Indie Spotlight: Runic Games

Nadat game-ontwikkelaar Flagship in 2008 op de fles ging, stichtten de resterende medewerkers onmiddellijk een nieuwe studio. Onder de naam ‘Runic Games’ begonnen veertien enthousiastelingen vol frisse moed aan een nieuw project, dat moest dienen als spirituele opvolger van hun vorige, nooit afgemaakte game Mythos. Elf maanden later was de studio twaalf nieuwe medewerkers en één topgame rijker. Met Torchlight, één van de populairste indiegames ooit, hadden de heren van Runic Games puur goud in handen.

Het immense succes van Torchlight is iets wat weinigen aan hadden zien komen. Ook de ontwikkelaars zelf hadden niet verwacht dat hun titel zo beroemd zou worden, liet Wonder Russell, actrice en Minister of Culture bij Runic Games, tegenover GamersNET weten: “We wisten dat we een goed spel in handen hadden, maar de overweldigend positieve reacties van de community hadden we niet verwacht! Het was fantastisch om zoveel goodwill te mogen aanschouwen.” Dat de community enthousiast is valt niet te ontkennen: de door Runic uitgegeven modding-tool TorchED wordt nog steeds elke dag door duizenden gamers gebruikt, waardoor het spel continu verandert en in principe oneindig speelbaar is.

Kerkerkruiper

Torchlight heeft zijn populariteit aan verschillende aspecten te danken. Het spel beschikt niet alleen over zeer vermakelijke gameplay en een aantrekkelijk visueel stijltje, de setting spreekt ook veel mensen aan. Opvallend, zeker aangezien het dungeon crawler-genre enkele jaren geleden nog morsdood leek. Toch bleek deze setting, in combinatie met een flinke scheut RPG-elementen, een gat in de markt. Torchlight is echter niet alleen een plezier om te spelen, ook het maken ervan was erg leuk volgens Russell. Dit kwam mede omdat de game geïnspireerd is door spellen die de ontwikkelaars zelf ook met plezier spelen: “Torchlight is geïnspireerd door old school RPG’s die we zelf ook leuk vinden. De visuele stijl was deels gebaseerd op comics als The Incredibles. We moesten echter ook rekening houden met onze beperkingen (tijd) en tegelijkertijd gebruikmaken van ons sterke punt (dungeon crawlers). Torchlight is geboren uit een mix van die omstandigheden.”

Nieuwe IP

Momenteel zijn de dames en heren van Runic Games druk bezig met Torchlight II, de sequel die dit jaar nog moet verschijnen. Dit spel behoudt de sterke basis van zijn voorganger, maar voegt daar ook enkele interessante elementen aan toe. Zo zal de campagne-modus langer zijn, bevat de game dag- en nachtcycli en weereffecten en kunnen spelers hun personage tot in de puntjes aanpassen. Daarnaast zal de game beschikken over multiplayer, een feature die in de eerste Torchlight schitterde door afwezigheid.

Maar wat gaat Runic Games doen zodra Torchlight II af is? Uiteraard blijven ze de game uitgebreid ondersteunen met patches en nieuwe content, maar vroeg of laat zul je moeten beginnen aan een nieuwe game. Of dit Torchlight III zal worden, of dat men aan een nieuwe IP begint, daar maken ze zich bij Runic Games nog niet druk over. Momenteel richten ze zich namelijk volledig op de productie van Torchlight II en daarom is men nog niet bezig met toekomstige projecten, zo vertelt Russell: “Het zou leuk zijn om een nieuwe IP te ontwikkelen, maar momenteel focussen we ons 100% op het scheppen van de best mogelijke wereld voor Torchlight II. Totdat die game in de schappen ligt, denken we nog niet aan nieuwe projecten. Toch zal een nieuwe IP zeker een discussiepunt zijn zodra Torchlight II klaar is.”

Van niets tot iets episch

Drieënhalf jaar geleden hadden de medewerkers van Flagship ervoor kunnen kiezen om, na hun faillissement, bij de pakken neer te gaan zitten. Dit deed men echter niet; ze namen een risico door opnieuw een studio op te richten. En het resultaat mag er wezen: duizenden gamers genieten nog steeds elke dag van Torchlight, één van de leukste en meest vermakelijke indiegames ooit. En met een alsmaar groeiend team dat beschikt over ijzersterke discipline en een flinke lading enthousiasme, heeft Runic Games alle ingrediënten in huis om één van de meest geliefde game-ontwikkelaars ooit te worden. Het is dan ook niet de vraag óf, maar waarmee Runic ons in de toekomst zal verrassen… Wij zijn in ieder geval ontzettend benieuwd.

Torchlight II verschijnt later dit jaar voor de PC.

  1.   
    Leon 2.0's avatar

    Leuk, ik dacht al bijna dat deze column een stille dood gestorven was. 🙂 Ik kijk wel uit naar Torchlight 2, deel 1 was echt een aangename verrassing. 🙂

  2.   
    Steen's avatar

    mr.black schreef, "Leuk, ik dacht al bijna dat deze column een stille dood gestorven was. 🙂 Ik kijk wel uit naar Torchlight 2, deel 1 was echt een aangename verrassing. 🙂 "

    idd, het lijkt wel of steeds meer indie games een groot succes worden, wacht dacht je van Minecraft, of de pas uitgebrachte Journey. 😀