Ik ben warrig in mijn hoofd… Waar zijn de afgelopen drie dagen gebleven? Vrijdag startte ik de closed bèta van Guild Wars 2 op en zondagavond werd ik wakker uit een mooie droom. Er was toch iets met carnaval deze dagen? Ik geloof dat ik ook nog even naar de bioscoop ben geweest. Ik weet het allemaal niet meer zo goed, want mijn weekend stond in het teken van één ding. Zoveel mogelijk te weten komen over Guild Wars 2!
Het is algemeen bekend dat ik een fervent speler van de Guild Wars-games ben. Het meedoen aan de closed bèta van het tweede deel was voor mij dan ook een beleving die ik niet snel ga vergeten. Mijn hoofd zit na heel wat gameplay uurtjes vol met informatie, maar dit omzetten naar een mooie preview is een moeilijke klus. Guild Wars 2 heeft mij namelijk op ongelooflijk veel punten weten te verbazen. De game biedt zoveel dat ik lang niet alles in een stuk tekst kan benoemen. Ik heb de game al twee keer op de Gamescom gezien en heb natuurlijk alle nieuwtjes over het spel gelezen, maar in de bèta heeft ArenaNet echt de kracht van de game getoond. Laat ik in deze preview maar gewoon van verbazing in verbazing vallen.
Mijn geheel eigen verhaal
Ik begin met het maken van een karakter, het wordt een Charr Elementalist. Hierbij krijg ik enkele keuzes voorgeschoteld. Zo wordt er gevraagd wat mijn achtergrond is en waar ik in het leven voor sta. Na het voltooien van de vragen start er een filmpje, natuurlijk in dezelfde stijl als de al eerder uitgegeven trailers – check de video hieronder. Hier is meteen de impact van mijn keuzes te zien en de start van mijn geheel eigen verhaal is gemaakt. Dit is één van de dingen waarin Guild Wars 2 zich fundamenteel van andere MMO´s onderscheidt. Hoewel de game een open wereld heeft, maak je toch je eigen verhaal mee. Samen optrekken met vrienden doe je in de open wereld, maar voor je eigen verhaal vertrek je af en toe naar een privé gedeelte van de wereld, een instance. Het verhaal dat ik met mijn Charr meemaak is vanaf het begin spannend. Ik word commander van mijn eigen Warband, een groep vechtende Charrs, en krijg de opdracht een door mij ontworpen wapen te testen. Tot aan level 20 heb ik genoten van mijn privéverhaal, helaas was dit ook het maximum level van deze bèta en kon ik niet verder.
Overal wat te doen
Het meemaken en creëren van mijn eigen verhaal is leuk, maar als ik in de open wereld ben word ik steeds naar andere gebeurtenissen getrokken. Werkelijk overal is wat te doen. Zo kom ik genoeg vijanden tegen en zijn er in elk gebied talloze dynamische gebeurtenissen actief. Je hoeft niet aan deze quests mee te doen, maar als je zin hebt kun je ervoor kiezen. Als je meedoet kom je in een verhaal terecht wat op dat moment in dat gedeelte van de wereld speelt. Kleine dingen als een boer helpen of een herrieschopper van een feest afjagen, maar ook grote gebeurtenissen als bezetting van vijanden stoppen of een aanval van een draak afwenden. Zo stuit ik met mijn Charr op een groep geesten die een brug bezetten. In eerste instantie lijkt de quest niet al te moeilijk, maar na de geesten een kopje kleiner gemaakt te hebben lijkt er meer achter te zitten. Een tweede quest start en geeft de opdracht de aanval door te zetten naar enkele ruïnes. Na ook dit succesvol gedaan te hebben krijgen we de ware aard van het gevaar te zien. Een hoge generaal van de geesten blijkt zich hier te verschuilen en je kunt wel raden wat er moet gebeuren. Het verslaan van de generaal is geen makkelijke taak en automatisch vormen de deelnemende spelers een soort verbond. Zonder communicatie werken we samen. We helpen elkaar overeind uit de dood, geven elkaar speciale bonussen en focussen onze krachten op enkele sterke vijanden. Uiteindelijk lukt het ons de victorie te behalen en voor de komende tijd is het gebied voor iedereen vrij van geesten. Mijn actie heeft dus echt invloed op de wereld.
Tijdens het spelen van deze reeks dynamische gebeurtenissen zag ik ook de kracht van het klassensysteem van Guild Wars 2. Nou ja, eigenlijk de afwezigheid van het bekende MMO klassensysteem. Spelers kiezen in het begin een professie, maar kunnen vervolgens verschillende rollen spelen. Zo kan ik als Elementalist switchen tussen de vier verschillende elementen, die elk hun eigen voordelen hebben. Dit komt goed naar voren tijdens mijn playthrough van de Ascalon Catacombs Dungeon. Met een team van vijf man gaan we de kerker in. Mijn vuur en aarde skills richten veel schade aan, maar later stuiten we tegen drie champions aan. Het is geen makkelijke taak om deze te verslaan. Er is meer healing en support nodig. Gelukkig heb ik mijn water skills en kan ik de spelers om mij heen ondersteunen. Switchend tussen de elementen speel ik opeens verschillende rollen in één gevecht. Dat is toch veel leuker dan alleen healer zijn of de rest van je MMO-leven een tank spelen? Deze nieuwe aanpak gaat gepaard met wat meer zelfredzaamheid. Iedere speler kan zichzelf namelijk redelijk goed healen en als je het even niet redt, switch je naar een andere rol om op veilige afstand toch nog van dienst te kunnen zijn.
