Far Cry 3 Impressie

Bijna iedere gamer heeft zo zijn eigen dromen. Dat nieuwe deel uit je favoriete franchise, een goed gesprek met je favoriete ontwikkelaar of naakt gamen met Chantal Janzen. Het zijn absoluut mooie dromen en half januari heb ook ik één van mijn dromen mogen verwezenlijken door op bezoek te gaan bij één van de beste game-studio’s ter wereld. Ubisoft Montreal was eerder verantwoordelijk voor Splinter Cell, Prince of Persia en Assassin’s Creed en het was aan mij de eer om één van de eerste presentaties te zien van Far Cry 3. Op de E3 was de eerste kennismaking met het nieuwe tropische eiland en de meesterschurk Vaas, die sprak over de ”The definition of insanity”, nu kregen wij te zien dat niet alleen Vaas mentaal gestoord is…

insanity

Far Cry 3 lijkt op vele vlakken terug te gaan naar zijn wortels, waarbij de meest opvallende overeenkomst met het eerste deel natuurlijk het tropische eiland is. De grootste vraag voor mij was dan ook wat dit derde deel uniek maakt. Het kernwoord bij die vernieuwing is insanity, waarbij jij als speler in de huid kruipt van Jason, een zeer normale gast die met vrienden op vakantie is in Zuidoost-Azië. Natuurlijk gaat alles mis en Jason belandt op een eiland, waar hij in contact komt met Vaas en nog veel meer gestoorde idioten. Op deze manier wil Far Cry 3 ons laten zien wat er gebeurt op een afgelegen eiland, waarbij politie en medische diensten niet aanwezig zijn en hulp nooit in de buurt is.

Een mooie tegenstelling met de bevolking is het eiland zelf, dat er adembenemend mooi uitziet. Alle bomen wapperen in de wind, flora en fauna is altijd in beweging en het doet bijna pijn aan de ogen als je ziet hoe groen het eiland eigenlijk is. Dat is een mooi contrast met de aangespoelde scheepswrakken die de game ook rijk is en waar de eerste actie op het scherm zich voltrok. Qua gameplay blijft de keuzevrijheid van de speler centraal staan en kun je altijd kiezen om een situatie op je eigen manier te voltooien. Sluipen is altijd een mogelijkheid, waarbij je mensen van achteren kun neersteken met een sexy animatie. De wapens zorgen voor de rest van de afwisseling. Van afstand kan gewerkt worden met een sniper rifle en van dichtbij kan er gekozen worden voor bijvoorbeeld een shotgun. Een shotgun die overigens meer herrie maakt dan je ooit van een shotgun hebt gehoord! Ook is het wederom mogelijk om gebruik te maken van verschillende voertuigen. Zo maakt de Hang Glider zijn come back en heb ik ook verschillende boten en een jeep gezien.

Het uiteindelijke doel van deze opdracht was om een antenne op het scheepswrak te activeren en daarmee werd duidelijk dat Far Cry 3 ook naar games als Mirror’s Edge en Brink gekeken heeft. Verhogingen kunnen beklommen worden en onder balustrades kan met gemak gegleden worden. Dit maakt de actie sneller en natuurlijker, zeker als je daar de verschillende diagonaal gespannen lijnen bij optelt, die natuurlijk voor de nodige tokkelactie zorgen.

Vertel eens een verhaal, vertel eens een verhaal!

Naast de actie, die als een huis staat, blijft ook de storytelling erg belangrijk voor het ontwikkelteam. Dat werd ons duidelijk gemaakt in een andere missie, waar Jason in een zeer sfeervol landhuis een dokter ontmoette. Een dokter die overigens verslaafd is aan alle verboden middelen denkbaar en jou op pad stuurt om een bepaald soort paddenstoel te vinden. De opdracht leidde ons naar een grot, diep verborgen onderwater, waarbij Jason al snel in een paddenstoel trapte, om vervolgens knetter stoned de missie te voltooien. Het gevolg was een zeer artistiek schouwspel, waarbij de donkere ondergrondse wereld transformeerde in een paars-roze-groene omgeving. Het laat zien dat niet alleen je tegenstanders gestoord zijn, maar ook de vriendelijke opdrachtgevers. Iedereen op het eiland is gek. Daarnaast moeten deze lineaire, geweldloze missies afwisseling bieden in de verder open, gevaarlijke wereld.

