Syndicate co-op

Met een groepje Nederlandse gamereporters op stap is natuurlijk nooit verkeerd, zeker niet als je weet dat je een co-op game gaat spelen. Alles is beter dan samen met een dikke, scheldende Amerikaan, vaag brabbelende Duitser of Franse, links gedraaide yoghurt-hippie te moeten samenwerken. Nee, mijn gezellige Unox rookworst-etende Nederlandse collega’s snappen elkaar tijdens het gamen. Dat was ook erg nodig, want Syndicate, het co-op spel dat EA ons voorschotelde, was geen makkie.

Je laten chippen

Nee, het was geen simpele taak om een co-op level van Syndicate met vier man succesvol uit te spelen. Goed samenwerken, een duidelijk plan en redelijk wat skill was nodig om de co-op goed door te komen. Gelukkig maar dat spelers niet zo maar dood gaan. Je bent namelijk een Syndicate-agent, een mens dat zichzelf heeft verbeterd door een chip te laten implanteren. Door de chip kun je als mens meer: technologie besturen en jouw zicht met veel informatiebronnen verrijken. Helaas zorgt de chip er ook voor dat bedrijven veel meer over jou komen te weten en om dit nog eens erger te maken, zorgt een militaire versie van de chip ervoor dat soldaten andere gechipte mensen kunnen overnemen en besturen. Chipfabrikanten hunkeren naar macht en marktdominantie en zien met het gebruik van de militaire chip kans om dit te krijgen. Een ware bedrijfsoorlog barst los…

Een oorlog brengt actie met zich mee en deze actie kun je in Syndicate met vier man tegelijk gaan meemaken. In totaal zijn er negen missies uit de negentien jaar oude Syndicate om samen te voltooien en zoals ik al zei, zal dit geen makkie zijn. Gelukkig kun je als Syndicate-agent elkaar ondersteunen om te overleven. De hele co-op is namelijk gebouwd om het ‘heal and reboot’ concept. Het spel wil dat je als team samenwerkt en elkaar ondersteunt. Voorzie elkaar tijdens vuurgevechten van health en reboot, ofwel geef nieuw leven, aan dode spelers. Als iedereen een reboot nodig heeft houdt dit verhaal op en is het game over. Hoewel dit misschien niet heel nieuw klinkt, zorgt het concept voor een gameplay die in weinig co-op games voorkomt. Spelers moeten bij elkaar blijven, erg goed op elkaar letten, duidelijk communiceren en rollen verdelen.

Stelletje faalhazen

De eerste paar rondes dat ik met mijn drie Nederlandse collega’s met de co-op aan de slag ging, hadden we dit totaal niet door. Als kippen zonder kop rende we van elkaar weg en schoten we in het rond. Keer op keer ging het fout, we ging falend ten onder. Gelukkig schoot de developer ons te hulp en liet ons enkele gameplay-features zien. Zo kwamen we erachter dat iedere speler een speciale kracht heeft. De ene kan het team van een schild voorzien, de andere kan wapens uitschakelen en weer iemand anders kan soldaten voor korte tijd aan onze kant laten vechten. We kregen zelfs te horen dat het mogelijk was om soldaten zelfmoord te laten plegen, de keuze voor een kracht is volledig aan jou. Ook liet de ontwikkelaar ons de DART-modus zien. Bij het activeren verandert het beeld in een technologisch overzicht. Vijanden zijn overal duidelijk te zien, je wordt voor een korte tijd sterker en andere voordelen die uitgekozen kunnen worden activeren zich.

