Het was dit weekend weer zover. Hoewel het buiten heerlijk weer was zat ik achter mijn PC om te bètatesten. De één vindt dit zonde, de ander een voorrecht. Voor mij was het in ieder geval een droom die uitkwam, want ik mocht weer met mijn favoriete MMO aan de slag. De MMO waar ik al jaren naar uitkijk, de MMO waarvan ik het een eer vind om te mogen helpen met testen. Ik heb het natuurlijk over Guild Wars 2!
Een maand geleden kreeg ik ook al de kans om mee te doen met de bèta van Guild Wars 2, zelfs als één van de eerste gamers in Nederland. Wat een eer! In de preview die ik over deze bèta maakte schreef ik vooral over de vernieuwingen die de game te bieden heeft. Deze keer ga ik wat dieper de details in. Wat viel mij naast de grote lijnen op, welke kekke features ben ik dit keer tegengekomen en wat kan er nog beter? Vergeet dus vooral niet mijn vorige preview goed te lezen. Ik ging van start met een nieuw karakter. Dit keer een Human Ranger. Ik maakte in drie dagen weer een heel nieuw persoonlijke verhaal mee, kreeg een ander stuk van de wereld te zien en kon aan de slag met een geheel nieuwe gameplay-stijl. Het was echt een heel andere beleving dan vorige keer.
Een geheimzinnige wereld
Toch is een weekend in de wereld van Guild Wars 2 rondwandelen lang niet genoeg om alles te zien. Ik heb nu in totaal zo’n 10% tot 15% van de wereld kunnen bewandelen en zelfs in dit deel heb ik echt nog niet alles kunnen meemaken. Door de dynamische evenementen verandert de wereld constant en kom je keer op keer andere opdrachten en gevechten tegen, maar er is meer. De wereld van Guild Wars 2 zit namelijk vol met geheimen. Er zijn puzzels, uitdagenede spring- en overlevingsparcours en nog veel meer verborgen geheimen. Zo vond ik diep op de bodem van een meer opeens een skill point en kwam ik nietsvermoedend in een grot een moeilijke springpuzzel tegen. Deze puzzel duurde zeker een uur om op te lossen en ArenaNet heeft aangegeven dat er zeker meer dan 70 van dit soort grote uitdagingen in de game zullen zitten.
Het toppunt van de verborgen geheimen kwam ik tegen na het voltooien van een reeks evenementen. In een gebied vol lava verscheen opeens een kleine portal. Met een team gingen we hier in en kwamen we in een geheel nieuwe omgeving een lang puzzellevel tegen dat zo in een Zelda-game had kunnen zitten. Helaas heb ik moeten beloven hier niet te veel over te schrijven. Aan de ene kant omdat het level nog niet helemaal af was en aan de andere komt omdat ik de oplossing niet wil verklappen. Ik kan in ieder geval zeggen dat we zeker zo twee uur verder waren voordat we de oplossing gevonden hadden. De uiteindelijke beloning, een mooi wapen dat nu in mijn collectie sprankelt, was leuk, maar de beleving om in een MMO met een team een puzzel uit te vogelen was nog veel meer waard.
Voor iedereen te doen
Aan het eind van de zojuist genoemde puzzel lag geen extreem sterk wapen of een stuk armor en ook in dungeons of missies zal dit niet het geval zijn. Natuurlijk krijg je een beloning, zelfs in verschillende vormen. Geld, karma, items en meer. Maar het bieden van een extreem sterk stuk loot gaat tegen de filosofie van Guild Wars 2 in. Waar in veel andere MMO’s verschillen tussen je uitrustingen exorbitant kunnen zijn pakt ArenaNet het anders aan. Een beloning voor iets moeilijks doen is er zeker. Een item dat er erg mooi uit ziet en toffe stats heeft, maar niet iets waarvan de stats vele malen beter zijn dan normale items. Ook als een gewone speler kun je een goede uitrusting hebben.
