkt rechtstreeks uit de 17de eeuw te komen. Het doet denken aan illustraties uit mijn oude geschiedenisboeken, ik herken de stijl van een oud Frans havenstadje en de gebouwen van een vroeger Londen. Er zijn echter ook invloeden van futuristische technologieën te vinden. Tesla coils op de straat, kleine vliegende robots, soldaten met vlammenwerpers op futuristische stelten. Het is een gek geheel, maar toch ook geloofwaardig. Neem bijvoorbeeld de auto’s die door de straten rijden. In de 17de eeuw waren er tocht echt geen auto’s en zeker niet van groot gepantserd staal. De auto’s hebben een ouderwetse look, maar ook invloeden van deze tijd. Ze lijken prima in de omgeving te passen en een wekken soort herkenbaarheid op waar je toch je vraagtekens bij hebt.

Een soldaat met vragen

In de wat gekke omgeving speel je als Corvo. Ooit was hij een soldaat van de keizerin. Geen onbekende soldaat zelfs, want hij wordt als een soort legende gezien. Helaas niet alleen in positieve zin, want Corvo is verdacht van het vermoorden van zijn vroegere bazin. Hij weet wel anders. De moord is gepleegd door Lord Regent die het opzettelijk laat lijken of het verschrikkelijke voorval door Corvo is georganiseerd. Corvo komt in de gevangenis terecht wachtend op zijn doodvonnis, maar een mysterieus figuur helpt hem hieruit en geeft hem speciale krachten om wraak te nemen. Corvo heeft veel vragen. Hoe kan ik bewijzen dat ik niet schuldig ben, wil ik misschien alleen wraak, wie was die mysterieuze figuur, waarom is de keizerin vermoord? Dishonored lijkt genoeg verhaal te bieden om een mooie game mee te vullen.

Doordat Corvo lange tijd soldaat is geweest, weet hij goed hoe het er in gevechten aan toe gaat. Hij is een goede zwaardvechter, een ware scherpschutter, een geruisloze infiltrant en sinds de ontmoeting in de gevangenis ook drager van superkrachten. Het is aan jou hoe je als speler je doelen behaalt. Ga je met brute kracht op pad om iedere vorm van verzet de mond te snoeren of ga je te werk als een sluipmoordenaar die zijn informatie op slinkse wijze vergaard? Misschien kies je wel een middenweg? Zo kun je onder andere vijanden van achter besluipen en hun keel doorsnijden, met futuristische wapens schieten en hard in de rondte zwaaien met een groot zwaard. Het wordt echt nog vetter als je deze wapens met je superkrachten gaat combineren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de tijd stil te zetten en rustig enkele kogels klaar te zetten die bij het starten van de tijd een groep vijanden neerhalen. Of gebruik de teleporteerkracht om snel te ontsnappen. Het is zelfs mogelijk om in het lichaam van een dier te kruipen. Als rat een gesprek afluisteren behoort dus ook tot de mogelijkheden. Er lijken genoeg manieren te zijn om de doelen te behalen en het gene wat ik heb genoemd is vast nog lang niet alles.

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes

Zoals je leest laat de game aan jou hoe je wilt spelen en ook de missies zijn hier op gebouwd. Zelf noemt ontwikkelaar Arkane Studios Dishonored geen open wereld game, maar een open missie game. Vrij door de wereld heen banjeren zoals in Skyrim is er niet bij, maar binnen de missies mag je zelf weten wat je doet. Er zijn veel keuzes die gemaakt moeten worden en veel mogelijkheden om deze keuzes weer uit te voeren. Ook keuzes als het doden of alleen uitschakelen van vijanden speelt een rol en alles wat jij doet heeft weer invloed op de wereld. Iets wat jij hebt besloten kan daarom het verhaal verschillende wendingen geven. Het zal je dan ook niet verbazen dat het spel verschillende eindes zal hebben. Helaas zijn verdere details hierover nog niet bekend, maar Dishonored klinkt in ieder geval als een game die je vaker dan één keer gaat spelen.