Het laatste gedeelte dat wij te zien kregen speelde zich wederom af in een scheepswrak. Echter, ook dit was een lineaire submissie en liet ons zien hoe het is om in een zinkend schip te zijn, waarbij ook zwemmen van groot belang is. Het gescripte level liet Jason bijna verdrinken, met schitterende, zweverige popmuziek op de achtergrond. Een leuke afwisseling van de film / orkestmuziek die normaal in games gebruikt wordt.

Voorlopige conclusie

Far Cry 3 wil een game zijn die naast een open wereld ook een spectaculair verhaal laat zien en afwisseling wil bieden door meer lineaire stukken. Wat mij betreft is dat een goede keuze. Het eiland staat namelijk als een huis en waarom zou je daar niet meer afwisseling en diepgang in bieden. De schietactie oogt vertrouwd en ook de keuzevrijheid brengt nog meer afwisseling in de game. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat ook de A.I. van hoog niveau zal zijn en dat het palet aan personages net zo indrukwekkend zal zijn als Vaas en de gedrogeerde dokter. Als Ubisoft Montreal dat voor elkaar krijgt gaat Far Cry 3 een heerlijke shooter worden.

  1.   
    cool ice's avatar

    klinkt geweldig! naar mijn idee word dit gewoon een topgame! 🙂

  2.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    ”Did i ever tell you the definition of ‘Insanity’ ?”

    Ik ben gewoon helemaal gek van die Quote’
    Hij is gewoon een zo’n bettere personage dan de Jackal was in Far Cry 2. 8)

  3.   
    Fatal1ty's avatar

    Heb er zin in, grafisch een pareltje.

  4.   
    gatemaster64's avatar

    begin er steed meer na uitekijken!

  5.   
    Danielle.k's avatar

    Mooie preview met liefde gelezen, voornamelijk omdat ik Far Cry 2 erg goed vond en dus uitkijk naar deel 3.

  6.   
    blackname's avatar

    Had toch liever naakt gamen met Chantal Janzen gehad.

  7.   
    Leon's avatar

    Ik krijg echt met de dag meer zin in deze game. Ook fijn om te zien dat de protagonist deze keer wat menselijker is; doordat je in FC2 uit allerlei verschillende personen kon kiezen, waren ze allemaal niet echt uitgewerkt en voelde je nooit echt een band met het hoofdpersonage.

  8.   
    Carcass's avatar

    Deze game kon de lat wel eens fors hoger gaan leggen. Mensen in uniform zijn minder moeilijk grafisch neer te zetten, Fc3 lijkt ook personages met minder kleren aan top echt super voor de dag te laten komen..

  9.   
    marklin989's avatar

    nice nice nice !!!

  10.   
    Superwasbeer's avatar

    Wow ziet er echt gelikt uit! En het verhaal is ook nog spannend 😛 wat zou ik graag die mafkezen af willen maken zeg… En waar is hetm eisje gebleven?

  11.   
    -050- Critical's avatar

    klinkt heel erg goed dit allemaal en de screenshots overtuigen me nog wat meer heb er zin in

  12.   
    mmx's avatar

    Far Cry 3 lijkt op vele vlakken terug te gaan naar zijn wortels

    het ziet er “redelijk”uit hopelijk word deze farcry 3 beter dan deel 2 dat was de grootste miskleun ooit .De eerste Farcry vond ik geweldig hopelijk hebben ze dat ingezien bij Ubisoft 🙂 😉 Deze ga ik direct pre orderen wanneer mogelijk 😉

  13.   
    MaxDamage_NL's avatar

    Die screenshots met dat scheepswrak doen me verdacht veel denken aan Far Cry deeltje 1.
    Back to the roots Ubi?

  14.   
    Sarge's avatar

    Fijne preview! Lijkt dat FC3 toch weer iets origineel wordt !

  15.   
    Overload14's avatar

    Ok.. Ik ben overtuigd 😛

  16.   
    vikvir's avatar

    WHOAAAH must have hehehe