Gamersnet.nl

Darksiders II impressie

De eerste Darksiders was voor mij een verademing. Eindelijk een game die de puzzels van Zelda combineerde met de harde actie van games als God of War. Dat alles op een achtergrond bestaande uit de grafische stijl van Joe Madureira (Uncanny X-men), de Ruiters van de Apocalyps, en andere ondode mythen en sagen. De game heeft daarom een grote schare fans gekregen en een tweede deel was een logische stap. Na War, de protagonist uit het eerste deel, gaan we nu aan de slag met een tweede ruiter, Death. Gelukkig mocht ik naar Rome vliegen om deze nieuwe hoofdpersoon nog beter te leren kennen.

Dood!

Death beter leren kennen is niet gemakkelijk, want zijn geschiedenis is een rijke. De dood lonkt immers altijd om de hoek en juist daarom kregen we een presentatie van een geschiedkundige die ons van de oudheid, via de Pest, naar het heden leidde. Zeer leerzaam en vermakelijk en het geeft aan hoe ontwikkelaar Vigil Games zijn onderzoek doet. Wat mij betreft is dat goed, want een sterk hoofdpersonage is niet gemakkelijk te vormen, zeker niet als het de dood betreft. Wat wel duidelijk is, is dat Death badass is, met brutere wapens, hardere bewegingen en een flinke dosis zeisactie.

Het level dat we te zien kregen, maar we helaas niet mochten spelen, maakte dat absoluut duidelijk. Het betrof een kerker van formaat, volgens de ontwikkelaar slechts een zijmissie, dat laat zien hoeveel groter Vigil Games deze game wil maken. Darksiders was een lineair spel en het vervolg zal gelukkig op alle fronten groter en dieper worden. Groter omdat men naast de hoofdlijn ook verschillende zijmissies zal bieden, en dieper omdat Darksiders II bol staat van de RPG-elementen die het eerste deel niet kende. Zo kan Death wapens en gear verkrijgen van gevallen tegenstanders en is er een heuse skill tree aanwezig, om je karakter naar eigen voorkeur te vormen. Deze verdieping juich ik van harte toe, want te vaak worden games tegenwoordig juist simpeler. Zo niet in Darksiders II.

Necromancer vs. Harbringer

Laten we beginnen met de skill tree die Death twee richtingen in kan sturen. Allereerst is daar de Necromancer-zijde, die zich vooral richt op magie, zoals het oproepen van verschillende wezens die met je mee zullen vechten. De andere richting is Harbringer, waar de focus ligt op het fysieke, dat gepaard gaat met meer wapenkeuzes en vechtstijlen. Het zal in de game niet mogelijk zijn om de gehele skill tree te vullen en dus is het zaak om te kiezen. Ook het aantal wapens en bepantsering dat te kiezen is brengt keuzes met zich mee. Death is volledig aan te kleden zoals jij dat wilt en de loot die tegenstanders laten vallen is te gebruiken voor je personage.

Qua wapens hebben we ook wat nieuwe dingen mogen zien in Rome, want naast de zeisen, weapon of choice voor elke zelf respecterende Magere Hein, is het ook mogelijk om te vechten met grote knotsen, hamers, stokken en zelfs vuurwapens. Altijd zal er een primair wapen te gebruiken zijn, alsmede een secundair wapen. Zo is het mogelijk om iemand eerst in tweeën te hakken, om hem vervolgens in dezelfde beweging op een aantal kogels te trakteren. Dit overigens inclusief combo-meter.

De actie is heftiger en belangrijker geworden in Darksiders II, maar wel zal de ontwikkelaar de puzzelelementen niet moeten vergeten. Deze vormde namelijk één van de dingen die het eerste deel zo afwisselend maakte. Kleine puzzels hebben we overigens wel gezien, waarbij Death gebruik kan maken van zijn Wall Ability om via een muur naar nieuwe plekken te komen. Ook kregen we in een vurige kerker een robot te zien, die bestuurbaar is door Death en een Hook Shot kan schieten om naar de overkant te komen. Overigens was ook het moment waarbij Death snel moest klimmen om zo het stijgende lava voor te zijn, een afwisselend beeld naast al het vechten.

Voorlopige conclusie

Darksiders II doet iets heel goed: het gaat dieper dan zijn voorganger op bijna alle fronten. Het is fijn om te zien dat Vigil Games dit doet, want te vaak zien we juist een versimpeling bij vervolgen (Dragon Age II, red.). Death is een protagonist om rekening mee te houden, want zijn bewegingen zijn vele malen bruter dan die van War en daarnaast is het aantal wapens dat te gebruiken is groter. Wel hoop ik dat Vigil Games ook de epische puzzels uit het eerste deel eveneens implementeert in het vervolg. Als dat gebeurt is Darksiders II zeker op alle fronten beter dan het al fantastische eerste deel.