Niet nieuw, maar toch intrigerend

Een game waar keuzes in gemaakt moeten worden is natuurlijk niet nieuw. Ook een game waarin je zelf kunt beslissen hoe je vecht is niet nieuw. Maar Dishonored geeft overal het gevoel het toch net anders te doen. De wereld heeft iets speciaals, het verhaal is geen uitgemolken koe, de gevechten lijken verfrissend te worden en zeker na het zien van de trailer wil ik meer weten. Vooral het verhaal en de wereld intrigeren me en als ik dan ook nog eens hoor dat het geheel geen lineaire beleving zal worden let ik helemaal op. Alles duidt er op dat Dishonored een game is die we in de gaten moeten houden en dat ga ik dan ook zeker doen. Sterker nog, binnenkort ga ik met Bethesda op pad om zelf met Dishonored aan de slag te gaan. Hou de site dus in de gaten voor een hands-on preview komende week!

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Bethesda Softworks games werken meestal als volgend:

  2. Het is de fantasie van het verleden, over de toekomst – Maar dan met een slecht einde(Fallout).
  3. Het is de fantasie van verleden, over het verleden (The Elder Scrolls).

    Met Dishonored zie ik wat anders namelijk:

  4. Het is de fantasie van het verleden, over de toekomst – Maar dan met een goed einde.

    Goed op de manier van: De mensheid bestaat nog.

Reageer
  •   
    Glennus's avatar

    Wat ziet dit er goed uit zeg… Damn.

    BioShock + Half-Life + V for Vendetta = Dishonored? Kom maar op!

  •   
    Danielle.k's avatar

    De trailer laat enorm veel sfeer zien en dat spreekt me al enorm aan, het spel zelf zal denk ik erg gaaf worden.

  •   
    Hitman047's avatar

    Arkane Studio’s heeft al een aantal prima titels op haar naam staan, en een paar grote namen in dienst. Ik heb ook het volste vertrouwen in deze titel. De trailer zag er ook gruwelijk uit. CGI weliswaar, maar toch…

    Een beetje van Thief, Assassins Creed, Half-Life en Singularity door elkaar. Dat zijn toch niet de minste titels. 😉

    Staat de game eigenlijk nog steeds voor dit jaar in de planning?

  •   
    Petor's avatar

    De game moet inderdaad ergens dit jaar verschijnen. Vet he?! 🙂

  •   
    Hitman047's avatar

    Zeker! Nog een game om naar uit te kijken. 8)

  •   
    Overload14's avatar

    Lijkt me wel veelbelovend 🙂

  •   
    cookymonster's avatar

    Bethesda is goed bezig, hopelijk word dishonored zo goed als ik denk dat hij gaat worden 😉

  •   
    Tadao's avatar

    Het lijkt me een steam/cyberpunk idee? Lijkt mij wel nice.
    Ze hebben al iets voor de apocalypse fans, de fantasy fans, nu nog iets voor steampunk

  •   
    Flapjack's avatar

    het woord dat we allemaal voor deze game zoeken… bestaat niet!! ik heb er geen woorden voor… ja, er zit wel een beetje steampunk in verwerkt (naar mijn mening)
    alleen de screenshots laten dan wel weer een beetje cartoony graphics zien… miss komt dat door de early stage??
    want dit doet me beetje denken aan bioshock alleen dan zonder water en big daddys enzo

  •   
    Carcass's avatar

    De trailer ziet er wel machtig vet uit..

    Jammer alleen van die superkrachten. Heeft zon game niet echt nodig lijkt me.

  •   
    nunen007's avatar

    Lijkt mij een gaaf spel! zeker omdat je zelf kan hoe je de missie doet. Doe je het sluipend of ga je met een geweer als een gek iedereen dood schieten.

  •   
    Steen's avatar

    Ik zit nu opeens te denken, die krachten. Geeft me wel een beetje het gevoel van de eerste Bioshock 😆