Beste Tom, het einde van Mass Effect 3

Na de series tussen Michiel en Peter en Matthijs en Richard, is het deze derde serie van ‘Beste,’ in handen van Peter en Tom. Wekelijks schrijven zij elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige week gaf Tom zijn mening over het belang van een verhaal en deze week beaamt Peter dat met zijn mening over het einde van Mass Effect 3. Hij verdedigt zelfs voor het eerst in zijn leven een review!

LET OP – Mogelijk Spoilers! Beste Tom,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik ben het helemaal met je eens met betrekking tot verhaalvertelling in games. Het moet beter, het moet origineler en het moet meer aandacht krijgen bij ontwikkelaars. Op het sport- en puzzelgenre na is er namelijk in ieder genre een goed verhaal te vertellen. Ik ben bang dat de budgetten intern niet goed worden verdeeld. Met games als Call of Duty zijn prachtige verhalen te vertellen over bijvoorbeeld de nuance van oorlog door ook eens aan de vijandige zijde te vechten. Hoe interessant kan het zijn om een Duitse soldaat te spelen in de Tweede Wereldoorlog, die daadwerkelijk denkt dat wat hij doet goed is. Het lijkt me een interessante invalshoek als je dat afwisselt met Westerse standpunten.

En dan komen we vanzelf op het heetste nieuws van afgelopen week. Het einde van mijn pareltje, mijn favoriete franchise, mijn grootste liefde, Mass Effect. Een einde waar zoveel ophef over is dat zelfs goede doelen er flink aan verdienen. Een klachtenregen bij Bioware en ook collega-redacteur Jaimy verwijt mij dat ik het einde niet zwaar genoeg heb laten meetellen in mijn uiteindelijke review. Ik heb de game bekroond met een 9,4. Een cijfer waar ik in zijn geheel achter sta, maar gezien de commotie ga ik iets doen dat ik nog nooit gedaan heb, mijn cijfer verdedigen!

De mensen die de review gelezen hebben weten dat ik een ME-speler ben van het eerste uur. De eerste Mass Effect heb ik zes keer uitgespeeld en de laatste keer (drie weken geleden) was nog steeds een geweldige ervaring. Het tweede deel heb ik direct daarna gespeeld (derde keer) om vervolgens met Mass Effect 3 aan de slag te gaan. Dit maakt mijn ervaring direct compleet anders dan mensen die deel drie schoon hebben gespeeld of de (arme) PlayStation 3-bezitters die bij het tweede deel zijn begonnen. Mijn meest dierbare karakters uit de game zijn karakters die zijn oorsprong vonden in het eerste deel. Wrex, Garrus, Liara, Ashley, Anderson, het zijn allemaal geweldige karakters en ervaringen die mensen die laatkomers simpelweg niet snappen. Garrus was als Archangel vet in Mass Effect 2, maar zijn vertrek bij C-sec in Mass Effect 1 was de start van de relatie, die met urenlange dialogen is versterkt in diezelfde game.

Voor mij is het dus de reis van drie delen die mij laat genieten van de trilogie. Het einde van Mass Effect 3 was dan wel teleurstellend, maar het draaide daar totaal niet om voor mij. Het gaat mij om de band met de karakters, nog meer dan mijn avonturen met Shepard alleen. Dat gevoel is zo goed dat ik Bioware het einde kan vergeven. Daarnaast is het onmogelijk om een goed einde te breien aan zo’n groots project. Wat ze ook hadden gedaan, het was een tegenvaller geworden. Als je 100 uur in een trilogie steekt sluit je dat nooit waardig af.

Ook is er veel geklaagd over het gebrek aan keuzegevolgen in het eind. Of je goed of slecht speelt, het einde wordt daar niet door bepaald. Dit vond ook ik jammer, maar gezien de grootte van de franchise kan ik de beslissing wel begrijpen. Er is simpelweg geen vervolg meer te maken als er veel verschillende eindes mogelijk zijn. Het zou de start van een nieuw verhaal binnen het universum te complex maken. Onmogelijk zelfs. En om het echt bij deze trilogie te laten? Alsjeblieft niet! Zolang men de tijd neemt om een goede nieuwe game te maken, wil ik er nog wel honderd!

Er is aan mijn zijde dus begrip voor het einde van de trilogie, al vind ook ik het jammer. Soms is het niet anders. Er zijn vele geweldige boeken en films te noemen die een vervelend einde hebben. En bij mijn weten is een boek nog nooit herschreven of een film nog nooit herschoten omdat een aantal fans het er niet mee eens was. Het is de keuze van de schrijver(s). En we kunnen Bioware heel veel verwijten, maar niet dat ze bezuinigen op het budget voor story telling.

  1.   
    SonyBoy's avatar

    Het enigste nadeel is dat er helemaal geen einde is. Wanneer jij denkt dat ze na een einde toewerken ga jij de mist in. Ze werken naar de juiste keuze in het einde toe, waarna opeens de game stopt.

    Spoiler alert! (Deze clips laten vrijwel het hele einde van Mass effect 3 zien inclusief kleine stukjes van mass effect 1, 2 en 3)

    http://www.youtube.com/watch?v=Tbghjn7_Byc (Kijk zelf maar…)

    http://www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck (…of de nieuwste versie)

  2.   
    HashtagMcSwag's avatar

    Lol als die kerel vAn het filmpje gelijk heeft dan is het Einde eens stuk beter! Bedankt! 😆

  3.   
    THE-DUTCH-GUY's avatar

    Xboxfan schreef, "Het enigste nadeel is dat er helemaal geen einde is. Wanneer jij denkt dat ze na een einde toewerken ga jij de mist in. Ze werken naar de juiste keuze in het einde toe, waarna opeens de game stopt.
    Spoiler alert! (Deze clips laten vrijwel het hele einde van Mass effect 3 zien inclusief kleine stukjes van mass effect 1, 2 en 3)
    http://www.youtube.com/watch?v=Tbghjn7_Byc (Kijk zelf maar…)
    http://www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck (…of de nieuwste versie)"

    tumbs up for you, thx man nu snap ik hoe het einde in elkaar zit 😆