Shank 2

In 2010 maakten we hardhandig kennis met Shank, een gespierde dude waar je niet door gedood wilde worden. In de sidescrolling beat ‘m up zijn vijanden vrij normaal de doden, maar ook met de meest geavanceerde combo’s en brute moves. Nu gaan we verder met Shank 2 en mogen we alles weer overdoen in het grafische stripstijltje en we nemen de titel onder de loep of Electronic Arts er goed aan heeft gedaan om Shank 2 uit te geven.

Die je lief hebt

Shank is een oud-huurmoordenaar van de maffia en zijn verleden is dus niet helemaal rooskleurig. Het wraakzuchtige zit nou eenmaal in de beste man en in Shank 2 wordt het leven van personen die hij lief heeft bedreigd. Aan Shank de taak opnieuw met kettingzagen, machetes, werpmessen en schietgrage wapens levens te redden en de slechteriken uit de weg te ruimen. Het duurt niet lang eer je ook daadwerkelijk je handen vuil maakt, want de eerste cutscene doet zich voor in een bus. Als de bus wordt stilgezet en Shank in de weg wordt gelopen, is de game niet te bont om een hand af te hakken en dit ook in volle glorie te tonen.

Het verhaal in het spel is lekker luchtig in de vorm van cutscenes; verder is het iedereen, die in de weg loopt, afslachten en ben je bezig gijzelaars te bevrijden. Waar de eerste game behoorlijk wat levels had, is dit in Shank 2 beperkt tot acht levels, waar je uiteraard wel wat langer mee bezig bent. Maar in een uur of vier à vijf rollen toch al de credits over het scherm.

Essentie van wapens

In de nodige levels en gebieden, die zich zowel buiten als binnen en op daken afspeelt, gebeurt van alles. Overal staan bewakers, worden ‘onschuldige’ mensen gegijzeld en lopen gedrochten rond die je niet even met je kettingzaag bewerkt. De essentie van Shank is dan ook de diversiteit van wapens. Door het spel heen speel je wapens vrij. Je begint met machetes en werpmessen, maar dit wordt uitgebreid met een kettingzaag, shotgun, pistolen, granaten, molotovcocktails en ook zijn wapens op te pakken die vijanden laten vallen. In Shank 2 kun je gewoonweg de levels doorspelen, maar de uitdaging zit hem naast de moeilijkheid, ook in het verdienen van zoveel mogelijk punten. Door meerdere hits achter elkaar te maken en moves te combineren, kunnen aanvallen er bruter uitzien, maar ook gaat je puntentelling sneller omhoog.

Elk wapen heeft in ieder geval zijn eigen kracht. Met machetes ben je ongelooflijk snel, de tegenprestatie is wel dat je vijanden vaker moet raken. De kettingzaag doet veel schade, hoewel het een nadelig wapen kan zijn tegenover snelle tegenstanders. Het is heel vet om lichaamsdelen te zien vliegen en een dik wapen in een lichaam te raggen waardoor het bloed alle kanten op vliegt. Prettig is dan ook dat de besturing erg soepel werkt en je kunt anticiperen op de soms vele vijanden die op je af komen. De game kent namelijk een counterattack-systeem. Als je dit goed timet, kun je aanvallen afslaan en zelf het moorden overnemen.

Pittig

Hoewel Shank 2 redelijk uniek aanvoelt, met de vechtmogelijkheden, de grafische stijl en de prima soundtrack, is de moeilijkheidgraad wat mij betreft een doorn in het oog. Je kunt snel springen en heen en weer rollen; toch kun je lang niet altijd snel genoeg reageren, omdat de vele vijanden je van meerdere kanten achter elkaar aanvallen. Het overzicht gaat zo nu en dan verloren en ik heb mijn leven dan ook vaak moeten vergeven. Daarnaast bevat elk level een eindbaas die zodoende een nog hoger niveau weet te bereiken en het dus eigenlijk trial en error is. En dat was dan nog maar op normal, want natuurlijk is er ook een hardmode.

Samen slachten

Ontwikkelaar KLEI Entertainment is het samen spelen van Shank 2 niet vergeten en de game kent daarom ook een multiplayer, in de vorm van een Survival modus. Golven van vijanden komen tevoorschijn die je zo lang mogelijk van je af moet proberen te slaan. Om het overleven wat spannender te maken, bevatten de levels opslagplekken voor munitie, waar soms bommen worden geplant. Deze vijanden zijn uiteraard te stoppen, maar is toch een bom neergelegd, dan moet deze wel ontmanteld worden. Anders ontploft alles.

Net zoals in de singleplayer, zul je in de multiplayer af en toe een soort eindbaas moeten verslaan die in een wave voorkomt. Hij is niet gemakkelijk te verslaan, maar er is een schakelaar over te halen, zodat de brede gast geplet zal worden door een landvoertuig of boot. De Survival mode doe je niet voor niets, want verslagen vijanden droppen goud. Met dit goud kun je allerlei upgrades kopen in de daarvoor bestemde shop. Zo zijn er grotere wapens te verkrijgen, zoals een minigun en zo kun je ook een zwijn inzetten die tegenstanders neerhaalt. De uitdaging van de multiplayer gaat tot wave dertig in drie mappen, dus hier zul je wel even zoet mee zijn. Helaas zit er in Shank 2 geen co-op modus, die echter wel in deel één te vinden was. Jammer, want de titel leent er zeker voor om samen op de bank gedrochten af te slachten.

Conclusie

Een cheesy verhaal, maar wel een lekkere ervaring waarvan het bloed letterlijk over je televisie spat. Shank 2 speelt prima weg en de variatie in wapens, omgevingen, combo moves, het spelen met vuur en het pletten van vijanden geeft de game een brute tint in de grafische stripstijl. De moeilijkheidsgraad is echter wel een puntje van kritiek. Dit komt gedeeltelijk doordat Shank 2 wat chaotisch en onoverzichtelijk is, maar ook omdat je Shank zelf niet snel genoeg kunt laten bewegen. De multiplayer Survival modus is geinig, al blijft het jammer dat de ontwikkelaar niet gekozen heeft voor een offline co-op modus, net als in de eerste Shank. Tevens is de campagne van korte duur, maar dan is er altijd nog de frustrerende hard mode, voor de echte die-hards.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Hardhandige actie
  • Grafische stijl
  • Leuke Survival mode

Wat is NOT

  • Moeilijkheidsgraad
  • Vrij kort
  • Geen co-op

7.5

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren