Gamersnet.nl

A Game of Thrones

Voor mij is Game of Thrones iets heel bijzonders. Ik heb namelijk het eerste seizoen van de serie nog niet gezien, maar ben inmiddels wel bezig met A Clash of Kings, het tweede boek (die seizoen 2 van de serie volgt), en ik vind het meesterlijk! Het moet voor ontwikkelaar Cyanide ook maar een rare bedoening zijn geweest. Toen zij de rechten van de game verkregen, was er namelijk nog helemaal geen sprake van een HBO-serie. Cyanide en uitgever Focus richtten zich in het begin van de ontwikkeling van het spel namelijk slechts op het niche publiek dat fan is van de boeken. De komst van de serie heeft ervoor gezorgd dat het potentiële publiek voor de game ineens veel groter is geworden. Tel daarbij op dat Focus tien maanden geleden een deal heeft gesloten met HBO om de stemacteurs, muziek, banieren en natuurlijk de troon uit de serie in de game te verwerken en de game kan wel eens iets minder niche zijn dan ze eerst hadden gedacht.

Mors en Alester

Trouw aan het boek en de serie, dat is het sleutelwoord van het spel van A Game of Thrones, waarbij je, net als in de boeken, meerdere mensen volgt en je het verhaal vanuit verscheidene perspectieven beleeft. Twee verschillende personages zijn hiervoor bedacht, waarbij gezegd moet worden dat schrijver George Martin een dikke vinger in de pap heeft als het gaat om het verhaal. De eerste persoon die je volgt is Mors, een Ranger uit de Night Watch, een organisatie die de muur, die het gehele noorden van het land beslaat, moet beschermen tegen de gevaren daarachter. Dat bracht een grafische verrassing met zich mee! Want met een ontwikkelteam van ongeveer vijftig man waren die verwachtingen niet hoog. Toch ziet de game er ongelooflijk sfeervol uit. Het koude noorden (winter is coming!) is gehuld in een lugubere mist en de gebouwen en torens rond de muur zien er simpelweg goed uit.

De tweede speelbare persoon is Alester, die een erfgenaam is van één van de huizen uit de franchise. Zijn verhaal begint niet in het hoge noorden, maar in een stedelijke setting. Ook zijn statistieken zijn volledig anders en focussen zich meer op stealth. Hoe beide heren later in de game samen zullen komen is mij natuurlijk niet bekend, maar als ze elkaar eenmaal ontmoeten heeft dat ook leuke gevolgen voor de dialogen die de game rijk is. Jij als speler mag namelijk kiezen wie er antwoord geeft op een vraag, waarbij ook de karakteristieke eigenschappen van Alester en Mors ongetwijfeld een rol zullen spelen. Sowieso is het dialoogsysteem best uitgebreid. Je kiest namelijk uit wat Mors en Alester denken en vervolgens spreken zij dat in goede spreektaal, en passend bij die gedachte, uit. Het lijkt een beetje op het dialoogsysteem uit Mass Effect, al is de kwaliteit bij laatstgenoemde wel een stuk hoger.

Aanpassen

A Game of Thrones is een heel diepe RPG, waarbij je beide karakters tot in de diepste details kunt aanpassen. Allereerst valt er te kiezen uit een combat style en in het geval van Mors dient een keuze gemaakt te worden tussen zwaard en schild (tank), dubbele wapens (snelheid) en één heel groot wapen (sterk). Vervolgens zijn er Stance Points toe te wijzen in een uitgebreide skill tree, er zijn skills toe te wijzen, die vooral invloed hebben op wapens en bepantsering, en dan zijn er ook nog traits toe te wijzen, waarbij je bij elk positief punt ook een negatief punt dient toe te wijzen, om de balans goed te houden. Diepere statistieken heb ik zelden eerder gezien.

Dat geldt overigens ook voor de combat, die je altijd met een tweede computergestuurde karakter zult uitvoeren. Deze gastkarakters zullen door het gehele spel variëren, want sommige zullen in dienst van het verhaal sterven of verder gaan met hun eigen leven. Wel zullen Mort en Alester uiteindelijk samenkomen en dan dien je beide hoofdpersonages volledig te besturen in gevechten, die zich overigens het beste laat vergelijken met het vechtsysteem uit het legendarische Star Wars: Knights of the Old Republic. Gevechten kunnen op elk willekeurige moment te pauzeren zijn, waarna je een rij van drie opdrachten kunt meegeven aan je personage. Deze zijn overigens ook altijd te wijzigen, iets dat ook nodig is, want sommige aanvallen van je tegenstander zijn het best te pareren met bepaalde aanvallen van jezelf. Ook hier is diepte te vinden en button bashen is er absoluut niet bij.

Verre van perfect

Toch is wel te zien dat Game of Thrones door een relatief klein team gemaakt wordt, want hoe mooi de omgevingen zijn, hoe knullig zijn sommige animaties. Een animatie voor de impact van een wapen is bijvoorbeeld niet te vinden, waardoor zwaarden knullig door tegenstanders gaan zonder dat deze daarop reageren. Het toevoegen van de stemacteurs uit de serie is geweldig, maar de lip syncing is daarbij niet fraai. Dat is jammer, want uit alles is duidelijk dat de game met veel liefde wordt gemaakt. Wij zijn met games als Dragon Age echter zo verwend, dat het erg opvalt als een ontwikkelteam wat beperkter is in diens capaciteit.

Voorlopige conclusie

Verwende gamers als wij zullen moeite hebben met de beperkingen die de game nu nog heeft, maar de liefde voor de franchise is te proeven als je kijkt naar de aandacht voor het verhaal en de zeer sfeervolle en grafisch mooie omgevingen. Fans van A Game of Thrones gaan daarom ook absoluut genieten van dit spel, want de game is diep, zeer trouw aan de franchise en geschreven met medewerking van George R. R. Martin. Ook ik ben zo’n fan en mijn gunfactor richting de studio is dan ook groot. De game moet rond mei verschijnen voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de PC en dat de releasedatum nog steeds niet vast staat zou kunnen betekenen dat Cyanide nog hard gaat poetsen. Dat valt op zich alleen maar aan te moedigen, daar een goede basis al aanwezig is.