Met deze kennis en betere communicatie gingen we weer verder. Er werden rollen verdeeld en krachten gekozen. De ene focuste zich op healen, de andere vertelde waar de vijanden waren, iemand anders hackte een sterke baas aan en ik zorgde met mijn sniper voor de vijanden die ons van ver weg onder schot hadden. Stukje bij beetje ging het beter. Totdat we eindelijk het einde van het level haalde. Hier moesten we echt slim gaan spelen. Vier vijandelijke Syndicate-agenten kwamen onze kant op en deze waren sterk, zeer sterk. We konden de agenten niet zo maar neerschieten, maar moesten de chip uit hun nek trekken. Een smerig karweitje, maar wel de enige manier om een reboot van de vijanden te voorkomen. Hoe vaak we dood zijn gegaan heb ik niet geteld, maar zonder strategie konden we de goede AI niet verslaan en de klus niet klaren. Onder het motto, van proberen kan je leren, werden we gelukkig wel beter en met een uitgedachte strategie hadden we na een tijdje eindelijk onze missie voltooid.

Voorlopig conclusie

De co-op van Syndicate is geen één-uit-een-dozijn-modus. Het is uitdagend, komt op de proppen met slimme nieuwe features en vraagt spelers echt goed samen te werken. Dit leverde bij mij was frustrerende momenten op, maar dat is ook te begrijpen als je voor een preview zo in het diepe wordt gegooid. Als je de game in huis hebt kun je rustig je eigen krachten gaan uitbouwen, een keuze maken uit de vele wapens en ervaring opdoen. Natuurlijk wordt de co-op dan een stuk behapbaarder. Ik vraag me wel af of het leuk gaat worden om de co-op met totale vreemdelingen te spelen, want zoals iedereen weet, is het dan moeilijk om echt goede samenwerking te krijgen. Met wat bekenden bij elkaar is dit echter een modus die heel wat uurtjes met actie en strategische discussies zal bieden. Ik zet mijn whiteboard met stiften alvast klaar om eind februari met vrienden uitgebreide strategieën te bedenken.

Syndicate verschijnt 24 februari voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC.

  1.   
    Martinspire's avatar

    Misschien dat ik met een goed groepje bezig was, maar ik heb het samen met 3 onbekenden in de 1e keer gehaald. Alleen de laatste eindbaas was wat pittig, maar zeker niet onmogelijk.

    Gedurende het spel kwam ik er zelf ook achter wat mijn karakter kan, maar ik had eigenlijk niet echt een toffe class gepakt (die met die sniper) en daardoor niet zo gigantisch veel kunnen doen.

    Toch is de gameplay niet slecht, maar ik vraag me af of het lang genoeg gaat boeien.

  2.   
    tom weits's avatar

    lijkt me wel brut

  3.   
    mmx's avatar

    lijkt een beetje op bodycount hopelijk is deze game 90% beter 🙂

  4.   
    grassyfuzz's avatar

    Is die co op split screen? Want tegenwoordig is het allemaal online co op maar ik vind gewoon offline met vrienden veel leuker.

  5.   
    mmx's avatar

    Is die co op split screen? Want tegenwoordig is het allemaal online co op maar ik vind gewoon offline met vrienden veel leuker.

    Bij deze mening sluit ik mij aan helemaal mee eens

  6.   
    Houserz's avatar

    grassyfuzz schreef, "Is die co op split screen? Want tegenwoordig is het allemaal online co op maar ik vind gewoon offline met vrienden veel leuker."

    Heey Dude, als je wilt weten of games co-op zijn of split screen so-op etc. dan raad ik je de site cooptimus.com aan , hier staan alle co-op feitjes van alle games die er zijn of nog worden ontwikkeld.

    Ik ben zelf ook groot fan van split-screen games en ik maak er ook zeer vaak gebruik van.

  7.   
    R1chardTM's avatar

    grassyfuzz schreef, "Is die co op split screen? Want tegenwoordig is het allemaal online co op maar ik vind gewoon offline met vrienden veel leuker."

    Zo ver ik weet is er geen slit screen aanwezig. Het deel wat ik heb gespeeld was in ieder geval offline op vier verschillende schermen co-op.

  8.   
    pietersen9's avatar

    ziet er bruuuut uit