Dynamisch en beweeglijk
Ook het vechten zelf heeft ArenaNet flink over de kop gegooid. Gevechten zijn dynamisch en beweeglijk. Waar je in veel MMO’s statisch op een paar knoppen staat te rammen, moet je in Guild Wars 2 juist veel bewegen. Aanvallen ontwijken, hogere grond opzoeken, skills op bepaalde plekken activeren. Je staat geen moment stil. Tel hierbij ook nog eens een nieuwe skill-systeem op. Iedere speler heeft tien skills tot zijn beschikking en de eerste vijf skills worden door je wapen bepaald. Als Elementalist krijg ik bij het dragen van een staff bijvoorbeeld totaal andere skills als bij het dragen van een wand. Ook bij het switchen van element krijg ik andere skills, bij andere professies gaat dat natuurlijk weer anders. Je kunt er in ieder geval van uitgaan dat je genoeg variatie tot je beschikking hebt. De andere vijf skills kun je zelf bepalen; één heal skill, één extra sterke elite skill en drie overige mogelijkheden. Dit systeem kennen we niet uit andere MMO’s, maar voelt na een uurtje spelen al als normaal aan. Het is fris en vergt een andere aanpak van je.
Player vs. Player
Omdat ik nog maar enkele uurtjes over heb besluit ik ten slotte nog de nieuwe World vs. World vs. World-modus te proberen. In deze modus vechten drie verschillende servers tegen elkaar. Na twee weken wordt er een winnende server gekozen waar vervolgens alle spelers een bonus krijgen. Ik teleporteer naar het PvP-gedeelte en open de map. Vier grote werelddelen staan voor mij klaar om actie te bieden. Torens en kastelen zijn door verschillende teams bezet en het ziet er naar uit dat wij, het rode team, er goed voorstaan. Eén van onze torens wordt echter aangevallen en een verdediging is daar nodig. Ik ren naar de toren toe en weet samen met enkele andere spelers de toren van buitenaf te verdedigen. Een paar minuten later komt de vijand echter terug en dit keer met een katapult. Het duurt niet lang voordat de poort van de toren doorbroken is en het gevecht verplaatst zich naar binnen. Helaas is de vijand dit keer te sterk en verliezen we de toren. Het was echter nog lange tijd gevaarlijk in de wereld van Guild Wars 2, want het rode team laat zich niet zomaar verslaan. In een andere map namen we gewoon weer twee torens van het groene team over. Ik zie mezelf in de modus zeker uren lang vechten voor stukjes grondgebied en de mappen zijn groot genoeg om hier genoeg variatie in te bieden. Het is wel belangrijk dat er een goede balans tussen de werelden is. Hier voorzie ik nog een moeilijke klus voor ArenaNet.
Voorlopige conclusie
ArenaNet schopt heerlijk tegen alle conventies van het MMO-genre aan en doet met Guild Wars 2 lekker zijn eigen dingen. Natuurlijk zijn er herkenbare aspecten te noemen, maar onder andere het persoonlijke verhaal, het skill-systeem, de dynamische gevechten en de World PvP zijn totaal nieuw voor dit genre. In de bèta was zelfs maar een klein deel van de wereld beschikbaar, maar ik werd nu al overweldigd door de content die het spel te bieden heeft. Overal is wat te doen en alles wat ik tegen ben gekomen is leuk om te doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de onderwaterwereld, Guild vs.Guild-gevechten, het crafting-systeem en alle andere features die de volledige game gaat beiden. Op mijn al wat verouderde PC liep het spel prima en zag de wereld er kleurrijk en gedetailleerd uit. Met een goede PC kan hier zeker nog een schepje bovenop worden gedaan en zal de game er echt mooi uitzien. Hier en daar zijn nog wat bugs te bekennen en de aanwezige ontwikkelaars gaven eerlijk aan dat enkele features nog werk nodig hebben. Zo werkt het aggro-systeem nog niet honderd procent en waren sommige respawn-punten niet zo tactisch neergezet. Op het grote geheel heb ik echter werkelijk niets op aan te merken en ik ben er dan ook zeker van dat Guild Wars 2 eind dit jaar klaar voor de release zal zijn. Dit wordt een MMO die echt anders is dan andere en allerlei soorten gamers jaren lang plezier gaat bieden.
Binnenkort komt er een tweede preview, waarin Richard nog enkele vragen van jullie beantwoordt, laat dus gerust een vraag achter als je meer wilt weten. Lees in de tussentijd ook nog eens onze Gamescom preview.