Erg belangrijk, want jouw uitrusting kun je ook in de Player vs. Player-modus gebruiken en daar een eextreem voordeel hebben is simpelweg niet eerlijk en niet goed voor de balans. Moeilijke uitdagingen zijn er trouwens zat. Zo was de dungeon die in de bèta speelbaar in explorable modus (dus niet de normale verhalende variant) met level 35 karakters geen makkelijke klus om te voltooien. Sterker nog: samen met enkele medewerkers van ArenaNet is het ons niet gelukt. Ook met een hoog level karakter iets spelen dat voor een laag level gemaakt is, bijvoorbeeld tijdens het spelen met een vriend die net begonnen is, kan een uitdaging zijn. Spelers worden namelijk automatisch teruggezet naar het level waar de content voor bedoeld is. Zo kun je nooit met twee vingers in je neus door een gebied struinen.
Kop onderwater
Een ander punt waar ik mij afgelopen weekend over verbaasd heb is de mogelijkheid om onderwater op pad te gaan. Zo’n 10% tot 20% van de begaanbare wereld speelt zich onderwater af. Kleine meertjes kunnen wat leuks bevatten, aan de kust kan gezwommen worden en er zal een heel groot waterlevel in de game aanwezig zijn. Eenmaal onderwater is alles anders. Je kunt in drie dimensies bewegen, je krijgt een ander wapen met andere skills, je hebt een hele nieuwe omgeving en je komt spannende nieuwe vijanden tegen. Het vechten in een natte omgeving is eerst even wennen, maar als je er eenmaal handig in bent is het echt iets unieks. Zeker met vette skills als piranha’s commanderen en water om een vijand heen laten koken is het een welkome verandering van tactiek en omgeving. Voor mijn Ranger kon ik zelfs een haai als compagnon vangen en wees eerlijk… dat is gewoon VET!
Nog niet perfect
Tijdens het spelen van de bèta werd het mij wel duidelijk dat Guild Wars 2 echt nog niet af is. ArenaNet is nog met veel aspecten aan het spelen en op verschillende punten op zoek naar de juiste balans. Zo werd er flink getest met de level-up snelheid, server-stabiliteit en balans in de World vs. World vs. World-modus. Ook heb ik nog heel wat bugs kunnen melden. Vijanden die geen schade krijgen, dynamische evenementen die niet voltooid kunnen worden, af en toe een vastloper en meer problemen in die categorieën. Ook moet er nog gewerkt worden aan de hoeveelheid effecten die in beeld worden gebracht. Tijdens een groot gevecht zie je een beeld vol sprankelende skill-effecten en niet de vijand die je in de gaten wilt houden en dat kan nooit de bedoeling zijn. Verder kan er nog gewerkt worden aan de uitleg die het spel bevat. Omdat het spel tegen conventies aanschopt en nieuwe dingen doet is er veel nieuws om te leren. Dit moet simpel en duidelijk naar de speler over kunnen worden gebracht en eigenlijk tijdens het spelen vanzelfsprekend worden. Nu is dat nog niet altijd het geval.
Voorlopige conclusie
Zoals ik al zei was het voor mij weer een eer om te helpen met het testen van mijn favoriete MMO. Samen met de medewerkers van mijn favoriete ontwikkelaar, ArenaNet, heb ik een heerlijk weekend beleefd. Maar ik moet wel kritisch en eerlijk blijven. Guild Wars 2 is echt nog niet klaar voor release. Ik speelde een bèta waar nog maar een klein van de wereld en rassen beschikbaar waren en zelfs daar ben ik nog heel wat problemen tegen het lijf gelopen. Maar ja, er wordt natuurlijk niet voor niets een bèta gehouden en ArenaNet is nog steeds zo verstandig geweest om geen releasedatum te noemen. Houden zo! Ik hoop namelijk dat het bedrijf rustig de tijd neemt om alles goed af te maken en een tip top product uitbrengt. Misschien aan het eind van dit jaar?
Als ik echter naar de grote lijnen kijk is Guild Wars 2 nu al fantastisch om te spelen en doet het, zoals ik in mijn vorige preview al zei, echt veel nieuwe dingen. Het voelt niet als een standaard MMO, nee, Guild Wars 2 is een MMO 2.0. Nu ik dit keer wat meer de diepte in ben gegaan ben ik hier nog zekerder van. Er is zoveel te ontdekken dat ik nog wel tientallen artikelen kan vullen. En ik ben ook zeker van plan jullie de komende tijd nog meer over de game te vertellen. Op naar de volgende bèta!