Ronimo Games

Grote kans dat titels als Swords & Soldiers en Awesomenauts niet meteen een belletje doen rinkelen. De kans dat ‘De Blob’ je bekend in de oren klinkt, is daarentegen veel groter. Acht studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht kwamen in 2006 met het idee voor De Blob. Het doel ervan was simpel: kleur met een verfballetje een futuristische en kleurloze versie van Utrecht in. En dit eenvoudige concept sloeg aan: het gratis spelletje werd binnen een mum van tijd duizenden keren gedownload.

Van studentenproject tot kaskraker

THQ raakte geïnteresseerd en kocht de rechten voor De Blob op. En dit bleek achteraf een zeer goede investering te zijn geweest: de eerste Blob was verrassend succesvol. Tienduizenden mensen raakten verknocht aan het kleurrijke en vrolijke concept en vanwege dit succes kwam THQ tweeënhalf jaar later met een sequel. Deze deed het helaas minder goed aan de kassa’s en daarom besloot men de franchise voor onbepaalde tijd in de ijskast te zetten. Dit kwam als een grote teleurstelling voor Ronimo Games, liet PR-manager Jasper Koning ons weten: “Ik vind dat betreurenswaardig, want de dingen die ze ermee deden vond ik erg leuk.”

Nadat THQ de rechten overnam hadden de heren van Ronimo Games niets meer over de franchise te zeggen. “Aanvankelijk vonden we dat wel jammer,” vertelt Jasper. “Maar toen we zagen wat ze ermee gedaan hadden, waren we erg blij verrast. Ze hadden het groots aangepakt en een complete, afgewerkte ervaring afgeleverd.”


Links: een medewerker van Ronimo onderwerpt Awesomenauts aan een grondige test.
Rechts: ter gelegenheid van de GamesCom deelde Ronimo gratis zakjes Awesomenuts uit.

Het begin van iets groots

Met het geld dat de verkoop van de rechten voor De Blob opleverde, richtten de studenten hun eigen studio op. Het eerste project van het kersverse Ronimo droeg de titel Swords and Soldiers met zich mee. In deze 2D sidescrolling RTS strijden drie facties tegen elkaar om de kracht van de goden te verkrijgen. Het spel verscheen in 2009, twee jaar na oprichting van de studio. Swords and Soldiers werd verrassend positief onthaald door de media en men prees het spel vooral vanwege de vermakelijke multiplayer en kleurrijke graphics.

Hiermee hadden de oprichters van Ronimo de tweede succesvolle titel op hun naam staan, wat bij velen nieuwsgierigheid opwekte: wat is hun geheim? Volgens Jasper ligt dit zeer simpel: “We maken vooral games die we zelf willen spelen. En we spelen heel graag titels als Starcraft en League of Legends. Het nadeel van die spellen is dat ze vaak te lang duren en te serieus worden genomen door zichzelf en hun communities. Daarom zijn Swords & Soldiers en Awesomenauts gestroomlijnde versies van die games, die zeer snel op te pakken zijn, maar nog steeds veel van de strategische keuzes behouden. Dit bovendien met een hele dikke knipoog.”

Swords & Soldiers bracht genoeg geld in het laatje om het bestaansrecht van Ronimo te garanderen en dat gaf ze de kans om hun pijlen te richten op een volgend project. Dit werd uiteindelijk Awesomenauts, een 2D sidescrolling Multiplayer Online Battle Arena game voor Xbox Live Arcade en het PlayStation Network. Het spel is meerdere malen uitgesteld, maar inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan de game en zal het, na drie jaar noeste arbeid, in februari eindelijk het levenslicht zien.

Toekomstplannen

De hoogste tijd dus voor Ronimo Games om te beginnen aan een nieuw project, want lange vakanties kan zo’n relatief kleine studio zich niet veroorloven. Maar wil men weer een indiegame maken, of zouden de ontwikkelaars liever een retailgame gaan ontwikkelen? Jasper Koning ziet dit laatste voorlopig nog niet gebeuren: “Eigenlijk willen we het liefst niet langer dan één tot anderhalf jaar werken aan een game. Wat dat betreft was Awesomenauts al te groot. Daarnaast willen we niet veel groter worden dan we nu zijn, omdat we dan het overzicht verliezen. Dan moeten we meer managementrollen aannemen en voorlopig vinden we het maken van games zelf nog veel te leuk.” Daarnaast merkte Jasper op dat Swords & Soldiers met wat extra werk een prima retailgame voor de Wii had kunnen zijn. “Maar dat lag meer aan het relatief lage niveau van de gemiddelde Wii retail release,” voegde hij daaraan toe.

Het moge duidelijk zijn: met Ronimo Games heeft Nederland een studio om trots op te zijn. Met De Blob en Swords & Soldiers heeft het twee uitstekende titels op haar naam staan en ook Awesomenauts lijkt een zeer vermakelijke game te gaan worden. Dan rest ons nu enkel nog de vraag: waar gaat Ronimo ons in de toekomst nog mee verrassen? Wij zijn in ieder geval ontzettend benieuwd.

Awesomenauts verschijnt in februari voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

  1.   
    Hillianii's avatar

    AwesomeNuts nootjes HAHAA 😆 😆

  2.   
    Zeeha's avatar

    zeer leuk gedaan, Leon 😉

  3.   
    Fabianb's avatar

    Leuke column! Lijkt me leuk om online te spelen! Dikke fun. Misschien ga ik hem nog kopen ook, en nu ik dit zeg wordt de kans weer groter.
    Btw, Fabinaab.. LoL.

  4.   
    Leon 2.0's avatar

    Erg leuk! Swords & Soldiers heb ik al liggen, Awesomenauts sluit ik niet uit.. Alleen dat deuntje bij die trailer is al geweldig. 😛

  5.   
    cookymonster's avatar

    Indie Spotlight … Awesome!! 😀
    hopelijk komt er meer van dit